Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bill Gates ställer sig på FBI:s sida

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD. Microsofts grundare Bill Gates säger att han inte håller med Apple, och menar att de borde gå med på FBI:s krav.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-02-23 14:05

Det säger väl en del om hur det ligger till med bakdörrar i Windows olika versioner...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2016-02-23 14:54

Klart att han gör. Han och hans Microsoft var ju det första företaget att hoppa på PRISM. Vad har de idag? Windows 10.

Billy boy har ju inga som helst problem att låta stat och myndigheter spionera på sina medborgare.

Som vanligt så ska man nog ta det väldigt lugnt innan man kastar sig in i debatten och bara går på rubriker/klickbait

Update: In an interview with Bloomberg, Gates said he "was disappointed" with headlines stating he sides with the FBI.
"That doesn’t state my view on this. I do believe that with the right safeguards, there are cases where the government, on our behalf, — like stopping terrorism, which could get worse in the future — …is valuable.”

Ursprungligen av BlackSmp:

Som vanligt så ska man nog ta det väldigt lugnt innan man kastar sig in i debatten och bara går på rubriker/klickbait

Update: In an interview with Bloomberg, Gates said he "was disappointed" with headlines stating he sides with the FBI.
"That doesn’t state my view on this. I do believe that with the right safeguards, there are cases where the government, on our behalf, — like stopping terrorism, which could get worse in the future — …is valuable.”

Det mest urvattnade argumentet till nästan vad som helst idag, är terror. Det kan inte ligga så fruktansvärt mycket information på en telefon så att hela världen ska behöva oroa sig för att Storebror ska in och rota så fort någon släpper en fis eller säger något olämpligt i telefon.

Synd att telefoner inte har vad vissa routers har, custom firmware. Nu tänker jag inte på Cydia och liknande skräp, men rejäla 'operatisystem' likt vad Unix är i förhållande till Windows.

Säkerhet, eller något som läcker som ett durkslag och pushas av människor som Bill Gates och FBI.

Ursprungligen av robart:

Klart att han gör. Han och hans Microsoft var ju det första företaget att hoppa på PRISM. Vad har de idag? Windows 10.

Billy boy har ju inga som helst problem att låta stat och myndigheter spionera på sina medborgare.

PRISM är något helt annat.
FBI har direkt access till största ISPernas backbone i USA, det har hellet inget med detta att göra.

Vem som var först eller inte med att vara med i PRISM är väl inte så mycket att skryta om, Apple är med sedan 2012.

What happens in the fight club... och ibland läcker det ut.

Men som sagt, håll det till vad det är, detta handlar inte om PRISM.

Vilken sliskig snigel...byt bara ut "government" mot FBI så ser ni vad han säger. Alltså; presidenten själv och hans stab snokar ju inte i en iPhone - dom har verktyg för det och i detta fall är verktyget FBI. Jisses vilkem slusk Gates är. Han tror tydligen att man kan fixa bakdörr utan att det sprids utanför statens kontroll. Vilken komplett idiot!
Alla som verkligen fattar vad det handlar om VET att om Apple bygger in en bakdörr för att avkryptera individers information i iOS så kommer inom en viss tid - dagar eller veckor - detta vara ett spritt verktyg för ALLA hackare på planeten som är avancerade och vill ha detta. Det är en naturlag. Alla större stater - först Ryssarna och Kina - kommer att kunna avkryptera alla iPhones på hela planeten inom en månad efter att bakdörren implementerats i iOS.

Att folks hemligheter inte längre kan kommuniseras via iPhones är i.o.f.s. ingen katastrof (förr skrev man brev som vem som helst kunde sprätta upp och läsa ), men att släppa in buset bara för ett specifikt ärende i domstol är ju sjukt. Snacka om kontraproduktivt! Snacka om att spränga bort Mount Everest för att fixa till ett par parkeringsplatser!

Gates är uppenbart gaggig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som vanligt så ska man nog ta det väldigt lugnt innan man kastar sig in i debatten och bara går på rubriker/klickbait

Update: In an interview with Bloomberg, Gates said he "was disappointed" with headlines stating he sides with the FBI.
"That doesn’t state my view on this. I do believe that with the right safeguards, there are cases where the government, on our behalf, — like stopping terrorism, which could get worse in the future — …is valuable.”

