Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverige får åldersgräns för sociala medier

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny EU-lagstiftning gör att Sverige och andra EU-länder får nya regler för hur personuppgifter ska lagras, vilket innebär 16-årsgräns på sociala medier.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-30 02:58

En totalt verkningslös lag

Ursprungligen av Exteron:

En totalt verkningslös lag

Hur vet du det när det inte ens finns ett lagförslag ännu?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-30 09:51

Själva idén är vettig, sedan får vi ju se hur lagförslaget formas.

Fast ibland så känns det som att det är inte en åldersgräns som behövs, det är ett godkänt prov i läsförståelse

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-30 12:01

Det enda som krävs enligt det här förslaget är att föräldrarna samtycker. Jag ser det som helt verkningslöst/värdelöst.
Men det är ju inte användarna som ska sättas åt, det är ju företagen som samlar, delar med sej av och utnyttjar våra data, som ska sättas åt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-30 19:07
Ursprungligen av kenjon:

Det enda som krävs enligt det här förslaget är att föräldrarna samtycker. Jag ser det som helt verkningslöst/värdelöst.
Men det är ju inte användarna som ska sättas åt, det är ju företagen som samlar, delar med sej av och utnyttjar våra data, som ska sättas åt!

Inte alls bara företagen, som jag ser det.

Jag ser ett stort värde i att sätta åldersgräns på detta, då i att det inte spenderas massa tid på sociala medier bland unga som borde hålla på med annat.

  • Medlem
  • 2016-01-30 22:03

Vad, då, "minst 16-årsgräns"? Det står tydligt i artikeln: "Det finns dock möjlighet för länder att gå ner till 13-årsgräns." I de pressetiska reglerna anges att rubrik, ingress och bildtext ska ha täckning i artikeln.

När vi ändå är igång så vill jag att PEGI blir lag och inte bar en rekommendation.

Ursprungligen av Borttaget:

När vi ändå är igång så vill jag att PEGI blir lag och inte bar en rekommendation.

Jag kan inte avgöra om det här är en ironisk post eller inte.. Hoppas ironisk.

Senast redigerat 2018-07-23 14:01
Ursprungligen av jurassic579:

Jag kan inte avgöra om det här är en ironisk post eller inte.. Hoppas ironisk.

Jag är ytterst allvarlig.

Jag vill att föräldrar skall vara med och förstå vad deras barn spelar. Det skall stå på föräldrarnas ansvar och ingen annan. Det går inte att skylla på andra.

Vi har ju åldersgräns på film. Varför inte på spel?

  • Medlem
  • 2016-01-30 23:01
Ursprungligen av Borttaget:

... Vi har ju åldersgräns på film. Varför inte på spel?

För att barnen inte går till arkader och spelar utan sitter hemma? Hemma finns inga åldersgränser för film heller.

Senast redigerat 2018-07-23 14:01
Ursprungligen av alix:

För att barnen inte går till arkader och spelar utan sitter hemma? Hemma finns inga åldersgränser för film heller.

Med tanke på GTA debatten som blossade upp här om veckan så undrar jag.
Tänk om det hade varit så enkelt som att säga. Varför har de spelen till att börja med då det redan finns en lag.

Vi har åldersgräns på cigaretter och alkohol också. Även det kommer barn åt. Antingen via smuggel eller föräldrar som ger dem.

Med en lag hade vi andra kunnat slå tillbaka mot idiotin och spela ifred.

Senast redigerat 2016-01-30 23:20
  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-31 04:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur vet du det när det inte ens finns ett lagförslag ännu?

Hur svårt är det för en underårig att gå in på en porrsida och klicka på att man är över 18 år? Hur svårt är det för en underårig att gå in på systembolagets sida och klicka på att man är över 20 år? Hur svårt är det att skapa ett FB konto och ljuga om sin ålder? Lagen kommer att vara helt verkningslöst.

Vem ska sköta denna lag? Våra poliser är underbemmanade och har inte ens resurser till att lösa grova brott och så ska nån sitta och kolla så inte en 15-åring spelar GTA?

