Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-17 11:21

Jag har en Dual 2Ghz G5... Efter ett antal veckor känns det som att den surrar betydligt mer än tidigare.

Samt att jag märkte ganska tidigt av att den gav ifrån sig metalliska PIP ljud som konstant började störa...

Typiskt Rev A. macar =D

Men, nu har det blivit så att många verkar lida av dessa två problem i USA och Europa.

Innan jag ringer Apple och börjar ärendet med dem, ville jag bara kolla om fler G5 ägare här, upplever samma problem?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-17 11:23

Nix

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 11:50

Hmm.. Jag väldigt svårt att kommentera på denna tråd, för jag har inte en G5:a(VILL HA).

Men är det säker på att inte det är hårddisken som låter?

Jag vet inte vad det där pipande ljuden är.

  • Medlem
  • 2003-10-17 11:58

Okej för att klara upp det hela lite till:

Detta är ljud som själva G5:ans hårdvara gör. Antingen el-delen eller fläktar etc.

Inte hårddisken eller brännaren eller likn.

Här är det tyst.

*nybliven G5 2x2 operatör*

Samma problem här med tre stycken G5or; 1x1.6 och 2x1.8. Ett surrande ljud faktiskt. Låter som om nån fläkt skrapat emot något eller är vinklad på ett felaktigt sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 14:44

Det pipande ljudet finns det tips angående på apples Tech Base. Har sett diskusioner om detta på flera amerikanska forum. Man kan tydligen skriva något kommando i terminalen för att stänga av någon funktion i hårdvaran varvid pipet försvinner.

Det rasslande ljudet vet jag dock ingenting om. Mer än att vissa personer lämnat in sina G5:or då de ansett att de låtit för mycket. Typ som om någon fläkt skrapat eller så.

Har inget att jämföra med då min 2x2G5 ej levererats än.

  • Medlem
  • 2003-10-17 17:28

Hm....får kolla upp om Apple har svarat på det genom en KB. Tror ej det dock.

Man kan ladda ned CHUD tools och stänga av en funktion som gör att processorn inte kan "vila" men det löser inte problemet...

  • Medlem
  • 2003-10-17 18:10

Jag hör också ett ljud på ett visst varvtal på min 1,8 som låter precis som fläkten skrapar emot eller är dåligt balanserad.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 19:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av An3
Hm....får kolla upp om Apple har svarat på det genom en KB. Tror ej det dock.

Man kan ladda ned CHUD tools och stänga av en funktion som gör att processorn inte kan "vila" men det löser inte problemet...

Nej, jag skrev TB men syftade på diskussion i apples forum. För er som vill läsa om andras problem med G5:or och oljud kan jag rekommendera den här diskusionen. Tror dock inte att den ger mycket till lösning, mer än att några där anser sig ha identifierat ljudkällan.

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.599a487d

Folket på det forumet tycks ha funnit två huvudsakliga orsaker till ljuden. Dels pipljudet i samband med att CPUn satts i vila, dels ett pipande ljud från nätagget, och dels ett surrande ljud från nätaggets fläktar. Mot slutet finns det t.o.m en beskrivning över hur en person löste nätaggegratets fläktljud på egen hand, vilket känns ganska dumt att göra med en ny dator. Garrantin slutar väl gälla om inte annat.

Senast redigerat 2003-10-17 20:56

jag har haft min 2x2 ghz in någon veckan nu...och jag måste säga att den är INTE tyst. den är kanske aningen tystare än min tidigare dual 1.42 powermac - men inte mycket! jag förväntade mig definitivt en mkt tystare dator. jobbar datorn med CPU-intensiva saker går fläktarna märkbart upp - utöver den redan relativt höga ljudnivån!

hittade denna länken:

http://club.telepolis.com/soci22/g5_fan/

jag tycker det är så tröttsamt att jag ofta sitter med min iBook (knäpptyst) när jag surfar och ströjobbar...och sätter igång G5an när det handlar om tyngre grejer...så skall det väl ändå inte vara :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-19 22:31