Ursprungligen av Demiurgen:

Vilken sliskig snigel...byt bara ut "government" mot FBI så ser ni vad han säger. Alltså; presidenten själv och hans stab snokar ju inte i en iPhone - dom har verktyg för det och i detta fall är verktyget FBI. Jisses vilkem slusk Gates är. Han tror tydligen att man kan fixa bakdörr utan att det sprids utanför statens kontroll. Vilken komplett idiot!
Alla som verkligen fattar vad det handlar om VET att om Apple bygger in en bakdörr för att avkryptera individers information i iOS så kommer inom en viss tid - dagar eller veckor - detta vara ett spritt verktyg för ALLA hackare på planeten som är avancerade och vill ha detta. Det är en naturlag. Alla större stater - först Ryssarna och Kina - kommer att kunna avkryptera alla iPhones på hela planeten inom en månad efter att bakdörren implementerats i iOS.

Att folks hemligheter inte längre kan kommuniseras via iPhones är i.o.f.s. ingen katastrof (förr skrev man brev som vem som helst kunde sprätta upp och läsa ), men att släppa in buset bara för ett specifikt ärende i domstol är ju sjukt. Snacka om kontraproduktivt! Snacka om att spränga bort Mount Everest för att fixa till ett par parkeringsplatser!

Gates är uppenbart gaggig.

Väl skrivet! ?

Ok, jag ser vilken nivå vi vill lägga diskussionen på så ni får fortsätta själva.

– Det här handlar om ett specifikt fall där myndigheterna ber om åtkomst till information. De ber inte om något generellt, de ber om ett enskilt fall.

Nähä, det gör dom då inte alls. FBI vill att Apple konstruerar en bakdörr i systemet.

  • Medlem
  • 2016-02-23 20:42

”The first casualty when war comes is truth” /Hiram Johnson. Exakt vad som gäller i den här frågan, rent sakligt, har jag inte kunnat reda ut. Bara vad de krigande parterna och deras anhängare hävdar.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2016-02-23 21:56
Ursprungligen av Gordon67:

– Det här handlar om ett specifikt fall där myndigheterna ber om åtkomst till information. De ber inte om något generellt, de ber om ett enskilt fall.

Nähä, det gör dom då inte alls. FBI vill att Apple konstruerar en bakdörr i systemet.

Exakt. Dessutom har de försökt få Apple att fixa en bakdörr i iPhonen i flera års tid, så detta är ju absolut ingenting nytt men nu har de fått ett större case iom masskjutningen för att få kongressen att tvinga Apple till det.

Foliehatten sitter bra där den sitter.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-02-24 05:36

Inte Gates men kul ändå.

Ursprungligen av onnyt:

Inte Gates men kul ändå.

hehe den var bäst

Media kan verkligen förvränga, handlar detta om ett specifikt telefon som Gates säger eller ett generellt backdoor som FBI vill ha implementerat. Man blir inte klok om frågan. Är det en specifik fall så kunde de bara be Apple själva ta ut data och ge FBI datat. Vad är problemet? Då kan jag hålla med Gates. Men om FBI vill kunna komma åt vilken telefon som helst ja då är det Apple som har rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-26 08:07
Ursprungligen av Redaktionen:

Microsofts grundare Bill Gates säger att han inte håller med Apple, och menar att de borde gå med på FBI:s krav.

Läs hela artikeln här

Vad pratar ni om?!! Vilka backdörrar? Har ni ens läst nyheterna? Det FBI vill att Apple skriver en särskilt iOS version som är knuten till den aktuella telefonens ID! Alltså kan den inte ens installeras på andra telefoner! Skillnaden från de vanliga iOS ska vara att innehållet inte raderas om lösenordet matas in fler än 10 gånger. Och att lösenordsinmatningen ska kunna ske via dator, inte med fingrar.

Dessutom går FBI med på att iOSet installeras av Apple själva, så att FBI inte ens har tillgång till programvaran.

Man kan tycka vad man vill om det här men personligen ser jag ingen skillnad mellan en husrannsakningsorder och en "telefonrannsakningsorder". Både innehåller privatinformation men båda behövs för att bekämpa brottsligheten.

