Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine vill göra en ny säkerhetsopia?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-14 18:13

Har helt plötsligt fått problem med säkerhetskopieringen till min Airport Time Capsule.
Någon som stött på liknande problem? Hur ska jag lösa detta?
Jag kan inte hitta Time Capsule i Skivverktyget, vill kontrollera om det är något fel med den.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-14 19:18

Du hittar Time Machine under Äpple - Systeminställningar

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-14 19:59
Ursprungligen av Gnulia:

Du hittar Time Machine under Äpple - Systeminställningar

Tack, det vet jag men jag kan inte därifrån kontrollera säkerhetskopian.
Antar att jag inte har något val än att skapa en ny säkerhetskopia

Ursprungligen av macki81:

Har helt plötsligt fått problem med säkerhetskopieringen till min Airport Time Capsule.
Någon som stött på liknande problem? Hur ska jag lösa detta?
Jag kan inte hitta Time Capsule i Skivverktyget, vill kontrollera om det är något fel med den.

Tack för hjälpen!

Har också upplevt detta. Bara att bita i det sura äpplet. Det händer inte så mycket mer än att ta det lite tid.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-14 22:02
Ursprungligen av emil_stahl:

Har också upplevt detta. Bara att bita i det sura äpplet. Det händer inte så mycket mer än att ta det lite tid.

Mister man inte sina tidigare säkerhetskopior? Dvs äldre versioner av filer?

Jag fick samma förrförra helgen. Backar upp till en NAS så jag antog att det hade blivit nåt fel i överföringen.

Jag försökte laga den men det gick inte alls.

Ursprungligen av reboot81:

Mister man inte sina tidigare säkerhetskopior? Dvs äldre versioner av filer?

Jo.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-14 22:21
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag fick samma förrförra helgen. Backar upp till en NAS så jag antog att det hade blivit nåt fel i överföringen.

Jag försökte laga den men det gick inte alls.

Ett av skälen till att TM är en mindre bra backuplösning.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-14 22:55
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jo.

Hur funkar det? Kommer Time Machine att formatera om hela Time Capsule först innan den tar en nya säkerhetskopia?

Tror inte den formaterar.

Det funkar ju så att varje dator du backar upp får en egen fil på TC, en sparse bundle. Det är denna som ersätts. Nu backar jag bara upp en dator så jag vet inte vad som händer om du har andra sparse bundles, men kan inte tänka mig att den ska behöva formatera något.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-14 23:29
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tror inte den formaterar.

Det funkar ju så att varje dator du backar upp får en egen fil på TC, en sparse bundle. Det är denna som ersätts. Nu backar jag bara upp en dator så jag vet inte vad som händer om du har andra sparse bundles, men kan inte tänka mig att den ska behöva formatera något.

Aha! Tack! Jag backar bara en dator så då ersätts antaligen min sparse bundle.

Tänk på att du saknar en säkerhetskopia om den skapar en ny under tiden

Men fan, fick det igen. Får nog se mig om efter en ny lösning.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-15 09:40
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men fan, fick det igen. Får nog se mig om efter en ny lösning.

Tråkigt!
Hmm, kanske någon bugg i den senaste El Capitan?

Jag har aldrig upplevt problem med time machine och har även återställt min dator både från time capsule och även extern disk. Jag kanske haft mer tur än jag förtjänar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-15 11:15

Jag har El Captain och inga problem med TM. Har heller inte upplevt liknande problem och haft TM länge, denna är den andra jag har.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-02-15 11:45

Det här är enligt min erfarenhet ett problem som dyker upp då och då, oftare om man backar upp till en NAS eller liknande jämfört med om man backar upp mot en USB-disk.

Time Machine är en backupfunktion, dessutom en oerhört bra sådan eftersom den faktiskt fungerar vilket man inte kan säga om många andra backuper.
Det man måste skilja på är då Backup och Arkiv. Definitionen på en backup är en yta där jag har mina filer uppbackade men på ett sådant sätt att jag närsomhelst skall kunna formatera/rensa denna yta. Därför bör man också alltid ha sin data på tre fysiska platser. Originalplatsen, backupen och en tredje plats som är backup för att kunna rensa den första backupen.

Är det ett Arkiv jag vill ha så är inte Time Machine det bästa, då ska man kolla på andra system, typ en MacMini server. Sen ska man givetvis ha en Time Machine eller motsvarande backup Macmini servern också.

Som backup så är Time Machines jobb att se till att backupen är schyst och därför gör den kontroller med jämna mellanrum. När en sådan kontroll fallerar så vill den av säkerhetsskäl göra en ny backupsparsefil och vi ska vara tacksamma för att den då säger till. Många backupsystem är inte lika känsliga och gör inte lika många och bra kontroller som Time Machine men då lever vi också i villfarelsen att vi har en fungerande backup, vilket vi då inte har. Har den gjort en ny sparsefil men efter kort tid vill göra ännu en fil så ska man INTE klaga på TM, leta efter de korrupta filerna istället för att välja ett annat system, annars gör man bara sig själv en björntjänst.
TM är många gånger överkänslig mot korrupta filer men vi ska se det som någonting bra, det är ju för vår datas skull...

