Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-24 14:27

Det är en helt annan ljudmiljö i en butik än hemma. Det är i regel ganska mycket ljud i en butik, även om man inte lägger märke till det.

Jag tror inte att den var moddad ljudmässigt den de hade på inlife.

jag tror inte heller på ngn konspiration och byta till pc...nah - vill inte men det blir nog garderoben för min burk el. byta av psu-fläktar...jag är för övrigt mycket nöjd med min G5a - snabb och goe

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-24 14:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
När Dual G5 visades för första gången på inLife i Sthlm så fick man lägga örat mot gallret för att överhuvudet taget höra minsta ljud. Fan va bra tänkte jag, den är ju knäpp tyst.

Om det var i somras så lär det ju ha varit en 1,6 GHz, för det var vad som visades då. Att den är tystare än en 2x2 kan jag tänka mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag tror inte heller på ngn konspiration och byta till pc...nah - vill inte men det blir nog garderoben för min burk el. byta av psu-fläktar...jag är för övrigt mycket nöjd med min G5a - snabb och goe

Hur mkt har du lagt för design för det är väl enda anledningen de flesta köper mac;) och så måste den hamna i garderoben:D

Skämt å Sido ::: men de borde få ordning på burkarna 30.000 + är ganska mkt pengar för ngt som känns som en billig ihopsatt burk på en kafferast.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Om det var i somras så lär det ju ha varit en 1,6 GHz, för det var vad som visades då. Att den är tystare än en 2x2 kan jag tänka mig.

Som sagt varför fick INGEN KOLLA INSIDAN ??????

och de som fick var tvugna att hålla tyst ... känns lite wierd.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 14:52

Fan vad det ska klagas hela tiden.

Min dubbelpropp är tyst iallafall.Tyvärr inte tillräckligt tyst för att ha lös i en studio,men de puckon som räknar med det kommer aldrig att vara nöjda,eller hur?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dalachriser
Fan vad det ska klagas hela tiden.

Min dubbelpropp är tyst iallafall.Tyvärr inte tillräckligt tyst för att ha lös i en studio,men de puckon som räknar med det kommer aldrig att vara nöjda,eller hur?

Särskillt inte om man skall tro vad Apple lovade ... eller de sa ju att den var högljudd och väsnades ... ja just det så var det ja

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 15:00

hehe

Men allvarligt talat,jag har inga problem med min burk.Tråkigt och höra att andra sliter med ljudproblem.:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Om det var i somras så lär det ju ha varit en 1,6 GHz, för det var vad som visades då. Att den är tystare än en 2x2 kan jag tänka mig.

Nä, jag är 99% säker på att det var en Dual G5 som turnerade runt och bla visades upp på inLife. Jag var där och kikade och om jag inte minns helt fel så plockade han som demade burken av sidopanelen så man kunde se innanmätet. Undrar om han inte t.o.m. visade hur enkelt man lyfte bort procesorfläcktarna.

Någon mer som var där som kanske minns bättre än mig?

Hur som helst, min G5 1,8 GHz låter mer än vad jag väntat mig, men inte så att det stör mig (den står under skrivbordet). Jag hör den bara om det är helt tyst i rummet.

motif: Du hade ju en G5 1,8 GHz innan du fick din Dual G5, är det stor skillnad i ljud mellan dem?

det skiljer lite i ljud sant! men inte så anmärkningsvärt, jag tycker inte den är så högljud som vissa säger jag har den ändå i studiomiljö och tycker inte den stör mig... däremot finns andra aspekter som får mig att tänka om det verkligen är rätt köp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
När Dual G5 visades för första gången på inLife i Sthlm så fick man lägga örat mot gallret för att överhuvudet taget höra minsta ljud. Fan va bra tänkte jag, den är ju knäpp tyst.

Nu köpte jag ingen Dual utan istället en G5 1,8 GHz, och den låter betydligt mer än den Dual G5 som visades upp på inLife i somras (eller när det nu var?).

Kan det ha varit en "moddad" maskin Apple åkte runt och visade upp?

Min G5 1.8GHz hör jag inte om jag inte lägger örat till den, så nog är den tyst alltid. Den G4 2x867 MHz som jag har på jobbet väsnas däremot trots byte av nätdel och insatt i ljudhuv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Min G5 1.8GHz hör jag inte om jag inte lägger örat till den, så nog är den tyst alltid. Den G4 2x867 MHz som jag har på jobbet väsnas däremot trots byte av nätdel och insatt i ljudhuv.

Jag hör min G5 1,8 även när den står under skrivbordet. Inte så störande, men jag hör ett surrande.

Så alternativen är:
1. Apple har glömt att montera fläktar i din G5:a
2. Du har väldigt dålig hörsel
3. Jag har väldigt bra hörsel
4. Apple har monterat dåliga fläktar i min G5:a

Alf: Är din G5 1,8GHz så tyst som du påstår?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Jag hör min G5 1,8 även när den står under skrivbordet. Inte så störande, men jag hör ett surrande.