Ursprungligen av timofej:

Vad pratar ni om?!! Vilka backdörrar? Har ni ens läst nyheterna? Det FBI vill att Apple skriver en särskilt iOS version som är knuten till den aktuella telefonens ID! Alltså kan den inte ens installeras på andra telefoner! Skillnaden från de vanliga iOS ska vara att innehållet inte raderas om lösenordet matas in fler än 10 gånger. Och att lösenordsinmatningen ska kunna ske via dator, inte med fingrar.

Dessutom går FBI med på att iOSet installeras av Apple själva, så att FBI inte ens har tillgång till programvaran.

Man kan tycka vad man vill om det här men personligen ser jag ingen skillnad mellan en husrannsakningsorder och en "telefonrannsakningsorder". Både innehåller privatinformation men båda behövs för att bekämpa brottsligheten.

Att kräva att ett företag ska skriva ett special-os för att öppna en produkt känns som en ganska stor skillnad mot en husrannsakan.

Ursprungligen av timofej:

Vad pratar ni om?!! Vilka backdörrar? Har ni ens läst nyheterna? Det FBI vill att Apple skriver en särskilt iOS version som är knuten till den aktuella telefonens ID! Alltså kan den inte ens installeras på andra telefoner! Skillnaden från de vanliga iOS ska vara att innehållet inte raderas om lösenordet matas in fler än 10 gånger. Och att lösenordsinmatningen ska kunna ske via dator, inte med fingrar.

Dessutom går FBI med på att iOSet installeras av Apple själva, så att FBI inte ens har tillgång till programvaran.

Man kan tycka vad man vill om det här men personligen ser jag ingen skillnad mellan en husrannsakningsorder och en "telefonrannsakningsorder". Både innehåller privatinformation men båda behövs för att bekämpa brottsligheten.

Grejen är den... att detta är ett prejudikat (googla om du inte vet vad det betyder ) . Det kommer finnas 100-tals telefoner som något lokalt FBI kontor säkert skulle vilja ha upplåst, , kan vara en telefon som använts vid ett rån eller skilsmässotvist etc etc , fallet är så allmänt skrivet så det skulle kunna ge FBI möjlighet att kräva att tillverkare ska skjuta ut en specialskriven mjukvara till en misstänkt telefon som slår på kameran eller liknande.

Om du kollar intervjun med ABC och Tim Cook nämner han otaliga gånger att detta handlar inte om just denna telefonen, utan om "the future", det är som att öppna pandoras ask.. lyckas FBI tvinga apple till att bygga denna mjukvara, kan de tvinga dem att bygga otaliga liknande mjukvaror i framtiden för massor av telefoner. Risken att dessa specialskrivna mjukvaror läcker ut till hackers, och då är det game over.

Bill Gates är inte överens med .... Microsoft

http://www.theverge.com/2016/2/25/11114096/mi...

"Microsoft ‘Wholeheartedly’ Supports Apple in FBI Encryption Case"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-26 09:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Att kräva att ett företag ska skriva ett special-os för att öppna en produkt känns som en ganska stor skillnad mot en husrannsakan.

Vad är det för skillnad? Det är inte konstigare än att polisen begär en nyckel till en brottslings lägenhet. Eller stör du dig på att "nyckeln" ska tillverkas? Tror du att behovet att tillverka en nyckel skulle hindra polisen från husrannsakan?

Senast redigerat 2016-02-26 11:10

Javisst...men vad har detta med Apple att göra? Det är inte Apples telefon och dom är inte misstänkta/åtalade för brottet.

I polisstater och diktaturer är det kutym att blanda in oskyldiga godtyckligt i andras brott och kollektiv bestraffning är policy...men inte i demokratier. I en demokrati kan inte polisen tvinga dig att bistå vid en husrannsakan hos grannen - det är upp till myndigheten att ta sig in och att erhålla den frivilliga hjälp de kan...eller hyra in proffs (låssmed kanske) som hjälper till...om dom VILL.

Om polisen vill att du - som expert på IT - ska hjälpa dom att knäcka lösenordet på en misstänkts dator - och du vägrar - så går dom vidare och frågar nästa expert. Du kommer inte att åtalas för något brott. Vill du ha det annorlunda? Vill du att alla medborgare ska TVINGAS enligt lag att delta i förundersökningar (utan att själv vara misstänkt för brott)? Tycker du det så är du inte demokrat och skulle trivas bättre i Nordkorea.