Även om man inte får upp en sådan fråga så rekommenderar jag starkt att man då och då manuellt formaterar TM-disken och börjar på ny kula, då har man oftare en fräsch backup. Att ha kvar en gammal backup, långt tillbaka i tiden är ingen fördel, risken för att hela databasen kraschar är överhängade...

Ursprungligen av Gnulia:

Du hittar Time Machine under Äpple - Systeminställningar

Äntligen! Som jag har letat.

Time machine använder ingen databas utan skapar sin backup genom att använda filsystemet och länkar för att spara plats där det är möjligt.
Tänk åter på att om man låter time machine starta om med en ny backup och du väljer att radera den gamla så saknar du backup under den tiden och det kan bli riktigt tråkigt om oturen är framme.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-02-15 12:55
Ursprungligen av hummel:

Time machine använder ingen databas utan skapar sin backup genom att använda filsystemet och länkar för att spara plats där det är möjligt.
Tänk åter på att om man låter time machine starta om med en ny backup och du väljer att radera den gamla så saknar du backup under den tiden och det kan bli riktigt tråkigt om oturen är framme.

Det bästa i det läget är nog att ta en separat backup innan man börjar på en ny Sparsebundel, men jag vet inte om man kan återställa från en sparsebundel som TM hävdar är korrupt oavsett. Personligen försöker jag hålla två separata diskar igång med varsin TM-backup, varav den ena bara tas när jag kopplar in den (dvs sporadiskt, men bättre än inget). Dessutom kör jag backblaze om allt går åt skogen, men att återställa från den är ett lite större prosjekt än från TM.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-16 00:07
Ursprungligen av Niklasinorr:

Time Machine är en backupfunktion, dessutom en oerhört bra sådan eftersom den faktiskt fungerar vilket man inte kan säga om många andra backuper.
Det man måste skilja på är då Backup och Arkiv. Definitionen på en backup är en yta där jag har mina filer uppbackade men på ett sådant sätt att jag närsomhelst skall kunna formatera/rensa denna yta. Därför bör man också alltid ha sin data på tre fysiska platser. Originalplatsen, backupen och en tredje plats som är backup för att kunna rensa den första backupen.

Är det ett Arkiv jag vill ha så är inte Time Machine det bästa, då ska man kolla på andra system, typ en MacMini server. Sen ska man givetvis ha en Time Machine eller motsvarande backup Macmini servern också.

Som backup så är Time Machines jobb att se till att backupen är schyst och därför gör den kontroller med jämna mellanrum. När en sådan kontroll fallerar så vill den av säkerhetsskäl göra en ny backupsparsefil och vi ska vara tacksamma för att den då säger till. Många backupsystem är inte lika känsliga och gör inte lika många och bra kontroller som Time Machine men då lever vi också i villfarelsen att vi har en fungerande backup, vilket vi då inte har. Har den gjort en ny sparsefil men efter kort tid vill göra ännu en fil så ska man INTE klaga på TM, leta efter de korrupta filerna istället för att välja ett annat system, annars gör man bara sig själv en björntjänst.
TM är många gånger överkänslig mot korrupta filer men vi ska se det som någonting bra, det är ju för vår datas skull...

Även om man inte får upp en sådan fråga så rekommenderar jag starkt att man då och då manuellt formaterar TM-disken och börjar på ny kula, då har man oftare en fräsch backup. Att ha kvar en gammal backup, långt tillbaka i tiden är ingen fördel, risken för att hela databasen kraschar är överhängade...

Håller med om att TM är bra, på så sätt att det är en smidig lösning om man snabbt och enkelt vill få tillbaka filer man nyligen mist. Enklare installation finns inte. Men samtidigt sjukt dålig som skydd mot att se till att data inte oavsiktligt kan försvinna. Undertecknad och många andra har råkat ut för det som visas i bilden längst upp. -Vad händer då med fil X som man av misstag raderade i förrgår? Förra månaden? Borta.

En fil kan säkerligen bli korrupt av många olika anledningar. Men de resterande 999 999 filerna, måste de oxå tas bort? Bättre vore att presentera de filer som av outgrundlig anledning inte längre går att läsa, och behålla de som fortfarande fungerar.
Överkänslig mot korrupta filer? Antingen är de korrupta eller så är de läsbara.

Att ha en gammal backup, med historik som sträcker sig långt bak i tiden är för somliga en stor fördel. Säg att man raderar ett blad i Excel, men långt senare inser sitt misstag och ser ett behov av bladet, ja då är det bara att återställa en äldre version av filen, om man har historik på filen. (Vilket TM erbjuder, men utan några som helst garantier!) Att risken för en databaskrash är överhängande av den orsak att den innehåller äldre information förstår jag mig inte på. Antingen är den stabil och korrekt skapad, oavsett datumet på filen, eller så har den problem.

