Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk försvunnen i OSX 10.9.5!?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-02-07 09:46

Hej!

Igår hände något mycket märkligt. Min Seagate Expansion Desktop Drive (2TB) som jag haft i över ett år flippade ur. Jag höll på att radera dubbletter på den interna disken och hade USB-hubben med 2 likadana Seagatedrivar anslutna. Plötsligt frös Finder och jag var tvungen att stänga av datorn fysiskt genom att hålla ned strömbrytaren i 5 sekunder.

När jag sedan startade upp igen, med de externa diskarna fortfarande anslutna, frös Finder igen när jag ville öppna den ena. Forcerad omstart var igen enda lösningen, eftersom Finder stängde ned sig och vägrade starta igen trots att jag tryckte på "relaunch" och väntade tålmodigt.

Den här gången drog jag ur USB-hubben innan jag startade om. Väl inne körde jag disk utility och disk repair på systemdisken, startade om och allt funkade fint. Jag pluggade in den ena externa disken (NTFS-formaterad och den körs med Paragon Driver) och allt är fint med den.

Den andra disken däremot, formaterad till HFS+ på just den här datorn, ville inte visa sig i Finder. Så jag körde Disk Utility. Där dök den upp, men med den ena partitionen i grått. Den partitionen används till Time Machine. Den andra partitionen gick att se och jag körde Verify Disk på den. En timme gick. Två timmar gick. Efter tre timmar tröttnade jag och stoppade verifieringen manuellt. Men se, det ville den inte gå med på. Istället frös hela maskinen och efter mycket vånda stängde jag ned datorn med strömbrytaren igen.

Nästa omstart gick fint tills jag anslöt disken för att kolla om det åtminstone gick att köra Time Machine. Samma visa igen.

Så jag tog min gamla Macbook och kopplade in den där. Den kör OSX 10.5. Den stora partitionen med data dök upp fint, allt verkar finnas där det ska, men Time Machine-partitionen kunde den inte öppna. Jag gissar att det är för att den är gjord i 10.9.5.

Så nu är frågan:

Varför kan jag inte göra samma sak med min "nya" dator i 10.9.5? Det är precis som om systemet bestämt sig för att förtränga och glömma bort den där bråkiga disken.

Jag tycker jag har provat allt som inte innebär ominstallering av hela systemet. Det är min enda Time Machine-kopia (jag vet, man måste ha säkerhetskopia) och jag vill inte behöva förlita mig på en ny Time Machine-version (som jag skulle kunna göra nu) med ett potentiellt korrupt system. Så jag vill få igång eländet eller åtminstone kunna ta en kopia av den.

Hur göra?

Datorn är en 15" mid-2012 Macbook Pro med en två månader gammal Samsung 850EVO 1TB SSD, om det har någon relevans i sammanhanget.

Skulle kolla upp DiskWarrior eller Tech Tool Pro.
Kostar ju lite, men är verktyg som Mac användaren behöver då och då för att underhålla, bygga om och reparera diskar.
Som tex då diskar inte dyker upp på sktivbordet...eller bara delvis.

  • Medlem
  • 2016-02-07 10:09

Tack Panther.

Jag hade hoppats slippa investera i Disk Warrior. Funkar det verkligen så bra som de påstår?

Ursprungligen av panther:

Skulle kolla upp DiskWarrior eller Tech Tool Pro.
Kostar ju lite, men är verktyg som Mac användaren behöver då och då för att underhålla, bygga om och reparera diskar.
Som tex då diskar inte dyker upp på sktivbordet...eller bara delvis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 10:10

Vad blir det för resultat om du kontrollerar hela den externa disken i Disk Utility? Alltså välj inte en av partitionerna i högra fältet, utan markera hela enheten i vänsterkolumnen.

  • Medlem
  • 2016-02-07 10:13

IngoX:

Det blir samma. Disk Utility hänger sig, vill inte sluta och Finder kraschar. Forcerad omstart enda utvägen.

  • Medlem
  • 2016-02-07 10:15

Jag kollade förresten nu på min frus MacBook (OSX 10.7.5). Samma där, datapartitionen dyker upp fint men Time Machine finns inte. Den syns inte heller i Disk Utility på hennes dator.

Ursprungligen av jmon:

Tack Panther.

Jag hade hoppats slippa investera i Disk Warrior. Funkar det verkligen så bra som de påstår?

