Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckla för webben - vart börjar jag?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder, men för att utveckla det en aning:

• Tänker mig en sida där användaren ska kunna ha en lista med items
- Då behöver jag troligtvis en databas (vilken?)
- Bra böcker för att lära sig webb? Tänker främst på GUI.

Kan tillägga att jag har en Mac, så något bra och enkelt program för att stapla mig fram i inlärningsprocessen är uppskattat.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Som rubriken lyder, men för att utveckla det en aning:

• Tänker mig en sida där användaren ska kunna ha en lista med items
- Då behöver jag troligtvis en databas (vilken?)
- Bra böcker för att lära sig webb? Tänker främst på GUI.

Kan tillägga att jag har en Mac, så något bra och enkelt program för att stapla mig fram i inlärningsprocessen är uppskattat.

Hej. Om du vill lära dig snabbt och ordentligt så rekommenderar jag att du tar en Webb-kurs. Jag rekommenderar Treehouse (http://referrals.trhou.se/sebastiankarlsson). De har mycket bra kurser som börjar på en nybörjarnivå och gradvis avancerar till avancerad nivå.

Enda nackdelen är att det kostar pengar. Man får första månaden gratis så om du inte gillar det eller ej tycker att det är värt så kan du altid avsluta din premuration innan gratismånaden är slut. Om du ser till att du har tid kan du ju köra hela kursen under gratismånaden.

Om du inte vill betala utan ist köra allt gratis så känner jag ej till en sida som har någon komplett lösning. Då får du satsa på o googla runt. Böcker behövs ej, internet är ofta bättre när det gäller webb.

* (Notera att länken är en "referral" som gör att jag får 20% rabatt om du skaffar Treehouse via den. Det är inte därför jag rekommenderar Treehouse, jag tycker genuint att Treehouse är toppen. Lärde mig iOS programmering där och tack vare dem kom jag igång o gjort flera appar.)

Ursprungligen av barbapappa_86:

Som rubriken lyder, men för att utveckla det en aning:

• Tänker mig en sida där användaren ska kunna ha en lista med items
- Då behöver jag troligtvis en databas (vilken?)
- Bra böcker för att lära sig webb? Tänker främst på GUI.

Kan tillägga att jag har en Mac, så något bra och enkelt program för att stapla mig fram i inlärningsprocessen är uppskattat.

Bra, snabba och prisvärda web appar kan du bygga i Javacript. Inlärningströskeln kan vara hög.

Jag utvecklar allt numera i Javascript och använder Angular.js som frontend samt Node.js i backend. Man kan enekelt koppla till databaser som MongoDb, MariaDB, MySQL, Postgress, REDIS osv.

Det kan vara frestande att ta genvägar och börja med något gargantuliskt ramverk som Sails men jag rekommenderar att du först lär dig grunderna som objektorientering, MV*, delegering, promisses, callbacks, asynkront/synkront osv. Själv använder jag bara Express i backend och bygger ut eget REST API från det.

Välj databas beorende på vad den ska göra.

Smashing magasin har bra artiklar och en del e-böcker. Googla lite så hittar du massor med info.

Här: http://www.w3schools.com finns mycket bra info och tutorials.

1
Bevaka tråden