Bra prioritering.

Ursprungligen av Borttaget:

Med en lag hade vi andra kunnat slå tillbaka mot idiotin och spela ifred.

Jag tolkar detta som att du får spö av kids när du kör online. Eller vad menar du med spela ifred?? Att du med lagen i ryggen kan säga åt din 15 åring att inte titta på när du spelar?

Senast redigerat 2018-07-23 14:02
Ursprungligen av jurassic579:

Jag tolkar detta som att du får spö av kids när du kör online. Eller vad menar du med spela ifred?? Att du med lagen i ryggen kan säga åt din 15 åring att inte titta på när du spelar?

det är inte barnen jag klagar på.
Det är föräldrarna.

Ursprungligen av Exteron:

Hur svårt är det för en underårig att gå in på en porrsida och klicka på att man är över 18 år? Hur svårt är det för en underårig att gå in på systembolagets sida och klicka på att man är över 20 år? Hur svårt är det att skapa ett FB konto och ljuga om sin ålder? Lagen kommer att vara helt verkningslöst.

Vi vet fortfarande inte hur lagförslaget kommer att se ut.

Ursprungligen av jurassic579:

Vem ska sköta denna lag? Våra poliser är underbemmanade och har inte ens resurser till att lösa grova brott och så ska nån sitta och kolla så inte en 15-åring spelar GTA?

Bra prioritering.

Du har helt missat min poäng.
Du kan säga samma sak om fyrverkeri som det också är åldersgräns på. Hinner polisen kontrollera alla där?

Min poäng är att själva debatten hade dött om säljarna i butik åtminstone kan neka barn rakt av att sälja. Det hade också tvingat föräldrar att tänka till varför måste jag köpa ut spelet till mitt barn.

  • Medlem
  • 2016-01-31 10:21

En lagstadgad åldersgräns fungerar nog mest som ett stöd för engagerade föräldrar. Svårt idag att säga nej till barn om deras jämnåriga kamrater får. Vad är argumentet som gör att barnen förstår det? Man kan dock fråga sig om föräldrar ska behöva lagen på sin sida i uppfostran av sina barn. Om föräldrar tar sig tid att vara med sina barn och kommunicera med dem borde man klara av det utan lagstöd. Men det är lättare sagt än gjort. Och kan man rädda undan endast ett barn från självmord på grund av nätmobbning så kanske lagstadgad åldersgräns är motiverat. Vem är jag att säga att just det barnet kan offras i frihetens namn.

Och som vanligt så blir fokus på fel sak... Det är inte fråga om att hindra barn att få vara på internet. Det är frågan om att begränsa företagens insamling av personliga uppgifter - särskilt för barn.

Och det är något som jag är positiv till.

Citat:

Is there specific protection for children?
Yes, the Regulation recognises that children deserve specific protection of their personal data, as they may be less aware of risks, consequences, safeguards and their rights in relation to the processing of personal data. For instance, they benefit from a clearer right to be forgotten.
When it comes to information society services offered directly to a child, the Regulation foresees that consent for processing the data of a child must be given or authorised by the holder of the parental responsibility over the child. The age threshold is for Member States to define within a range of 13 to 16 years.
The aim of this specific provision aims at protecting children from being pressured to share personal data without fully realising the consequences. It will not to stop teenagers from using the Internet to get information, advice, education etc. Moreover, the Regulation specifies that the consent of the holder of parental responsibility should not be necessary in the context of preventive or counselling services offered directly to a child.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-31 18:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Vi vet fortfarande inte hur lagförslaget kommer att se ut.

Det har ingen betydelse hur det ser ut, det är helt verkningslöst vad de än gör.

Hur många här inne som är för dessa åldergränser kan med handen på hjärtat säga ett ni aldrig drack alkohol innan ni var 18 år?

Det är i princip samma sak och ffolk får ändå tag på det. Finns viljan så går det inte att stoppa.