Jodå, men TechToolPro funkar nog lika bra. Du kan dessutom göra mer med den.
Går ju dessutom att ibland få tag på billigare i bundles och rabatterade upgrades. Har väl aldrig sett DW i ngn bundle
Jag har inte uppgraderat DW's sista gången ännu. Lär väl göra det så småningom. Att ha bägge gör ingen skada om man säger så. Bästa räddarna i nöden, och med TTP kan du dessutom hålla koll på om diskarna börjar tappa fysisk integritet.
Koll ska man ha på diskarna ???

När disken är inkopplad. Lägg örat till.

Klickar den?

  • Medlem
  • 2016-02-07 10:22

Nej. Den verkar vara fysiskt frisk.

Ursprungligen av Borttaget:

När disken är inkopplad. Lägg örat till.

Klickar den?

Senast redigerat 2018-07-23 14:06
  • Medlem
  • 2016-02-07 10:24

Jo, det ska man. Men jag är också himla brydd över att det bara verkar vara mitt system som helt freakar loss när disken ansluts. De två andra jag testat på har inte frusit som om det var Whitewalkers i sladden. Det är precis som om min maskin utvecklat någon allergi mot just den disken.

Ursprungligen av panther:

Jodå, men TechToolPro funkar nog lika bra. Du kan dessutom göra mer med den.
Går ju dessutom att ibland få tag på billigare i bundles och rabatterade upgrades. Har väl aldrig sett DW i ngn bundle
Jag har inte uppgraderat DW's sista gången ännu. Lär väl göra det så småningom. Att ha bägge gör ingen skada om man säger så. Bästa räddarna i nöden, och med TTP kan du dessutom hålla koll på om diskarna börjar tappa fysisk integritet.
Koll ska man ha på diskarna ???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 10:35
Ursprungligen av jmon:

Det är min enda Time Machine-kopia (jag vet, man måste ha säkerhetskopia) och jag vill inte behöva förlita mig på en ny Time Machine-version (som jag skulle kunna göra nu) med ett potentiellt korrupt system. Så jag vill få igång eländet eller åtminstone kunna ta en kopia av den.

Du kommer behöva starta en ny Time Machine-backup oavsett, jag skulle inte lita på den gamla även om jag lyckades väcka den trilskande partitionen med ett tredjeparts diskverktyg.

Sista utvägen (eller en del i felsökningen beroende på hur man ser på det) är att försöka radera och formatera om den externa disken. Det kan som sagt vara ett hårdvarufel som utlöste alltihop.

Om du vill kolla att tvångsomstarten inte orsakat något allvarligt fel på din interna startpartition kan du starta från återställningspartitionen med cmd-R och köra Skivverktyg från menyn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 10:37
Ursprungligen av jmon:

Det är precis som om min maskin utvecklat någon allergi mot just den disken.

Stäng av Time Machine innan du ansluter den externa. Annars försöker ju ditt system aktivt använda en uppenbart trasig partition.

  • Medlem
  • 2016-02-07 10:49

Tack. Det har jag redan gjort. Men kruxet kvarstår med den disken.

Ursprungligen av IngoX:

Du kommer behöva starta en ny Time Machine-backup oavsett, jag skulle inte lita på den gamla även om jag lyckades väcka den trilskande partitionen med ett tredjeparts diskverktyg.

Sista utvägen (eller en del i felsökningen beroende på hur man ser på det) är att försöka radera och formatera om den externa disken. Det kan som sagt vara ett hårdvarufel som utlöste alltihop.

Om du vill kolla att tvångsomstarten inte orsakat något allvarligt fel på din interna startpartition kan du starta från återställningspartitionen med cmd-R och köra Skivverktyg från menyn.

  • Medlem
  • 2016-02-07 10:50

Japp. Redan gjort.

Ursprungligen av IngoX:

Stäng av Time Machine innan du ansluter den externa. Annars försöker ju ditt system aktivt använda en uppenbart trasig partition.

  • Medlem
  • 2016-02-07 10:51

Finns det inget diagnostiskt verktyg som kan titta på systemet efter just sådana här konflikter?

Ursprungligen av jmon:

...Det har jag redan gjort...

Du citerar ett inlägg med tre olika tips. Innebär ditt svar att du har gjort alla tre sakerna?

  • Medlem
  • 2016-02-07 11:01

Nej, såklart. Den här har jag gjort:

"Om du vill kolla att tvångsomstarten inte orsakat något allvarligt fel på din interna startpartition kan du starta från återställningspartitionen med cmd-R och köra Skivverktyg från menyn."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du citerar ett inlägg med tre olika tips. Innebär ditt svar att du har gjort alla tre sakerna?

