Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare och stabilare nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-03-13 14:31

Jag har ADSL via Glocalnet där jag betalar för hög hastighet. Tyvärr får jag inte, längre, ens i närheten av den hastighet jag betalar för och ska ta det resonemanget med min ISP-Glocalnet.

Även problem med mitt nätverk hemma, både WiFi och trådbundet.
WiFi lägger av på mina olika enheter från och till.

För att få det stabilare och med större hastighet fick jag med tidigare hjälp att allokera (?) mina enheter så att de fick varsin stationär adress (IP-nummer?) på ADSL-modemet. Maa dålig hastighet har jag fått ett nytt modem från Glocalnet (Zyxel P-2601HN-F1), som jag stängt av WiFi på, då jag har WiFi via min AirPort Time Capsule som är kopplad t ADSL-modemet.

Jag funderar på att ge mina enheter fasta adresser ånyo. Funderar på om det är bäst att göra det på ADSL-modemet el på min AirPort TimeCapsule 802.11ac 2TB. Den senare är nu i bridge mode, men vad jag förstår ändrar man då så ADSL-modemet är i bridge mode och APTC fördelar adresserna t mina enheter. Rätt?

Jag har 4 iPhones, två iPads, två MacBooks och en Windows PC som kan gå på WiFi.
Via elnätet har jag från routern kabel t Zyxel PLA5456 modem och två motsv modem i mina söner rum på övervåningen, då jag ville slippa böket med att dra nätverkskabel dit.
Jag har en ytterligare sådan homeplug. Blir det snabbare nätverk t sönernas datorer om jag kopplar in TVÅ homeplugs via kabel i routern och mha lösenord låter de ha uppkoppling t varsin av sönernas datorer jmf m dagens lösning när EN homeplug kopplad t routern kommunicerar m båda sönernas respektive homeplugs (i olika rum).
Jag har även en Printer (HP LaserJet Pro 200 color MFP M276nw) och Apple TV på WiFi och fyra Sonosenheter (varav en via kabel i routern). Via kabel är även TV, DVD-spelare, stereo, nätverkshårddisk WD MyBook Live och DreamBox anslutna.

Då det blir många kablar in i routern (el AirPort Time Capsulen om det är bättre) har jag införskaffat en 8 portars NetGear Prosafe Gigabit Desktop Switch GS108.

Min tanke är primärt att ge enheterna varsin stationär adress för att göra systemet mer stabilt, och förhoppningsvis snabbare.
Jag tror även att det är bättre att ge sönernas anslutningar och AirPort Time Capsulen egna kabelutgångar på ADSL-modemet för optimal hastighet. SONOS, printer, DVD etc som ej kräver så hög hastighet kan gå via switchen.

Sammanfattningsvis frågar jag om följande:

Bör jag ge adresser till mina enheter på ADSL-modemet el AirPort Time Capsule?

Ska jag koppla switchen på ADSL-routern el AirPort Time Capsulen?

Ska jag ha en el två homeplugs centralt (vid modemet/AirPorten) för kommunikation m sönernas två homeplugs för snabbare kommunikation och lägre PING-tal?

Har du kollat om du kan få fiber istället? Som det låter på dig så har du väldigt många enheter (16-20st?) och där kanske inte din DSL-lina räcker till. Vore även bra och kolla upp hur DHCP ser ut på din Time Capsule då varje enhet bör få en egen IP. Tar adresserna slut (tex om den bara delar ut 10st) så får resterande enheter inte access innan DHCP-leasen släpper på någon annan enhet.

Imo ska du sätta din Time Capsule bakom ditt modem och brygga zyxel-modemet då Time Capsule har bättre wireless. Från din Time Capsule drar du sedan förbindelsen vidare till övervåning eller motsvarande, då kan din switch/home plug vara bra att ha.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-13 18:20

Att ändra från DHCP till fasta IPadresser förändrar inget, utom möjligen 1 sekunds snabbare uppstart. I övrigt spelar det ingen roll.
Dock bör grejor som ska delas ut (t ex skrivare) ligga på en fast adress (utanför scoopet).
Använd kabel till allt som är möjligt, kör bara trådlöst till de enheter som är flyttbara (telefoner, paddor).
Sönernas datorer bör ha var sin kabel till switchen. Vill du köra homeplug bör de ha varsin, med kabel till dessa. Jag antar att de inte spelar några kutaoskjuta-spel...

Så här ska du ha:
ADSL(bridge) modem med kabel till en, airport Timecapsule(Agerar router), sedan kabel eller i nödfall homeplugs till dina övriga enheter.

Bryr du dig om ping och liknande bör man väl skippa först och främst homeplugs och sen adsl om det går. Men homeplugs är oftast alltid ping-boven.

Angående att låsa adresser så kan du göra det i airporten om du nu vill, men du tjänar inte mycket på det. Ger mer lycka och resultat att springa på ica och köpa bullar till kvällsfikat!

Jag tycker att jag har fått betydligt segare fart i det trådlösa nätverket. Jag ska ha 100 mbit och jag inte vet inte vad man kan förvänta sej. Men nu har jag mellan 2-10 i nedladdning vilket är uselt emellanåt på en padda samt telefon. Jag kör b/g/n och 2.4 ghz samt 5 ghz på en Airport Extreme.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag tycker att jag har fått betydligt segare fart i det trådlösa nätverket. Jag ska ha 100 mbit och jag inte vet inte vad man kan förvänta sej. Men nu har jag mellan 2-10 i nedladdning vilket är uselt emellanåt på en padda samt telefon. Jag kör b/g/n och 2.4 ghz samt 5 ghz på en Airport Extreme.

2-10 på en 100Mbit-lina är dåligt. Antar att du är långt borta från din AirPort Extreme? Fungerar bättre med kabel?

1
Bevaka tråden