(att försvåra/förhindra en förundersökning är en annan sak - det är olagligt i demokratier också)

Ursprungligen av timofej:

Man kan tycka vad man vill om det här men personligen ser jag ingen skillnad mellan en husrannsakningsorder och en "telefonrannsakningsorder". Både innehåller privatinformation men båda behövs för att bekämpa brottsligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-26 09:31
Ursprungligen av lilledanne:

Grejen är den... att detta är ett prejudikat (googla om du inte vet vad det betyder ).

Det var arrogant! Ska du tipsa mig om att googla alla ord som du anser är svåra?

Ursprungligen av lilledanne:

Det kommer finnas 100-tals telefoner som något lokalt FBI kontor säkert skulle vilja ha upplåst, , kan vara en telefon som använts vid ett rån eller skilsmässotvist etc etc , fallet är så allmänt skrivet så det skulle kunna ge FBI möjlighet att kräva att tillverkare ska skjuta ut en specialskriven mjukvara till en misstänkt telefon som slår på kameran eller liknande.

Det bara visar att det är du som borde googla hur rättsväsendet fungerar. Beroende på brott och misstankegrad kan husrannsakans (eller i detta fall telefonrannsakans) order ges ut. Allt styrs av landets lagar. Det är bara så att lagstiftningen inte hinner med teknikutvecklingen.

Som jag skrev ovan är det inte konstigare än husrannsakan. Du stör dig väl inte på att "otaliga" husrannsakan sker dagligen i Sverige? Vilka brott det ska gälla och vilken misstankegrad ska vara grund för telefonrannsakan går väl att diskutera men det som jag invände mig mot i mitt första inlägg är alla protester mot backdörrar i iOS men det är inte det som är frågan om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-26 09:42
Ursprungligen av Demiurgen:

Javisst...men vad har detta med Apple att göra? Det är inte Apples telefon och dom är inte misstänkta/åtalade för brottet.

I polisstater och diktaturer är det kutym att blanda in oskyldiga godtyckligt i andras brott och kollektiv bestraffning är policy...men inte i demokratier. I en demokrati kan inte polisen tvinga dig att bistå vid en husrannsakan hos grannen - det är upp till myndigheten att ta sig in och att erhålla den frivilliga hjälp de kan...eller hyra in proffs (låssmed kanske) som hjälper till...om dom VILL.

Om polisen vill att du - som expert på IT - ska hjälpa dom att knäcka lösenordet på en misstänkts dator - och du vägrar - så går dom vidare och frågar nästa expert. Du kommer inte att åtalas för något brott. Vill du ha det annorlunda? Vill du att alla medborgare ska TVINGAS enligt lag att delta i förundersökningar (utan att själv vara misstänkt för brott)? Tycker du det så är du inte demokrat och skulle trivas bättre i Nordkorea.

(att försvåra/förhindra en förundersökning är en annan sak - det är olagligt i demokratier också)

Nu byter du ämnet. Som jag skrev ovan ville jag bara upplysa det protesterade folket att det inte handlar om backdörrar och att deras privatliv skulle vara lika intakt (eller inte) om Apple hjälpte FBI att låsa upp telefonen.

Att det ska finnas lagar som tvingar företag (eller privatpersoner) att delta i förundersökningar har jag inte uttalat mig om. Men om du frågar tycker jag att det inte är värre (och faktiskt mycket bättre!) än att tvinga kommunikationsföretagen att samla upp och logga all information om deras kunders kommunikation. Så att grattis! Du bor redan i Nordkorea!

Ursprungligen av timofej:

Det var arrogant! Ska du tipsa mig om att googla alla ord som du anser är svåra?

Det bara visar att det är du som borde googla hur rättsväsendet fungerar. Beroende på brott och misstankegrad kan husrannsakans (eller i detta fall telefonrannsakans) order ges ut. Allt styrs av landets lagar. Det är bara så att lagstiftningen inte hinner med teknikutvecklingen.

Som jag skrev ovan är det inte konstigare än husrannsakan. Du stör dig väl inte på att "otaliga" husrannsakan sker dagligen i Sverige? Vilka brott det ska gälla och vilken misstankegrad ska vara grund för telefonrannsakan går väl att diskutera men det som jag invände mig mot i mitt första inlägg är alla protester mot backdörrar i iOS men det är inte det som är frågan om.

