Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

6s och kyla

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min 6s är väligt känslig för kyla. Idag så gick den från 90% till tvångsavstängning mer eller mindre direkt i -20.

Jag tycker att detta exmpelar är mer känslig än mina tidigare modeller ävan om alla tappar rejält efter -15.

Någon annan som har liknande erfarenheter eller jämförelser hur det är att använda telefonen under -10 (på ett ungefär)?

Det är inte så mycket att göra utom att pälsa på telefonen. Apple har ju 0 grader som köldgräns inom vilken de garanetera funktion.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-04 10:26

Jag märker rejäl skillnad beroende på var jag har min 6+. Ytterfickan i jackan så dör den fort i -10, Två centimeter in, i innerfickan så klarar den sig betydligt längre, i byxfickan (jeans) i princip opåverkad.

Kanske en sådant där "trendigt" fodral som hänger runt halsen kan hålla batteriet varmare? Skitfult enligt mig, men kanske funktionellt?

Ursprungligen av reboot81:

Jag märker rejäl skillnad beroende på var jag har min 6+. Ytterfickan i jackan så dör den fort i -10, Två centimeter in, i innerfickan så klarar den sig betydligt längre, i byxfickan (jeans) i princip opåverkad.

Kanske en sådant där "trendigt" fodral som hänger runt halsen kan hålla batteriet varmare? Skitfult enligt mig, men kanske funktionellt?

Jo, jag ser samma trend.

Min jobbtelefon (6s+) som ligger i ett fodral och inbäddad i min väska verkar klara sig bättre.
Min privata (6s) som jag givetvis har lättare åtkomligt i ytterfickan får problem. Jag ska jämföra på promenaden hem genom att sätta den i innerfickan.

Bra att du fick mig att tänka på att flytta telefonen!

  • Medlem
  • 2016-02-17 20:48

Var ute på promenad med telefonen i handen. Batteriet dog efter 15 minuter i -1 grad

Jag hade också stora problem med att min 6s slog av sig och inte ville starta trots iaf >50% batteri kvar i ca -5 grader kring nyår.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag hade också stora problem med att min 6s slog av sig och inte ville starta trots iaf >50% batteri kvar i ca -5 grader kring nyår.

Det påminner om mina problem. Jag antar att den går igång mer eller mindre direkt när du pluggar in laddaren eller låter den värmas upp en stund inomhus.

Iofs så blir batterier svagare i kyla men det känns nästan som att det är mjukvaran som lurar sig själv att tro att batteriet är svagare än vad det är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-18 15:23

Det här kanske är något för @BlackSmp och andra eskimåer? Ett batteri med inbyggt värmeelement! Vid -30°C förbrukar det 5% av sin egen energi för att på 30 sekunder värma upp sig till 0°C och har då lika bra resterande kapacitet som ett konventionellt litium-jon batteri vid 0°. De beräknar att batterikapaciteten vid kalla temperaturer ökar 6-12 gånger. Troligen tänker de framför allt att tekniken behövs för att kunna använda elbilar i kalla temperaturer.

Lithium-ion battery structure that self-heats at low temperatures

Idag dog mobilen trots att den hade >40% batteri kvar samt att det var ca 4 plusgrader ute. Har bokat tid på apple store nu så de ska få kolla på luren. Att den dör i plusgrader med nästan halva batteriet känns inte okej.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-02-19 23:57

Senaste helgerna har några av mina kollegor uttryckt missnöje med deras telefoners kapacitet.
Ingen av dem har iPhone 6s. Däremot har de allla de iPhone 6.

Således, jag tror inte att köldproblemet är exklusivt iPhone 6s.

Intressant vore om någon med 6 eller 6s med 100% laddning kunde gå utomhus och kolla läget. Vid kraftig minskning av batterikapacitet går personen in och kollar vad som händer.

Ursprungligen av filuren:

Senaste helgerna har några av mina kollegor uttryckt missnöje med deras telefoners kapacitet.
Ingen av dem har iPhone 6s. Däremot har de allla de iPhone 6.

Således, jag tror inte att köldproblemet är exklusivt iPhone 6s.