Min dubbel CPU G5 är väldigt tyst.
Men jag förstår att om CPU jobbar mycket då måste fläktarna jobba mera.
Jag hoppas att Apple inte har satt in billiga fläktarna. Tyvärr är det skillnad på fläktar och fläktar. Viktigt med kvalitetfläktarna !
På samma sätt som att skaffa högtalarna till sina stereoanläggningen !
Jag vill inte hoppa på Apple, men jag hoppas att det ska lösa sig. Apple gör så gott de kan och jag tycker de är enormt mycket bättre än PC världen
Jag gillar Apple enormt mycket så att jag är häpen att folk inte har upptäckt hur bra Apple datorer är !

jag hade velat höra på några andra...bara för att se om dom låter ungefär lika mycket.

det verkar som om att det är strömförsörjningsfläktarna, i botten, som låter...

är du en "switcher"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Min dubbel CPU G5 är väldigt tyst.
Men jag förstår att om CPU jobbar mycket då måste fläktarna jobba mera.
Jag hoppas att Apple inte har satt in billiga fläktarna. Tyvärr är det skillnad på fläktar och fläktar. Viktigt med kvalitetfläktarna !
På samma sätt som att skaffa högtalarna till sina stereoanläggningen !
Jag vill inte hoppa på Apple, men jag hoppas att det ska lösa sig. Apple gör så gott de kan och jag tycker de är enormt mycket bättre än PC världen
Jag gillar Apple enormt mycket så att jag är häpen att folk inte har upptäckt hur bra Apple datorer är !

  • Medlem
  • 2003-10-20 09:24

el gringo: Tyvärr så är "tyst" väldigt relativt. Jag har haft rätt många projektorer för min hemmabio och förvånas hela tiden över hur olika människor uppfattar "tyst". Tycker det är lika fascinerande med Macarna - jag har aldrig klarat av att sitta i samma rum som någon G4 tillverkad senare än 733QS pga fläktvolymen, som av många anses vara helt tyst. Min PC är helt tyst med vätskekylt Sapphire 9800pro, vätskekyld hårddisk och zalmanfläktar på CPUn och i nätaggregatet + ljudisolerat chassi.

Ta till exempel projektorn "Sony VPL-HS10". Den ska på pappret ha 30db ljudnivå och i recensioner på webben och diskussion med andra så lät den i princip ingenting (faktiska tester visade dock att den låg på 33-34db). Bra, läge att byta in sitt gamla tröskverk VT45 som lät som en traktor på steroider. Gissa om jag blev förvånad när HS10 låter som ett mindre propellerplan som håller på att lyfta?! Visst var det inte mkt dB, men det var FEL dB som låg i ett smalt frekvensband...

Efter många byten hamnade jag på en Yamaha LPX-500 som låter som en susning.. Visst kostade den 2 ggr så mkt som HS10, men skillnaden är värt det för mig (LPX500 har en ljuddämpande konstruktion tillverkad av Yamahas motorcykeldivision).

Kan ju säga som sidospår att jag har en PowerBook - som i sig är tystare än någon annan PC-laptop jag testat...

Senast redigerat 2003-10-20 09:39

Jag sitter på en Dual 2GHz och hör också ett "pip-ljud". Jag hade dock inte märkt det förrän jag läste om det och satte örat mot G5:an.

Jag har inte hört några andra konstiga ljud komma från den, det kan bero på att det står två PC-burkar precis bredvid den och ytterligare två till en bit bort.

Ska nog ta och släpa ut den i ett annat rum och höra på den i lugn och ro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-20 10:48

Jag sitter med en dubbel propp som låter alldeles för mycket!
Det är ett kraftigt brummande ljud som troligtvis kommer från strömförsörjningen.
I dag på morgonen vaknade jag av att datorn lät som en större damsugare....
Jag hade ställt den på vila igår, men den hade tydligen kört igång fläktarna på natten. Dessutom hade den låst sig så jag fick tvångsavsluta.