Så alternativen är:
1. Apple har glömt att montera fläktar i din G5:a
2. Du har väldigt dålig hörsel
3. Jag har väldigt bra hörsel
4. Apple har monterat dåliga fläktar i min G5:a

Alf: Är din G5 1,8GHz så tyst som du påstår?

Ja, om jag kryper ner under bordet och lägger örat intill framsidan hör jag den. När jag sitter vid bordet hör jag diverse andra datorer (både pc o Mac) som finns minst 4m bort.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-11-24 21:59

Fick min Dual G5 idag och jämfört med min gamla QS är den fullständigt ljudlös.
Det vill säga, jag har den under skrivbordet och hör inte någonting om jag inte kryper ned på golvet och lägger örat intill.
Vilken fullkomligt underbar maskin!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-24 23:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Ja, om jag kryper ner under bordet och lägger örat intill framsidan hör jag den. När jag sitter vid bordet hör jag diverse andra datorer (både pc o Mac) som finns minst 4m bort.

Det är ju väldigt svårt att bedömma i vilken utsträckning någonting låter när det finns andra ljudkällor i närheten. Jag är helt övertygad om att de flesta äldre macmodeller låter mer än en G5:a. I synnerhet då flera datorer tydligen står inom 4m från din egen. Det är ju inte så att 4st ljudkällor med en viss intensitet bildar en ljudkälla med samma intensitet. De olika ljudintensiteterna adderas ju med varandra.

Men om man kör sin Dual G5:a i en aldeles tyst hemmiljö upplevs den inte på något vis som varesig ljudlös eller särskilt tyst. Tvärtom. Där finns det kanske inte fler ljudkällor än du och din maskin, och kanske någonting utanför huset med betydligt svagare intensitet än er båda.

Att en Dual G5 som demonstreras i en butik upplevs som tyst är ju inte på något vis konstigt. Folk anar nog inte hur mycket sus och brus och ljud av olika slag det är i en butikslokal. Om du hade haft med dig en dB mätare till inLife hade du snabbt insett att du kunnat stå där och trycka ditt öra mot G5:ans grill i all oändlighet utan att för den skull få någon som helst uppfattning om hur mycket den låter.

För att göra exakta ljudmätningar konstrueras tysta miljöer, sk. tysta rum. Enda möjligheten att skapa sig en någorlunda uppfattning om hur mycket någonting låter i en miljö med andra ljudkällor, är att först mäta de övriga ljudkällorna, och sedan subtrahera dem från det värde som fås när du satt igång det du vill mäta på.

Det kan ju enkelt jämföras med hur det är att prata i en grupp av människor. Det är ganska lätt att bli överröstad, trots att ingen av de andra personerna i gruppen självständigt låter särskilt mycket mer än vad du själv gör. De andra personerna tillsammans låter dock mer än vad du gör. Det är en fråga om ljutintensitet. Olika ljud som alstras och som tillsammans bildar ett överröstande ljud. (till saken hör väl även att de andra personerna i gruppen succesivt höjer tonen då de inser att de ej gör sig hörda, varvid ljudnivån i gruppen snabbt ökar, men det hör inte hit)

Men att en G5:a säkert uppfattas som betydligt tystare än andra ljudkällor i till exempel kontorslokaler, skolmiljöer, serverrum och andra miljöer där det finns ett antal ljudkällor som samverkar och tillsammans bildar en ganska hög "grundnivå" ljudmässigt, känns ganska rimligt.

Senast redigerat 2003-11-24 23:38
  • Medlem
  • 2003-11-24 23:39

Det är typiskt att folk påstår att sina datorer med 9 fläktar är knäpptyst, när många sitter i en kontorsmiljö där den allmänna ljudnivån ligger på 45 decibel. Där smälter den in i allt annat sorl till skillnad från i en tyst hemmamiljö/studiomiljö där det inte är något annat som låter än datorns 9 fläktar som viner!
Ska man ha en dator för hemmabruk så kan man inte provlyssna på den i en butik där det står 15 andra datorer och är fullt med talande människor! Hur man uppfattar om en dator låter lite sådär eller mycket varierar dessutom från person till person.

Direkt citat ifrån apple.se:

Utformad för viskande låg ljudnivå
Lådan i Power Mac G5 har fyra åtskilda temperaturzoner som delar upp de främsta värmegenererande delarna.Fläktarna i termozonerna snurrar i mycket låg hastighet vilket gör datorn tre gånger tystare än Power Mac G4.

Detta stämmer inte ALLS! Min G5 i hemmiljö låter, som jag tidigare har sagt, minst lika mycket som min dual G4!