Ursprungligen av jmon:

Nej, såklart...

Ett tips är då att ta bort resten av citatet, och bara citera den del av inlägget man faktiskt svarar på.

Ursprungligen av IngoX:

Du kommer behöva starta en ny Time Machine-backup oavsett, jag skulle inte lita på den gamla även om jag lyckades väcka den trilskande partitionen med ett tredjeparts diskverktyg.

Dumheter, bara för att disken får directory-problem, så är det inget fysiskt fel på disken.
Går alldeles utmärkt att lita på diskar om man bygger om deras directory då och då.
För mer info: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/details.htm...
Men visst, det är alltid bra att ha fler backups

  • Medlem
  • 2016-02-07 11:12

Jepp. Sorry.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett tips är då att ta bort resten av citatet, och bara citera den del av inlägget man faktiskt svarar på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 11:33
Ursprungligen av jmon:

Finns det inget diagnostiskt verktyg som kan titta på systemet efter just sådana här konflikter?

Allt här talar för att det är TM-partitionen på din externa disk som trilskas. Det har du verifierat på två andra datorer. Om du känner dig osäker på din interna HD, fastän Skivverktyg ger den grönt ljus, kan du installera om OS X över ditt nuvarande system och behålla dina personliga filer orörda. Men jag tycker det är helt onödigt.

Ursprungligen av panther:

Dumheter, bara för att disken får directory-problem, så är det inget fysiskt fel på disken.
Går alldeles utmärkt att lita på diskar om man bygger om deras directory då och då.
För mer info: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/details.htm...
Men visst, det är alltid bra att ha fler backups

Jag håller helt med dig, en disk som man reparerat registerfel på kan man fortsatt lita på! Men en TM-backup med dess komplicerade struktur med symboliska länkar skulle jag inte vilja ha som enda backup efter att jag behövt reparera den med ett tredjepartsverktyg. Skulle inte lita på den som enda backup i skarpt läge. Däremot skulle jag våga starta om en ny TM-backup på den reparerade partitionen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-07 11:37
Ursprungligen av jmon:


Den andra disken däremot, formaterad till HFS+ på just den här datorn, ville inte visa sig i Finder. Så jag körde Disk Utility. Där dök den upp, men med den ena partitionen i grått. Den partitionen används till Time Machine. Den andra partitionen gick att se och jag körde Verify Disk på den. En timme gick. Två timmar gick. Efter tre timmar tröttnade jag och stoppade verifieringen manuellt.

Varför avbryta? 2TB är sjukt mycket ettor och nollor att gå igenom. Ett dygn eller två skulle jag låtit den gå, eller mer.

Ursprungligen av jmon:

Så jag tog min gamla Macbook och kopplade in den där. Den kör OSX 10.5. Den stora partitionen med data dök upp fint, allt verkar finnas där det ska, men Time Machine-partitionen kunde den inte öppna.

OM man utgår från det värsta, att disken håller på och rasa, har du "säkrat" datan på den stora partitionen? Jag skulle själv inte lagra saker på en disk som används för säkerhetskopiering. Ej heller lagt ner tid på en disk som strular såpass mycket.

Ursprungligen av jmon:

Det är min enda Time Machine-kopia (jag vet, man måste ha säkerhetskopia) och jag vill inte behöva förlita mig på en ny Time Machine-version (som jag skulle kunna göra nu) med ett potentiellt korrupt system. Så jag vill få igång eländet eller åtminstone kunna ta en kopia av den.

Jag tror mer på problem med disken än problem med ditt system.

-Har du provat att utesluta ev felande länkar, dvs hubben och sladden?

Ursprungligen av IngoX:

Jag håller helt med dig, en disk som man reparerat registerfel på kan man fortsatt lita på! Men en TM-backup med dess komplicerade struktur med symboliska länkar skulle jag inte vilja ha som enda backup efter att jag behövt reparera den med ett tredjepartsverktyg. Skulle inte lita på den som enda backup i skarpt läge. Däremot skulle jag våga starta om en ny TM-backup på den reparerade partitionen.

