Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder dubletter icloud bildbibliotek

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har raderat en massa dubletter ( flera tusen ) i Bilder som också är synkat mot Icloud.
Nu ser det ut som dom kommit tillbaka till Bilder, vad gör jag för fel ?
Undrar även om någon vet ett program som kan hitta bilder under en viss storlek då
jag har dessa tusentals "mini" dubletter, mellan typ 35 - 60 K.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-08 17:30
Ursprungligen av JohanEng:

Har raderat en massa dubletter ( flera tusen ) i Bilder som också är synkat mot Icloud.
Nu ser det ut som dom kommit tillbaka till Bilder, vad gör jag för fel ?
Undrar även om någon vet ett program som kan hitta bilder under en viss storlek då
jag har dessa tusentals "mini" dubletter, mellan typ 35 - 60 K.

Hur lyckades du skapa tusentals minidubletter??

Finder kan hitta bilder med storlekskriterium.
Öppna ett Finderfönster, skriv in Bilder, välj "Namn matchar: Bilder"
Tryck på plus (+) tecknet till höger om knappen Spara
Längst till vänster öppnar du rullgardinsmenyn "Namn" och väljer "Andra…"
Skriv in Filstorlek och bocka i den.
Därefter har du det alternativet i rullgardinsmenyn.

Hej !
Tack för tips men får den inte att söka bland bilder på detta sätt, är bilderna "gömda" i programmet.
Måste man lägga till "genväg till mina bilder.ink" på nåt sätt ?
Alla små dubletter verkar ha samlat på sig när jag flyttat från en dator till en annan på fel sätt.

Löste sökningen och hittar mängder med små bilder ( under 100K ), då är frågan
om det är OK att bara radera dessa i finder eller om det ställer till det i Bilder.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-09 11:45
Ursprungligen av JohanEng:

Hej !
Tack för tips men får den inte att söka bland bilder på detta sätt, är bilderna "gömda" i programmet.
Måste man lägga till "genväg till mina bilder.ink" på nåt sätt ?
Alla små dubletter verkar ha samlat på sig när jag flyttat från en dator till en annan på fel sätt.

Filen bilder.ink är del av mitt sökresultat.
Ser inte hur småfiler skulle kunna skapas genom en flytt. Dessa skapas genom att man exportera bilder ur ett program.

Men vänta nu, är du inne i din biblioteksfil och rotar?

Ursprungligen av JohanEng:

Löste sökningen och hittar mängder med små bilder ( under 100K ), då är frågan
om det är OK att bara radera dessa i finder eller om det ställer till det i Bilder.

Bilder som du sparar i Bilderappens bildbiblioteksfil skall man endast hantera inifrån Bilderappen.
Rör inte din biblioteksfil (Bilder-bibliotek.photoslibrary) i Finder med "Visa paketets innehåll".

För tydlighets skull: Gå inte in i filen som innehåller ditt bilderbibliotek i Finder. Vill du ändra något så gör det i/genom appen Bilder.

Senast redigerat 2016-02-09 12:00

Sökte med spotlight så inte högerklick bilder .
Känns som enda alternativet är manuellt
i bilder appen. Kommer ta tid.
Frågan är även iCloud där alla dubletter finns
skickas dom tillbaka till datorn.
Skall jag radera iCloud bilderna om jag nu
storstädar i bilder på datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-09 21:55

Pratar vi bilder sparade i Bilderappens bildbiblioteksfil, iCloud-bildbibliotek eller Bildström? Ligger bilderna i Bilderappens bildbiblioteksfil eller har du bockat ur Inställningar -> Allmänt -> Vid import: Kopiera objekt till Bilder-biblioteket ?

Jag undrar alltså var bilderna finns. Berätta gärna vad som är ibockat i Inställningar -> iCloud.

Kopiera bilder till bilder-bibliotek är ibockat, min bildström används ej.
Icloud-bildbibliotek samt hämta orginal till datorn ibockade unde Icoud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-16 18:12

Har också icloud, betalar lilla paketet 9kr/mån.

Datorn fick nyligen för sig att inte bara dubblera utan i varierande grad FLERdubblera bilder 6-10 januari:
Vissa 3-dubbelt, vissa 4- och t.o.m. 5-dubbelt.

Dessutom har den återskapat raderade bilder: Hade 400 bilder från en fest i augusti. Sen mödosamt raderat 380 av dom och sparat 20. Någon gång under hösten har den återställt dom 380 raderade bilderna, har inte orkat rensa igen än...

Flera verkar ha diverse återskapnings/dubbleringsproblem, är det inte helt enkelt iCloud som är buggigt?

1
Bevaka tråden