Intressant vore om någon med 6 eller 6s med 100% laddning kunde gå utomhus och kolla läget. Vid kraftig minskning av batterikapacitet går personen in och kollar vad som händer.

Det som händer är att telefonen släcker ner sig långt innan 0%. När du sedan kommer in och antingen pluggar in telefonen i laddaren eller låter den värma upp sig så kommer batteriet visa laddning på den nivå som den visade innan den stängde av sig - som är väsentligt över 0%

Du ser sällan eller aldrig att batteriprocenten minskar - telefonen stänger av sig utan att procenten minskar

På tidigare telefonmodeller och stark kyla (-20) har jag sett att procenten har hoppar 10-tals enheter i ett svep under användning

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-02-20 22:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Det som händer är att telefonen släcker ner sig långt innan 0%. När du sedan kommer in och antingen pluggar in telefonen i laddaren eller låter den värma upp sig så kommer batteriet visa laddning på den nivå som den visade innan den stängde av sig - som är väsentligt över 0%

Du ser sällan eller aldrig att batteriprocenten minskar - telefonen stänger av sig utan att procenten minskar

På tidigare telefonmodeller och stark kyla (-20) har jag sett att procenten har hoppar 10-tals enheter i ett svep under användning

Aha. Jag vet inte de exakta symptomen på telefonerna tillhörande mina snöälskande kollegor. Måhända är de lika som de du beskriver, eller inte.

Nu dog mobilen (6s) igen när jag var ute i cirka 7 plusgrader trots >50% batteri kvar. Nånting är ju galet med den här luren nu iaf.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Nu dog mobilen (6s) igen när jag var ute i cirka 7 plusgrader trots >50% batteri kvar. Nånting är ju galet med den här luren nu iaf.

7 grader är i alla fall inom "användningsgränsen" så jag skulle försöka kolla upp den telefonen hos Apple.

Ursprungligen av BlackSmp:

7 grader är i alla fall inom "användningsgränsen" så jag skulle försöka kolla upp den telefonen hos Apple.

Allt mellan 0 och 35 grader verkar vara användningstemperatur (https://support.apple.com/sv-se/HT201678). Men har bokat tid med ett apple-geni på tisdag.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Allt mellan 0 och 35 grader verkar vara användningstemperatur (https://support.apple.com/sv-se/HT201678). Men har bokat tid med ett apple-geni på tisdag.

Exakt. Jag har problem ungefär från -10 och under så jag ramlar utanför

Tänkte att jag skulle berätta hur det gick för mig att få ordning på telefonen. Det var inte så lätt som jag trodde, men efter en del strul så ordnade det sig.

Jag började med att kontakta apples chattsupport där jag förklarade mina problem (telefonen dör i temperaturer upp mot +7°C trots cirka 50% eller mer av batteriet kvar). Han jag talade med i chatten höll med om att det verkade vara något fel på telefonen då den dog så lätt och rekommenderade att jag besökte apple-butiken här i Malmö för att få hjälp.

Jag följde rådet och bokade ett besök på butiken, men där hävdade de bestämt att det inte var något konstigt med att telefonen slutade fungera trots cirka 60% batteri kvar i "temperaturer kring 0°C". Jag blev såklart väldigt irriterad på att man i butiken hävdade att +7°C är kring 0°C. Allra helst när de på apples hemsida rekommenderar användning av iOS-enheter i temperaturer mellan 0°C och +35°C. Det besöket slutade iaf med att jag fick rådet att nollställa telefonen och ställa in den som en ny telefon om det mot förmodan skulle vara något problem med den.

Sagt och gjort så nollställde jag telefonen och testade den hemma ute på balkongen där det var ca +4°C. Ingen skillnad, telefonen dog efter ett tag trots mer än 50% batteri kvar.

Jag kontaktade apples chattsupport igen och förklarade mitt problem. Även denna gång försäkrade han i supporten mig om att telefonen inte ska krångla i dessa temperaturer. Jag förklarade att de inte ville hjälpa mig i butiken, vilket han i supporten tyckte var mycket konstigt. Jag fick då tala med en "senior technical advisor" över telefon där även han försäkrade mig om att telefonen inte ska bete sig som den gjorde för mig. Han tyckte att jag skulle boka en ny tid på apple-butiken och be dem höra av sig till honom om de fortfarande inte ville hjälpa mig.