Jag skulle inte lita mindre, snarare mer, på en Time-Machine kopia som jag byggt om diskens directory på, för det gör jag på alla mina diskar med jämna mellanrum. Däri inkluderat 2 olika Time-Machine partioner på 2 olika diskar. De mår toppen.
Däremot skulle jag inte lita på att bara ha en backup. Minst 3

  • Medlem
  • 2016-02-07 11:50

Jo kanske. Min interna disk på 1TB verifieras på 3 minuter. Men det kanske tar flera dygn med en extern disk som det dessutom är något fel på? Jag har gjort chkdsk i Windows någon gång och då var det fixat över natten på en 750GB-disk, men Mac kanske är långsammare? Jag vet inte, men det verkade inte pågå någon verksamhet alls.

Datan på den stora partitionen är räddad. Så du kanske har rätt. Det är kanske inte värt besväret för en potentiellt korrupt Time Machine-bup...

Ja, kablar och hubb är uteslutna. De funkar som de ska.

Ursprungligen av reboot81:

Varför avbryta? 2TB är sjukt mycket ettor och nollor att gå igenom. Ett dygn eller två skulle jag låtit den gå, eller mer.

OM man utgår från det värsta, att disken håller på och rasa, har du "säkrat" datan på den stora partitionen? Jag skulle själv inte lagra saker på en disk som används för säkerhetskopiering. Ej heller lagt ner tid på en disk som strular såpass mycket.

Jag tror mer på problem med disken än problem med ditt system.

-Har du provat att utesluta ev felande länkar, dvs hubben och sladden?

  • Medlem
  • 2016-02-07 11:55

OK. Och en ominstallation av OSX påverkar inte heller installerade applikationer och tillhörande kringutrustning? Jag har flera tunga musikproduktionsprogram med plugins och externa kontrollenheter med en massa specialinställningar i preferenserna, så det är inget jag är sugen på att göra om igen om jag inte är absolut tvungen.

Ursprungligen av IngoX:

Allt här talar för att det är TM-partitionen på din externa disk som trilskas. Det har du verifierat på två andra datorer. Om du känner dig osäker på din interna HD, fastän Skivverktyg ger den grönt ljus, kan du installera om OS X över ditt nuvarande system och behålla dina personliga filer orörda. Men jag tycker det är helt onödigt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-07 12:06
Ursprungligen av jmon:

OK. Och en ominstallation av OSX påverkar inte heller installerade applikationer och tillhörande kringutrustning? Jag har flera tunga musikproduktionsprogram med plugins och externa kontrollenheter med en massa specialinställningar i preferenserna, så det är inget jag är sugen på att göra om igen om jag inte är absolut tvungen.

Jag vill tipsa om programmen CarbonCopyCloner/Superduper som båda två kan klona din systemdisk till en extern disk. Skulle strul uppstå så kan du då läsa in din klon och fortsätta på exakt ställe som du var när du skapade din klon.
TM är en smidig funktion men själv litat jag inte på TM som enda backup.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 12:08
Ursprungligen av jmon:

OK. Och en ominstallation av OSX påverkar inte heller installerade applikationer och tillhörande kringutrustning? Jag har flera tunga musikproduktionsprogram med plugins och externa kontrollenheter med en massa specialinställningar i preferenserna, så det är inget jag är sugen på att göra om igen om jag inte är absolut tvungen.

Laga inte det som inte är sönder!

+1 på att göra ett nytt försök med Disk Utility på den externa HD:n, låt det köra länge i bakgrunden. Du kan ju kolla i Aktivitetskontroll om diskutil jobbar aktivt när du tror det fastnat.

  • Medlem
  • 2016-02-07 12:18

Alright. Så får det bli!

Ursprungligen av IngoX:

Laga inte det som inte är sönder!

+1 på att göra ett nytt försök med Disk Utility på den externa HD:n, låt det köra länge i bakgrunden. Du kan ju kolla i Aktivitetskontroll om diskutil jobbar aktivt när du tror det fastnat.

  • Medlem
  • 2016-02-07 12:18

Jo. Det skulle jag ha gjort, såklart.

Ursprungligen av reboot81:

Jag vill tipsa om programmen CarbonCopyCloner/Superduper som båda två kan klona din systemdisk till en extern disk. Skulle strul uppstå så kan du då läsa in din klon och fortsätta på exakt ställe som du var när du skapade din klon.
TM är en smidig funktion men själv litat jag inte på TM som enda backup.

Hur gick det för dig med din disk?
Om du vill kan du få en av mina äldre licencer annars som jag har till TechTool Pro (har några).
Fick precis svar från Micromat, det skulle i så fall ge dig en ny licence till priset för en upgrade.
PM:a mig i fall du är intresserad, så får du det.

Bevaka tråden