Min PB 12 som jag köpte för 3 veckor sedan krånglar också. Superdriven läser inte skivor.....
Dessutom är passformen på maskinen skitdålig. Jag förväntar mig faktiskt bättre av Apple maskiner.
Om jag köper en Mercedes räknar jag med att jag betalar mer för en högre kvalitet. Då ska inte dörrarna glappa och dörrlåsen gå upp av sig själv. Dessutom bör alla 4 hjulen stå plant på marken...
Jag börjar tvivla på Apples kvalitet. Jag har faktiskt köpt datorer för 80.000 den senaste månaden och tycker nog att jag borde fått nått vettigt för mina pengar.
Nu sitter jag med en dator som låter så högt att jag inte kan arbeta med den och en maskin där låset går upp, passformen är skitdålig och där inte superdriven kan läsa skivor (inte ens hardware testen) :rolleyes:

att din dual G5 låter är som sagts tidigare en relativ & subjektiv upplevelse...och jag håller med dig om att den låter lite för mycket - helst med anledning av att apple uppger att ljudnivån är "åtgärdad". jag har min hemma och eftersom det inte finns andra produkter som surrar hörs den således en del. rapporter om att det är elförsörjningsfläktarna som låter mkt och att det kan åtgärdas får en starkt att funderar på varför apple inte sätter i de tystaste fläktarna!? jag betalar gladeligen 500 kronor extra för "stealth-fläktar"

vad det gäller din PB så måste du kunna reklamera den - eller få den "justerad". det låter helt klart som produktionsfel - snarare än produktfel...min iBook är superb och även Dual G5 i passform och handhavande etc...det enda jag just nu är lite missnöjd med är det relativt höga fläktljudet ifrån G5an - även om den är lägre än tidigare G4or.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-20 11:42

Visst, håller helt med dig om att ljud är subjektivt!
Att datorn låter lite får man leva med, det går inte att ha en helt tyst maskin. Men, ljudet från min G5 är alldeles för högt för att vara acceptabelt!
Jag har tex. väldigt svårt att lyssna på musik vid datorn. Har jag en "normal" volym och lyssnar på klassisk musik försvinner en del av musiken i datorns surrande....
Sen tror jag att aluminumchassit förstärker "surrandet" eller mer "brummandet".

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
att din dual G5 låter är som sagts tidigare en relativ & subjektiv upplevelse...och jag håller med dig om att den låter lite för mycket - helst med anledning av att apple uppger att ljudnivån är "åtgärdad". jag har min hemma och eftersom det inte finns andra produkter som surrar hörs den således en del. rapporter om att det är elförsörjningsfläktarna som låter mkt och att det kan åtgärdas får en starkt att funderar på varför apple inte sätter i de tystaste fläktarna!? jag betalar gladeligen 500 kronor extra för "stealth-fläktar"

vad det gäller din PB så måste du kunna reklamera den - eller få den "justerad". det låter helt klart som produktionsfel - snarare än produktfel...min iBook är superb och även Dual G5 i passform och handhavande etc...det enda jag just nu är lite missnöjd med är det relativt höga fläktljudet ifrån G5an - även om den är lägre än tidigare G4or.

Ja min Dual är INTE tyst. Men a andra sidan är den fan så mycket tystare än min gamla PC!
Men visst den kunde vara tystare, men a anda sidan har jag dator nästan intill mitt öra ca 50 cm från örat.
Så visst låter den men inte fruktansvärt mycket!

:rolleyes:

Jag kan ha fel alltså, men jag hör inte några andra ljud än PC-burkarna som står i sama rum

Så det är relativt tyst

Citat:

Skrevs ursprungligen av klaren
Jag sitter med en dubbel propp som låter alldeles för mycket!
Det är ett kraftigt brummande ljud som troligtvis kommer från strömförsörjningen.
I dag på morgonen vaknade jag av att datorn lät som en större damsugare....
Jag hade ställt den på vila igår, men den hade tydligen kört igång fläktarna på natten. Dessutom hade den låst sig så jag fick tvångsavsluta.