Jag träffade Oscar Bjers i fredags för att bland annat höra hans syn på den här typen av problem. Här kommer ett par citat som finns i den tryckta versionen av Computer Sweden imorron onsdag.
– Jag har inte hört något om detta men vi ska ta kontakt med teknisk expertis på huvudkontoret för att höra om det finns en förklaring, säger Apples Nordenchef Oscar Bjers.
– Vi kan inte gå ut brett och rekommendera olika lösningar så länge vi inte är säkra på vad det är som gäller, säger Oscar Bjers som dock håller med om att det är allvarligt när kunderna börjar skriva på protestlistor mot det som uppfattas som Apples bristande kundintresse.
– Samtidigt visar detta att våra kunder är oerhört engagerade. Tidigare jobbade jag på Fujitsu och även där fanns givetvis brister i produkterna ibland utan att det ledde till proteststormar, men skillnaden är att Apples kunder lever närmare sina produkter, båda på jobbet och på fritiden.

det stämmer nog - som han säger - vi är nog lite extra "kräsna" och man blir extra petig när dom skriver att datorn "viskande tyst" när det inte är det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joel Åsblom
Jag träffade Oscar Bjers i fredags för att bland annat höra hans syn på den här typen av problem. Här kommer ett par citat som finns i den tryckta versionen av Computer Sweden imorron onsdag.
– Jag har inte hört något om detta men vi ska ta kontakt med teknisk expertis på huvudkontoret för att höra om det finns en förklaring, säger Apples Nordenchef Oscar Bjers.
– Vi kan inte gå ut brett och rekommendera olika lösningar så länge vi inte är säkra på vad det är som gäller, säger Oscar Bjers som dock håller med om att det är allvarligt när kunderna börjar skriva på protestlistor mot det som uppfattas som Apples bristande kundintresse.
– Samtidigt visar detta att våra kunder är oerhört engagerade. Tidigare jobbade jag på Fujitsu och även där fanns givetvis brister i produkterna ibland utan att det ledde till proteststormar, men skillnaden är att Apples kunder lever närmare sina produkter, båda på jobbet och på fritiden.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:18

man behöver inte vara så överdrivet kräsen för att bli less när ljudet inte bara kommer från själva datorn, utan också läcker ut genom firewire/audio utgångarna.

Japp Min låter bara fan för mycket!

Håppas att mitt problem blir löst snart!

Min har problem med både grafik , ljudet läcker ut genom firewire/audio utgångarna.

Fläktarana låter fan! annar mycket bra dator!

Läs gärna på :

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34961

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-01 16:13

Revision D av PSU:n finns tillgänglig numera, men som vanligt så hävdas att kommande revision väntas lösa problemen mer ingående.

Personligen har jag Rev B i min maskin. Det sägs även att vissa av problemen kan lösas med en firmware-uppdatering som eventuellt kommer i samband med OSX 10.3.2. Det är dock endast ett löst rykte.

Själv väntar jag nog på Rev E av nätdelen före byte då den tekniker jag talade med idag hävdade att pipljuden kvarstår med Rev D. Däremot skulle andra åkommor såsom högljudda PSU fläktar åtgärdas med Rev D. Men man kan ju inte gärna lämna in datorn och få ny PSU en gång varannan vecka. Även om det tycks vara många på Apples Diskussionsforum som gör så.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-01 16:26

Min G5:a tjuter (högfrekvent svagt tjut) när jag skickar/tar emot stora filer. Min flickvän blev tokig på mig i helgen när jag satt och ftp:ade. Hur störigt är inte det?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 16:29

ja här sitter man och väntar med spänning på vad som ska ske. tills dess får det bli CHUD-tools. och lite huvudvärk.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-01 16:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Min G5:a tjuter (högfrekvent svagt tjut) när jag skickar/tar emot stora filer. Min flickvän blev tokig på mig i helgen när jag satt och ftp:ade. Hur störigt är inte det?

Ja. Det brukar tjuta likadant när man drar runt ett "text-clipping" fönster på skrivbordet, eller scrollar i photoshop mm. Det finns en ganska bra sammanfattning av alla ljud och otrevligheter på apples diskussionsforum, skriven utav en av grabbarna på Macfixit. Där nämns även "pip vid filöverföring".

Powersupply noise on Dual G5

Läs inlägget "Macfixit response" av William Rivas

För övrigt är tråden på apples forum i ämnet ganska intressant. De ligger hela tiden steget före i USA/Canada vad det gäller reservdelar och konstaterande av problematiken, vilket gör att inläggen ger en ganska bra fingervisning om vad som kommer att ske här hemma i norden i frågan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-01 16:49

När ska man kontakta Apple för att klaga då?

vänta tills den kommer då och sluta gnälla hela tiden ...

Arbeta och sitt inte på golvet framför datorn och lyssna på minsta ljud.

Alla datorer LÅTER!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
vänta tills den kommer då och sluta gnälla hela tiden ...

Arbeta och sitt inte på golvet framför datorn och lyssna på minsta ljud.

Alla datorer LÅTER!!

Du det finns vissa gränser för vad datorn får låta och speciellt hur den låter!

Att sitta flera timmar om dagen vid en dator som låter fan är inget roligt, man vill inte ha massa små störande pip ljud eller surrande ljud som ger en huvudvärk!
För då får man inget gjort ju!

jag har en cykel (monark) - philip heter modellen. 3000 kronor - så akta er

I rest my case

Kan inte cal och motif gå igenom sina förehavanden via mail eller något?

Bevaka tråden