Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 22:22

60mm fläktarna i nätaggregatet

Tycker att min G5:a surrar lite för mycket. Ljudet från nätaggregatet är betydligt högre än från de övriga fläktarna. Låter de mer än de övriga eller har någon ballat ur? Hur fixar jag det billigast?
Surr surr...

  • Medlem
  • 2003-11-02 12:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag tror inte att fläktarna i maskinen är direkt överkänsliga. Skulle apple ha en manuell inställning skulle det nog bli brännda moderkort eller hårddiskar.

Efter att ha kört min PMG5 i drygt en vecka har en av de två 60mm fläktarna i nätaggregatet (botten av G5:an) börjat låta illa. Detta i kombination med de pip som processorns idle i (pga. nätaggregatet) genererar, leder till ett byte av PSUn så snart det är möjligt.

Det har jag också märkt, en av fläktarna nere vid PSU:n sägs vara temperaturkontrollerad och det är nog den som låter illa. Vid högre varvtal så blir det mer ett woam ljud men när de snurrar långsammare så liksam hackar/durrar den ojämnt. Det blir nog som sagt ett byte av PSU:n plus fläktarna i nedre delen. Hur är det, är det en ny typ av PSU och fläktar som de sätter in? Så man inte får samma skit som satt där från början.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
När jag kom in på jobbet i morse stod min Dual G5 med alla fläktar på helvarv och svart skärm, då var det GANSKA högljutt.. barnsjukdom hoppa jag.

Så där startade min G5 idag. Första gången jag sett och hört detta.

Jag har även haft det där pipljudet folk nämner vid ett tillfälle.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-02 13:46

Vi får verkligen hoppas att apples ersättnings PSU:er är av en ny sort och kvalitet. Bytet är trots allt inte helt enkelt på en Dual maskin då nedre kylflänsen, CPU:n, fläktarna mm. måste plockas bort för att man skall komma åt PSU:n i botten av maskinen. Fläktar och annat måste sedan kalibreras noggrant efteråt. Det är väl ingenting omöjligt, i synnerhet inte jämfört med många andra reparationer på PB:s mm, men knappast någonting man gör själv.

Problemet med rusande fläktar är ju någonting annat som apple också har satt som officiellt problem. Hör med supporten eller återförsäljaren för att få det löst. Men det kan ju iof. vara en mjukvarurelaterad sak.

Jag har en gammal iMac G3 på besök här för lite systemunderhåll. Jag tror inte någon tänker på den modellen som särskilt högljudd. Snarare tvärtom skulle jag tro. I samma rum har jag även G5:an. Det enda jag hör när båda går på tomgång är vilket fasligt liv den där iMacen för. G5:an hör jag överhuvudtaget inte alls annat än när den varvar upp då och då vid högre belastning.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-02 15:26

Du har en poäng där Anders. Ljudupplevelse handlar ju om skillnader. Problemet är väl att många sitter i en väldigt tyst hemmiljö med enbart en väsentlig ljudkälla, datorn. Då tror jag att det är ganska svårt att avgöra huruvida G5:an låter mer eller mindre än en G4 eller annat mac sålänge datorn körs ensam. Startar man båda hör man ju direkt vilket ljud som blir mest påfrestande dock.

Jag upplevde personligen inte min G5:a som särskilt störande tidigare. Men nu sedan fläkten i PSU:n börjat ge ett skrapande ljud i intervaller störst jag verkligen.

Jag var på ett maclan med G5:an i helgen och där var det totalt omöjligt att höra någonting från G5:an. Knappt ens då den varvade upp, trots att man satt bredvid. Ljudnivån på det stället var dock ganska hög, bredvid stod en 7600 och lät ganska illa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag har en gammal iMac G3 på besök här för lite systemunderhåll. Jag tror inte någon tänker på den modellen som särskilt högljudd. Snarare tvärtom skulle jag tro.

Jag hade en gång en gammal bondi iMac G3a och nog tusan levde den om alltid. Den fick dessutom en hel del kritik för det, om jag kommer ihåg rätt. Tror inte att de är så bra måttstock när det gäller ljudnivå, snarare ett avskräckande exempel. Men du kanske menade rev c och d, de kan vara bättre. Vet ej.

Det tråkigaste med den är också att man sitter med fläkten framför näsan, det är ju inte så att man kan ställa in den i en ljuddämpande box eller ställa den i ett annat rum...;)

  • Medlem
  • 2003-11-06 08:43

Um. Jag som är extrempedant med ljud skulle bara säga att jag införskaffade en 1.8ghz G5 igår.. Och den var RIKTIGT tyst.

Jag har haft och lyssnat på över 10 projektorer tidigare (bl.a. Nec HT1000, Epson TW100, HS10, och Yamaha LPX500 som jag har nu) och skulle lägga PowerMac G5 på 28dB ljudnivå om man skulle använda samma skala som projektortillverkare använder. Den är lika tyst som min LPX500 projektor som ligger på 28dB!

