Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fast IP nummer till skrivare - Windows server 2012.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

VI har ett scope/ DHCP intervall som vår nya skrivare plockade ett ledigt IP nummer ifrån och sedan reserverade jag detta nummer på servern så att skrivaren förhoppningsvis tar detta varje omstart etc... problemet är att denna skrivare är klart segare att komma åt via web gränssnitt än en annan skrivare , exakt samma skrivar modell som ligger på ett IP nummer utanför scope intervallet , men jag hittar inte var denna adress är inlagd eller reserverad. Förstår ni mer insatta vad jag menar... ?
Den bättre fungerande skrivare är satt på en fast Ip adress 192.168.168.20 medans den DHCP tilldelade skrivaren ligger på 192.168.168.178 ( intervallet är .150...250 ). Hur lägger man till en ny skrivare på det mest effektiva och drift säkraste sättet ? Windows 2012.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-12 13:34

Du ska inte göra det i Windows. IPadressen sätter du i skrivaren manuellt.
Sedan när du installerar skrivaren måste du ange vilken port (tcp/ip) den använder. Om det funkar likadant som i XP....
Det konstiga i XP var att man skulle installera skrivaren som en Lokal skrivare (inte som en nätverksskrivare) och skapa en ny port med det IPnummer som skrivaren har.

Ursprungligen av kenjon:

Du ska inte göra det i Windows. IPadressen sätter du i skrivaren manuellt.
Sedan när du installerar skrivaren måste du ange vilken port (tcp/ip) den använder. Om det funkar likadant som i XP....
Det konstiga i XP var att man skulle installera skrivaren som en Lokal skrivare (inte som en nätverksskrivare) och skapa en ny port med det IPnummer som skrivaren har.

Windows 2012 server kan mycket väl agera DHCP-server.

Till trådskaparen @Firechild kanske du skall titta på ex.
Och glöm inte att man kan välja en IP-adress utanför det scope som tilldelas automatiskt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-13 18:04

Självklart kan WinServ agera DHCP, det var nog inte det frågan gällde. Utan hur man sätter skrivaren utanför scoopet. Servers, skrivare etc tycker jag inte borde ligga via DHCP.

1
Bevaka tråden