Ursprungligen av jurassic579:

Hur många här inne som är för dessa åldergränser kan med handen på hjärtat säga ett ni aldrig drack alkohol innan ni var 18 år?

Det är i princip samma sak och ffolk får ändå tag på det. Finns viljan så går det inte att stoppa.

Så då menar du att vi ska ta bort åldersgränser för tobak och alkohol eftersom de är verkningslösa?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-31 20:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Så då menar du att vi ska ta bort åldersgränser för tobak och alkohol eftersom de är verkningslösa?

I stort så är dessa lagar verkningslösa, vill man ha tag på något så får man tag på det enkelt och rökningen har inte minskat sedan de började med åldersgräns, I Danmark dricker ungdomarna mindre än här och då får de köpa sin egen alkohol i butik, i Sverige har vi bara en massa överbeskyddande regler och lagar som i stort inte har någon verkan alls.

  • Medlem
  • 2016-01-31 20:29
Ursprungligen av Exteron:

... I Danmark dricker ungdomarna mindre än här och då får de köpa sin egen alkohol i butik, ...

Verkar inte stämma alls:

http://vvv.iogt.se/OldUpload/Drogpolitik/Alko...
http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-dricker-...

Det är populärt att hävda att våra restriktioner inte har någon effekt, men det har de. Särskilt vad gäller alkohol. Fast de som faktiskt dricker, de super desto mer.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-31 22:31
Ursprungligen av alix:

Verkar inte stämma alls:

http://vvv.iogt.se/OldUpload/Drogpolitik/Alko...
http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-dricker-...

Det är populärt att hävda att våra restriktioner inte har någon effekt, men det har de. Särskilt vad gäller alkohol. Fast de som faktiskt dricker, de super desto mer.

Vad tror du denna ökning beror på? De införde regler 2011, så jämför med Tyskland eller Italien istället då...eller Holland (som inte ens är med på den listan) som du kan köpa mer än alkohol fritt i.
Förbud har ALLTID gjort att det ökar, för då blir det mer "spännande".

Och IOGT's lista ger jag inte mycket för, propaganda från en organisation som är emot allt från lättöl och uppåt, jag låter dem vara nyktra ifred, så då kan de fan låta mig dricka om jag vill det.

Senast redigerat 2016-02-01 09:54
Ursprungligen av alix:

Vad, då, "minst 16-årsgräns"? Det står tydligt i artikeln: "Det finns dock möjlighet för länder att gå ner till 13-årsgräns." I de pressetiska reglerna anges att rubrik, ingress och bildtext ska ha täckning i artikeln.

EU-förordningen sätter 16-årsgräns, men enskilda länder kan gå ner till 13-årsgräns istället. Det var syftningsfel i ingressen, det har jag nu korrigerat.

  • Medlem
  • 2016-02-01 10:48
Ursprungligen av jakobnilsson:

EU-förordningen sätter 16-årsgräns, men enskilda länder kan gå ner till 13-årsgräns istället. Det var syftningsfel i ingressen, det har jag nu korrigerat.

Bra!

Ursprungligen av BlackSmp:

Så då menar du att vi ska ta bort åldersgränser för tobak och alkohol eftersom de är verkningslösa?

Nä, tycker det är bra att dom finns men jag menar att när en sådan lag finns som är så viktig och det åndå går att lösa för dom som vill ha tag på alkohol och tobak så behöver vi inte någon ny trams-lag som aldrig kommer gå att kontrollera.

Allt handlar ju om var budgeten ska läggas. Jag är personligen för en avkriminalisering av cannabis eftersom då skulle polisen få resurser och tid över till riktiga brott som påverkar och förstör samhället.

Det känns lite som när SL ( eller var det några politiker) som skulle införa mobilfria zoner i t-banan. Att dom ens tog den ideen vidare från skissbordet visar vilka gamla nollor som inte fattar någonting som tar beslut.

Undrar hur mycket pengar som slängdes i sjön där.

Bevaka tråden