Jämfört med min PC ("Noise killer" chassi som är klätt med isolerande matta, tyst nätverksfläkt + vätskekylt Radeon 9600 med heatpipes) så är faktiskt G5an LIKA TYST! På PCn låter processorfläkten fortfarande lite grand, och den i sig låter lika mkt som alla fläktarna på G5an!

Det som låter mest i G5 är nätverksfläkten som är på 100%. Men den i sig låter mindre än en standard P4 processorfläkt i ett chassi klätt med isolerande material...

Sammanlagt: Jag är supernöjd.. Någon som vill köpa en Cubase SX 2 billigt?

uhm - vad är billigt för sx2? småintresserad.

jag har en dual G5 med ett radeon 9800 och kom fram till att grafikkortet rejält bidrar till ljudnivån. på kortet sitter en minifläkt som har högre pitch än övriga fläktar...jag skall nog byta till ett radeon 9600 för jag behöver inte ett sånt kompetent 3D-kort...

jag lyssnade på 1.8 G5 på Kullander i malmö och det var tydlig skillnad i ljudnivå. eftersom jag kör i tyst hemmamiljö värderar jag det högre än snabb 3D...

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbl
Um. Jag som är extrempedant med ljud skulle bara säga att jag införskaffade en 1.8ghz G5 igår.. Och den var RIKTIGT tyst.

Jag har haft och lyssnat på över 10 projektorer tidigare (bl.a. Nec HT1000, Epson TW100, HS10, och Yamaha LPX500 som jag har nu) och skulle lägga PowerMac G5 på 28dB ljudnivå om man skulle använda samma skala som projektortillverkare använder. Den är lika tyst som min LPX500 projektor som ligger på 28dB!

Jämfört med min PC ("Noise killer" chassi som är klätt med isolerande matta, tyst nätverksfläkt + vätskekylt Radeon 9600 med heatpipes) så är faktiskt G5an LIKA TYST! På PCn låter processorfläkten fortfarande lite grand, och den i sig låter lika mkt som alla fläktarna på G5an!

Det som låter mest i G5 är nätverksfläkten som är på 100%. Men den i sig låter mindre än en standard P4 processorfläkt i ett chassi klätt med isolerande material...

Sammanlagt: Jag är supernöjd.. Någon som vill köpa en Cubase SX 2 billigt?

  • Medlem
  • 2003-11-06 10:40

Um.. Kanske inte jättebilligt iofs... Ska försöka få in lite cash för den... Har redan förlorat alldeles för mkt tid & pengar på Steinberg...

http://www.vendolin.se/annons.php?48792

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-06 15:13

Nätverksfläkten? Vilken är det...

EDIT: Förmodar att du syftar på någon av de två 60mm fläktarna i botten av maskinen, närmare bestämt i nätaggregatet (PSU)?

  • Medlem
  • 2003-11-06 15:21

cal: japp. fast den låter inte mycket alltså.. ett dovt surrande... totalt sett otroligt bra!

Idag var för övrigt en extra kul dag. Mitt 9652HDSP-kort kom in efter 3 veckors väntan, NI släpper Kontakt 1.5, och Access uppdaterar Indigo2 till OS 6.5 (de nya filtren låter helt fantastiskt)!

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbl
Um. Jag som är extrempedant med ljud skulle bara säga att jag införskaffade en 1.8ghz G5 igår.. Och den var RIKTIGT tyst.

Min nya G5:a 1,8 GHz är också extremt tyst...men å andra sidan ligger den fortfarande nedpackad i originalkartongen snällt väntandes på Panthern....som förövrigt blivid försenad till nästa vecka eftersom Apple strulande till det med leveransadressen

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-06 21:23

Ja. 1.8:orna tycks vara betydligt tystare än Dual modelle i varje fall. Inte så märkligt med 2st 80mm fläktar mindre i lådan.

Snart är väl en medlem från Lund här och påstår att G5:orna är så högljudda att man får hörselskador, medan en PC är jättetyst.

Nåväl, jag har en 1.8GHz på golvet under skrivbordet och hör den inte. Däremot hör jag diverse andra datorer och en skrivare som står mer än 4 m bort. Om det är ett högfrekvent ljud räcker det ofta med att ställa något i vägen, så därför kan placering under ett bord räcka. Men då får man ju inte se den stiliga skapelsen förståss.

  • Medlem
  • 2003-11-06 22:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Ja. 1.8:orna tycks vara betydligt tystare än Dual modelle i varje fall. Inte så märkligt med 2st 80mm fläktar mindre i lådan.

2x2 modellen har fyra fläktar i "processoravdelningen" och singel modellerna har endast tre där den nedre av de främre fläktarna är borttagen. Där bak sitter det däremot 2st.;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-06 23:01

Jag tycker ni är rätt så gnälliga.

Ni sitter med "världens snabbaste" maskin och förväntar er att den skall vara helt tyst. Har ni ens lyssnat på en dator med Intel eller AMD processorer i motsvarande hastighet?

Era G5'or är tysta jämfört med andra motsvarande fabriksbyggda datorer.

Hade min stationära (PC med Windows) låtit lika lite som en G5'a hade jag varit väldigt nöjd.

Man kan alltid få det tystare med exotiska vattenkylningspaket men det har sina nackdelar det också.