Jag bokade då ett nytt möte i butiken där jag berättade för dem att de skulle kontakta min "kontaktperson" om de fortfarande hävdade att det inte var något fel på telefonen. Detta resulterade i att jag äntligen fick hjälp och nu har jag en telefon som går att använda igen. Jag övervägde starkt att gå över till android där ett tag då det för mig är otänkbart att inte kunna använda min telefon så fort temperaturen går under ca +10°C.

Slutsats: Jag fick mycket bra hjälp av apples support via chat och telefon, men apple store i Malmö skulle jag inte rekommendera till någon som vill ha hjälp med telefonen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-14 15:08

Jag hoppas någon som jobbar där läser det här.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

...

Slutsats: Jag fick mycket bra hjälp av apples support via chat och telefon, men apple store i Malmö skulle jag inte rekommendera till någon som vill ha hjälp med telefonen.

Skönt att det löste sig.

Hur löste de problemen? Utbytestelefon eller nytt batteri?

Ursprungligen av BlackSmp:

Skönt att det löste sig.

Hur löste de problemen? Utbytestelefon eller nytt batteri?

Han i butiken körde några tester på batteriet som bara såg bra ut och då han inte kunde säga vart i telefonen själva felet låg så valde han stt byta ut hela enheten.

Jag har precis samma problem med min iPhone 6. Idag var det +8 ute och den dog efter några få minuters mobilsamtal trots ca 80% laddning. Kommer in, låter den värmas upp och startar om den och den har återigen 80% laddning. Det är ett helvete att Apple alltid ska kräva återställning och liknande femtioelva gånger innan dom byter ut en felaktig enhet. Jag orkar helt enkelt inte hålla på med den processen. Vet inte vad jag ska göra. +8 är ju i princip medeltemp i Stockholm så det betyder att jag inte kan använda min telefon under typ halva året.

Det verkar tyvärr ha gått utför sedan Iphone 5 och framåt (utifrån insamlad erfarenhet). :/
Troligtvis känsligare batterier. Min Iphone4 har aldrig stängt av sig oavsett hur kallt det har varit. Har haft den i 5 år nu.. Bytt batteri 2 ggr som jag köpt på Kjell&Co för 200 kr.

Senast redigerat 2016-03-14 21:28
Ursprungligen av Fredrikmac:

Det verkar tyvärr ha gått utför sedan Iphone 5 och framåt (utifrån insamlad erfarenhet). :/
Troligtvis känsligare batterier. Min Iphone4 har aldrig stängt av sig oavsett hur kallt det har varit. Har haft den i 5 år nu.. Bytt batteri 2 ggr som jag köpt på Kjell&Co för 200 kr.

5:an jag hade tidigare krånglade aldrig heller. Trots att jag badade med den i havet på Malta

  • Medlem
  • Umeå
  • 2016-03-14 21:31
Ursprungligen av Fredrikmac:

Det verkar tyvärr ha gått utför sedan Iphone 5 och framåt (utifrån insamlad erfarenhet). :/
Troligtvis känsligare batterier. Min Iphone4 har aldrig stängt av sig oavsett hur kallt det har varit. Har haft den i 5 år nu.. Bytt batteri 2 ggr som jag köpt på Kjell&Co för 200 kr.

Nja... Min 4S dog i -20 trots att den låg i fickan. Min 6:a har dock aldrig dött...

Ursprungligen av Fredrikmac:

Det verkar tyvärr ha gått utför sedan Iphone 5 och framåt (utifrån insamlad erfarenhet). :/
Troligtvis känsligare batterier. Min Iphone4 har aldrig stängt av sig oavsett hur kallt det har varit. Har haft den i 5 år nu.. Bytt batteri 2 ggr som jag köpt på Kjell&Co för 200 kr.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

5:an jag hade tidigare krånglade aldrig heller. Trots att jag badade med den i havet på Malta

Ursprungligen av gunek:

Nja... Min 4S dog i -20 trots att den låg i fickan. Min 6:a har dock aldrig dött...

