Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bibliotek under användaren

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2016-03-22 09:20

Köpte ett kamera kalibrering tillägg till Lightroom och uppmanas placera det
Macintosh HD/Users/ [Your Username] /Library/Application Support/Adobe/CameraRaw/CameraProfiles/
men under mitt användarnamn finns inget bibliotek. Direkt under HD finns det. Har jag gömt ngt utan att veta det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-22 09:22

Sedan någon version tillbaka av OSX så döljs Bibliotek (Library) i Finder, men det är synligt i Go-menyn om du samtidigt trycker ned tangenten ALT (tågväxeln).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-22 09:25

Det är dolt som standard.
I Finder öppna Gå-menyn och håll nere ⌥.
Alternativt trycker du ⌘ + ⌥ + G i Finder och skriver in sökvägen
~/Bibliotek/Application Support/Adobe/CameraRaw/CameraProfiles/
(Library eller Bibliotek spelar ingen roll, samma namn).

PS. Vad var det för tillägg du köpt? DS.

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2016-03-22 09:50

Tack. Jag köpte Huelight kamera profil från http://www.colorfidelity.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-18 16:43

Bibliotek

Ursprungligen av rnyholm:

Köpte ett kamera kalibrering tillägg till Lightroom och uppmanas placera det
Macintosh HD/Users/ [Your Username] /Library/Application Support/Adobe/CameraRaw/CameraProfiles/
men under mitt användarnamn finns inget bibliotek. Direkt under HD finns det. Har jag gömt ngt utan att veta det?

Tänkte fortsätta i samma ämne här för jag har liknande problem för jag kör ett musikprogram som heter Logic till vilket man kan köpa s.k. plug-ins. En synt tillexempel. Jag har ett flertal såna tidigare som fungerar men då ligger de inte i samma bibliotek som denna nya synt lägger sig i och vägrar visa sig för användning inne i musikprogrammet. Vågar man sig på en djupare städning och eventuell omändring av biblioteken? Att göra ominstallation skulle förstås lösa problemet men det känns osäkert med eLicenser å sånt. Finns inget kommando som löser strukturfel osv? Jag vet inget sätt att bestämma hur installationen hamnar med den nya plug-in. Skulle vara bra annars för då la jag det ju på samma ställe som övriga pluggar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-18 17:10
Ursprungligen av solba:

Tänkte fortsätta i samma ämne här för jag har liknande problem för jag kör ett musikprogram som heter Logic till vilket man kan köpa s.k. plug-ins. En synt tillexempel. Jag har ett flertal såna tidigare som fungerar men då ligger de inte i samma bibliotek som denna nya synt lägger sig i och vägrar visa sig för användning inne i musikprogrammet. Vågar man sig på en djupare städning och eventuell omändring av biblioteken? Att göra ominstallation skulle förstås lösa problemet men det känns osäkert med eLicenser å sånt. Finns inget kommando som löser strukturfel osv? Jag vet inget sätt att bestämma hur installationen hamnar med den nya plug-in. Skulle vara bra annars för då la jag det ju på samma ställe som övriga pluggar.

Strukturfel? Vad är felet?
Vilket plugin gäller det?

Din dator har dels ett gemensamt bibliotek: /Library/
samt ett för varje användare /Users/användarNamnetSomDuHar/Library/
där det senare kan skrivas ~/Library/ som genväg - tilde-tecknet är detsamma som användarNamnetSomDuHar på den inloggade användaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-18 20:33
Ursprungligen av reboot81:

Strukturfel? Vad är felet?
Vilket plugin gäller det?

Din dator har dels ett gemensamt bibliotek: /Library/
samt ett för varje användare /Users/användarNamnetSomDuHar/Library/
där det senare kan skrivas ~/Library/ som genväg - tilde-tecknet är detsamma som användarNamnetSomDuHar på den inloggade användaren.

Den enda inloggning som finns är jag som administratör fast systemet döper mig till Användare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-18 20:55
Ursprungligen av solba:

Den enda inloggning som finns är jag som administratör fast systemet döper mig till Användare.

Nej. När du installerar systemet för första gången så tillfrågas du vad du vill heta. Skrev du då in "Användare"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-20 10:00

Det fick bli ominstallation och det gick bra. Att fibbla med olika lösenord kan straffa sig men i mitt fall gjorde den här ominstallationen gott för både mig och min dator.

Senast redigerat 2016-10-21 09:34
1
Bevaka tråden