TM är en dålig lösning då den godtyckligt kan få för sig att radera äldre versioner av filer, eller hela säkerhetskopian.
Inställningsrutan "Meddela när gamla säkerhetskopior har raderats" säger allt om vilken nivå programmet ligger på – den raderar när det behövs, vilket är ok. Men självklart skall användaren informeras innan detta sker så att denne kan vidta eventuella åtgärder. Inte efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 10:30
Ursprungligen av reboot81:

En fil kan säkerligen bli korrupt av många olika anledningar. Men de resterande 999 999 filerna, måste de oxå tas bort? Bättre vore att presentera de filer som av outgrundlig anledning inte längre går att läsa, och behålla de som fortfarande fungerar.

Det är inte den enskilda filen som blir korrupt, utan filen som innehåller din sparsebundle. En sparsebundle är en fil som innehåller ett helt filsystem. Om uppdateringar i en sparsebundle "går åt pipan / kommer i fel ordning / avbryts" så riskerar man att sparsebundeln blir korrupt. Och då blir det svårt att läsa någonting med bra säkerhet.

Kör man Time Machine med disk direkt kopplad till datorn skapas ingen sparsebundle. Om man är noga med att avmontera denna disk innan man kopplar loss den så är det mycket liten risk att filsystemet på disken skadas. I detta fall tycker jag gott att man kan rekommendera Time Machine eftersom den är så enkel så att folk faktiskt gör regelbundna backups.

Om man lägger backupen på en nätverksdisk så är Time Machine tvungen att skapa en sparsebundle. Man har nu en väldigt komplex lösning. En förenklad bild nedan (det inom parenteser anger typ av operationer, steg med --> är extra med sparsebundle; man slipper dessa med direktkopplad disk.):

Time machine -> (filoperationer)
-> HFS+ -> (blockoperationer)
--> sparsebundle -> (filoperationer)
--> AFP klient -> (nätverksoperationer)
--> Nätverk (trådlöst?) -> (nätverksoperationer)
--> AFP server -> (filoperationer)
--> filsystem på server (HFS+? reiserfs? ext3?) -> (blockoperationer)
-> operativsystemets cache -> (blockoperationer)
-> drivrutiner för disk -> (ATA, USB, etc)
-> hårdvara (TM-disken)

För att en sparsebundle inte ska bli korrupt så är det viktigt att vissa kritiska blockoperationer kommer ut på hårdvaran i rätt ordning. Om ordningen ändras så blir sparsebundlen korrupt och kan ej läsas på ett säkert sätt. Problemet är att de flesta lager ovan använder cache för att få god prestanda och denna cache tar ofta sig friheten att ändra på ordningen på operationer för att tjäna prestanda. Detta är en anledning till att AFP version 3.3 krävs eftersom detta protokoll har speciella operationer för cache-hantering. Skulle någon typ av avbrott hända så gäller det att alla komponenter är synkade. t.ex. vid:
- Tappad nätverksanslutning
- klienten går i vila
- Återanslutning till nätverket
- Två klienter försöker använda samma sparsebundle
- Sparsebundlen behöver växa i utrymme
- Servern startar om
- Disken tas loss
- ... och säkert mycket annat

Jag har jobbat i 30+ år med databaser, transaktionshantering, filsystem, nätverksprotokoll, och jag kan säga att upplägget med att uppdatera en sparsebundle på en nätverksdisk är... ja.... spännande. Om jag skulle tvingas använda det skulle jag ha stenkoll på kompatibiliteten på alla komponenter och se till att de är uppdaterade. Inte experimentera med tredjepartskomponenter mitt i protokollstacken.

Men själv avstår jag nätverksdisk och sparsebundle. Det känns för komplicerat. Jag kör direktkopplad USB-disk och är noga med att avmontera disken innan den kopplas ur. Och aldrig koppla ur en disk ur en sovande Mac. För mig fungerar TM som en klocka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-28 12:51
Ursprungligen av hummel:

Time machine använder ingen databas utan skapar sin backup genom att använda filsystemet och länkar för att spara plats där det är möjligt.
Tänk åter på att om man låter time machine starta om med en ny backup och du väljer att radera den gamla så saknar du backup under den tiden och det kan bli riktigt tråkigt om oturen är framme.

Mjae, tillsammans med TM-backupen sparas och uppdateras en Spotlight-databas så att man snabbt kan hitta vilken av alla backuper man har som innehåller den saknade filen.

Och i de lägen man använder en sparse bundle (TM-disken ligger på nätverket) så kan man betrakta själva sparsebundeln som en stor fet databasfil, med alla komplikationer detta för med sig vad gäller konsistent uppdatering.

Men i övrigt håller jag med.

Att köra mot endast en NAS, DAS eller USB-Disk är som att be om problem även om då det då händer är det nästan till 100% att det är mot en NAS.
Va sjutton, ett par eller fler 1-2GB externa diskar får man ju nästan i flingpaketen idag och är en billig och bra försäkring, spec om man inte har alla hemma samtidigt.

Senast redigerat 2017-03-28 19:32
1
Bevaka tråden