Det är som vanligt, det är svårt att dra slutsatser om trender utifrån enstaka individer. Som jag har skrivit tidigare - jag har haft köldproblem med alla modeller från 3G så jag vet att det kan bli problem. Jag fick dock känslan att det var större problem med min senaste telefon - men det kan också vara så enkelt som så att jag helt enkelt glömt bort hur snabbt de tidigare modellerna dog.

Normalt sett så brukar det vara ett självsanerande problem. Fingrarna brukar vilja dö samtidigt som telefonen... Speciellt med metallchassi:)

Problemet är ju inte att det är tufft för batterier när det är kallt. Jag hade kunnat leva med en fyrdubbel förbrukning vid -10 grader. Men jag kan inte leva med att telefonen slår av, som nu, och sedan visar sig ha ex.vis 80 % kapacitet kvar bara strömsladden kopplas in.
Jag har fö iPhone 6, liksom min fru. Båda är likadana.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2016-03-21 20:34

Jag funderar allvarligt nu på att gå över och testa en samsung pga det här problemet. Men jag måste nog låna en och göra tester så att det inte är samma problem med dom som med iPhone. Det hjälper väl inte heller att fråga någon samsung ägare dom brukar inte vara så pigg på att erkänna fel på sina telefoner. Det brukar vara när dom råkar försäga sej om något fel som man får reda på sånt?

Ursprungligen av henke21:

Jag funderar allvarligt nu på att gå över och testa en samsung pga det här problemet. Men jag måste nog låna en och göra tester så att det inte är samma problem med dom som med iPhone. Det hjälper väl inte heller att fråga någon samsung ägare dom brukar inte vara så pigg på att erkänna fel på sina telefoner. Det brukar vara när dom råkar försäga sej om något fel som man får reda på sånt?

Har aldrig haft någon Samsung, men många andra tillverkare (HTC/Sony/LG m.fl.), har aldrig haft några liknande problem, men det har jag inte heller haft med mina iPhones, inte med den 6S jag har nu heller.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2016-03-22 00:37
Ursprungligen av keptang:

Har aldrig haft någon Samsung, men många andra tillverkare (HTC/Sony/LG m.fl.), har aldrig haft några liknande problem, men det har jag inte heller haft med mina iPhones, inte med den 6S jag har nu heller.

Jag har haft iphone ända sedan 3G men det här problemet började med iphone 5. Men jag tycker det är ännu värre med 6:an. Helst vill jag ha kvar iphone. Men jag vill ju att den ska fungera vintertid också.

Ursprungligen av henke21:

Jag har haft iphone ända sedan 3G men det här problemet började med iphone 5. Men jag tycker det är ännu värre med 6:an. Helst vill jag ha kvar iphone. Men jag vill ju att den ska fungera vintertid också.

Ja det är märkligt, har haft första iPhone (2G) som kom 2007, 3GS, 4S, 5, 6S och har aldrig haft dessa problem (inte heller med någon annan tillverkare).
Men det verkar vara rätt många som har problem (iaf om man läser denna tråd), då bör väl Apple byta ut dessa tycker jag utan krusiduller.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Problemet är ju inte att det är tufft för batterier när det är kallt. Jag hade kunnat leva med en fyrdubbel förbrukning vid -10 grader. Men jag kan inte leva med att telefonen slår av, som nu, och sedan visar sig ha ex.vis 80 % kapacitet kvar bara strömsladden kopplas in.
Jag har fö iPhone 6, liksom min fru. Båda är likadana.

Problemet är att den här typen av batterier blir permanent skadade/förstörda om dom laddas ur för hårt. Telefonen mäter förstås ständigt batteriets spänning för att undvika det. När det är kallt så "flyter" elektronerna "trögare" i batteriet vilket telefonen tolkar som kritiskt låg spänning och därför stänger ner hela enheten för att undvika ett permanent skadat batteri. Problemet verkar vara att vissa telefoner uppenbarligen misstolkar den här informationen grovt och stänger ner när det inte finns någon anledning.

Bevaka tråden