Tyst trots två HD:ar

Har petat in en Raptor 36:a i min G5 2GHz och trots det är det nästan knäpptyst, speciellt i jämförelse med en Winteldator

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-06 10:21
Ursprungligen av bruksarn:

Har petat in en Raptor 36:a i min G5 2GHz och trots det är det nästan knäpptyst, speciellt i jämförelse med en Winteldator

Är det nån stor skillnad mot en 7k2-disk?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-06 23:18

Jo... visst är det så.

Men det är ju alltid kul att få det ännu tystare. Min G5 står numera i garderoben och det fungerar mycket bra. Riktigt riktigt tyst här hemma numera...

  • Medlem
  • 2003-11-06 23:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Jag tycker ni är rätt så gnälliga.

Ni sitter med "världens snabbaste" maskin och förväntar er att den skall vara helt tyst. Har ni ens lyssnat på en dator med Intel eller AMD processorer i motsvarande hastighet?

Era G5'or är tysta jämfört med andra motsvarande fabriksbyggda datorer.

Hade min stationära (PC med Windows) låtit lika lite som en G5'a hade jag varit väldigt nöjd.

Man kan alltid få det tystare med exotiska vattenkylningspaket men det har sina nackdelar det också.

Gnälliga? Betalar man 25-30000 eller ännu mer för en dator så kanske man får tåla att den låter något (vilket de flesta datorer gör). Men att vissa fläktar är defekta på så sätt att de låter ojämnt och illa är kanske något man får räkna med om man bygger en "Clas Ohlson dator", men när man har lagt ut så mycket pengar på en maskin som har defekta fläktar så är det väl skäl nog att vara irriterad!

I övrigt så är jag väldigt nöjd med min G5:a!;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-06 23:32

Den som köper en dator med Intel/AMD processor för 25-30' förväntar sig att det skall låta ordenligt så de vet att det går fort och att de fått nåt för sina pengar

molia: Som sagt, det handlar inte om ljudnivån utan om defekta fläktar, vilket inte bör ingå i någon dator. Om allt fungerar vet vi att den är tyst.

En PC behöver inte nödvändigtvis låta så mycket. Jag har plockat ihop PC-burkar på jobbet åt folk som velat ha dem tysta, det kostar bara lite mer. Ljudisolerade chassin, tyst nätaggregat och temperaturstyrda fläktar, du hör i princip inte den.

Nog om det, G5:an skulle vara mer eller mindre knäpptyst vid "vanligt" användande. Den är inte det, är det så konstigt om folk klagar då?

Min G5:a 1,8 GHz håller en låg, fullt acceptabel ljudnivå. Den är faktiskt tystare än föregångaren, en iMac G3 233 MHz, rev B.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 19:38

Kör ej hårdvarutest på era G5:or. Jag gjorde detta och efter det har fläkten i nätdelen börjat låta riktigt illa. När hårdvarutestet körs går fläktarna för full fart hela tiden då deras varvtal styrs av mjukvara som ej finns i Open Firmware.

Har man tex. 1.5 GB ram kan hårdvarutestet ta ca. 1h 40min. Efter den lilla stunden med fläktarnas i full fart, låter de garranterat illa. Jag vet flera som upplever samma sak.

Nu skrap-surrar det från nätdelen i perioder "hmmsch, hmmsch. hmmsch" osv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-20 12:04

Jag måste erkänna att jag inte har läst alla inläggen i den här tråden, som man bör innan man skriver i den. Men när en tråda har 3 sidor när man upptäcker den så orkar man inte alltid.

Jag vill bara säga att jag är lite besviken på ljudnivån på min 2x2 GHz G5. Jag är medveten om att det är ett monster jag har, men efter allt snack om hur tyst den är och efter allt snack om att den är så smart med sina 9 fläktar (7 st mjukvarureglerade) och variabel processorhastighet så hade jag förväntat mig att den skulle vara lite tystare, speciellt när man inte gör något med den. Om det är jag som är kräsen (vilket jag inte trodde att jag var när det gällde såna saker) eller om jag har ett "måndagsexemplar" vet jag inte. Men jag önskar att den var tystare, framför allt när den går på "tomgång".

Tillägg: SuperDriven väldigt högljudd också. Jag har inte bränt något med den, men jag tvivlar på att den skulle vara tystare när man bränner än när man läser.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-20 12:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av johanwelin
Min G5:a 1,8 GHz håller en låg, fullt acceptabel ljudnivå. Den är faktiskt tystare än föregångaren, en iMac G3 233 MHz, rev B.

Eh, en iMac G3 är väl ljudlös, bortsett från hårddisken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-20 12:25

en imac G3 233 mhz Revison B låter rejält. Den hade en entonig högljudd fläkt. Imac G3 350 mhz slot-in och framåt var fläktlösa och tysta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-20 13:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av CUBEIS
en imac G3 233 mhz Revison B låter rejält. Den hade en entonig högljudd fläkt. Imac G3 350 mhz slot-in och framåt var fläktlösa och tysta.

Åh. My bad.

Bevaka tråden