Min PB 12 som jag köpte för 3 veckor sedan krånglar också. Superdriven läser inte skivor.....
Dessutom är passformen på maskinen skitdålig. Jag förväntar mig faktiskt bättre av Apple maskiner.
Om jag köper en Mercedes räknar jag med att jag betalar mer för en högre kvalitet. Då ska inte dörrarna glappa och dörrlåsen gå upp av sig själv. Dessutom bör alla 4 hjulen stå plant på marken...
Jag börjar tvivla på Apples kvalitet. Jag har faktiskt köpt datorer för 80.000 den senaste månaden och tycker nog att jag borde fått nått vettigt för mina pengar.
Nu sitter jag med en dator som låter så högt att jag inte kan arbeta med den och en maskin där låset går upp, passformen är skitdålig och där inte superdriven kan läsa skivor (inte ens hardware testen) :rolleyes:

Låter surt, pratat med återförsäljare?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-20 18:33

Den nederste viften i bunn av kabinettet skramler en del hos meg... er det slik hos dere og?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-20 19:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
Den nederste viften i bunn av kabinettet skramler en del hos meg... er det slik hos dere og?

Exakt!
Där sitter två stycken fläktar i botten av lådan (nätaggregatfläktar).
En av dom (den till vänster hos mig i alla fall) är termostyrd, medans den andra går på fulla varv hela tiden.

Det är den fläkten som får det att leva om riktigt ordentligt i lådan.

Jag har provat att stoppa den med mina fingrar, och jag kan säga att det blev så gott som knäpptyst!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-20 19:17

Packade just upp och installerade min nya 1.6Ghz, (en ren fröjd by the way)

Inget högt ljud här, mycket tystlåten måste jag säga. Hårddiskarna knastrar lite men inte så att det stör...

  • Medlem
  • 2003-10-20 19:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Crafty
Exakt!
Där sitter två stycken fläktar i botten av lådan (nätaggregatfläktar).
En av dom (den till vänster hos mig i alla fall) är termostyrd, medans den andra går på fulla varv hela tiden.

Det är den fläkten som får det att leva om riktigt ordentligt i lådan.

Jag har provat att stoppa den med mina fingrar, och jag kan säga att det blev så gott som knäpptyst!

Samma för mig med vid ett visst varvtal, lite över "tomgång" så hackar fläkten ojämnt, men det måste vara den tempstyrda som hackar eftersom det är vid vissa varvtal.

Var inne på Macforum idag och reagerade över just ljudet på G5 och G4.
Man har ju alltid hört att G4orna låter så himla mycket men i jämförelse med G5an så är ju G4an knäpptyst.
Fördelaktigt nog så stod en G5a och en G4a uppställda så att jag kunde ställa mig mitt emellan dem och lyssna.
G5an låter som ett riktigt tröskverk. Ett ganska dovt, brummande ljud. G4an däremot var knäpptyst. Vet inte riktigt vilken modell det var men antagligen en 1,25Ghz.
Iofs så stod ju båda datorerna på tomgång utan direkt belastning och jag kan tänka mig att G4an kanske låter betydligt mer om man pressar den lite.
Men jag är fortfarande förvånad över hur mycket G5an lät. Jag hade blivit tokig av att sitta bredvid den i ett tyst rum...

jag tror att apples modell med regionalanknuten tillverkning inte fungerar, dom får ingen bra kontroll över tillverkningskvaliten på det sättet.

bättre vore det om dom hade central fab i cupertino

När jag kom in på jobbet i morse stod min Dual G5 med alla fläktar på helvarv och svart skärm, då var det GANSKA högljutt.. barnsjukdom hoppa jag.

  • Medlem
  • 2003-10-28 12:27

G5:an har faktiskt ett skönare ljud när den jobbar på maxeffekt.

Bevaka tråden