Mitt tips är att du läser apples sakframställan till rätten, och sedan återkommer du. Jag har läst både FBI's sakframställan till rätten och Apple's. Och detta går inte jämföra med en fysisk husranssakan, möjligen om du kan se det som att en låssmed skulle kunna tillverka en golden key som potentiellt kan användas på alla dörrar i hela världen, skulle det kännas tryggt om en sådan fanns i omlopp ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-26 10:00
Ursprungligen av lilledanne:

Mitt tips är att du läser apples sakframställan till rätten, och sedan återkommer du. Jag har läst både FBI's sakframställan till rätten och Apple's. Och detta går inte jämföra med en fysisk husranssakan, möjligen om du kan se det som att en låssmed skulle kunna tillverka en golden key som potentiellt kan användas på alla dörrar i hela världen, skulle det kännas tryggt om en sådan fanns i omlopp ?

Nu börjar det bli tröttsamt. För den sista (verkligen!) gången: INGEN GOLDEN KEY! Individuell nyckel direkt kopplad till telefonens ID!

Förresten det du skriver ovan bara bevisar att du inte själv läst FBI's request. För att om du läst det skulle jag inte behöva skriva det jag gjort ovan igen - det framgår ju från begäran!

Senast redigerat 2016-02-26 10:11
Ursprungligen av timofej:

Nu börjar det bli tröttsamt. För den sista (verkligen!) gången: INGEN GOLDEN KEY! Individuell nyckel direkt kopplad till telefonens ID!

Suck..du har verkligen inte läst vad jag skrev, det handlar inte om denna telefonen, det handlar om att det blir ett prejudikat för hela amerikanska industrin att tillverka osäkra mjukvaror som potentiellt kan hamna i orätta händer.

Tror du på allvar att Apple inte hade hjälpt FBI att fixa denna telefon om dom hade kunnat gjort det utan att äventyra framtida säkerheten och integriteten för fler hundra miljoner användare ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-26 10:14
Ursprungligen av lilledanne:

Suck..du har verkligen inte läst vad jag skrev, det handlar inte om denna telefonen, det handlar om att det blir ett prejudikat för hela amerikanska industrin att tillverka osäkra mjukvaror som potentiellt kan hamna i orätta händer.

Tror du på allvar att Apple inte hade hjälpt FBI att fixa denna telefon om dom hade kunnat gjort det utan att äventyra framtida säkerheten och integriteten för fler hundra miljoner användare ?

Tror man i kyrkan. Jag VET! Se skärmdumpen ovan. Igen, antigen har du inte läst begäran eller inte förstår engelska.

Ursprungligen av timofej:

Tror man i kyrkan. Jag VET! Se skärmdumpen ovan. Igen, antigen har du inte läst begäran eller inte förstår engelska.

Med denna kommentar inser jag att du inte googlade termen "prejudikat"..

Apple appears ready to fight this all the way to the Supreme Court. If the courts decide in the government’s favor, the FBI won’t soon be alone in requesting this authority, Weaver warns.

“Almost immediately, the National Security Agency is going to secretly request the same authority through the Foreign Intelligence Surveillance Court (FISC),” Weaver wrote. “How many honestly believe the FISC wouldn’t rule in the NSA’s favor after the FBI succeeds in getting the authority?”

I slutändan handlar det om om vi tycker det är bra med integritet och kryptering på våra devices, eller om vi tycker det är okej att det finns sätt att gå runt dessa, både lagliga ( vilket kan vara rättfärdigat ) och att mjukvaran potentiellt kan hamna i orätta händer.

Tycker man att det inte spelar så stor roll, fine..

  • Medlem
  • 2016-02-26 10:40
Ursprungligen av lilledanne:

I slutändan handlar det om om vi tycker det är bra med integritet och kryptering på våra devices, eller om vi tycker det är okej att det finns sätt att gå runt dessa, både lagliga ( vilket kan vara rättfärdigat ) och att mjukvaran potentiellt kan hamna i orätta händer.

Tycker man att det inte spelar så stor roll, fine..

Hur kan mjukvaran hamna i orätta händer? Skulle någon på Apple läcka den, menar du?

Bevaka tråden