Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första 5G-näten till Sverige 2018

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter 4G/LTE kommer 5G och enligt ett pressmeddelande från Telia och Ericsson kommer det första nätet till Sverige 2018.

Läs hela artikeln här

Framsteg?

Det är inga framsteg förän vi får obegränsad datamängd. Hellre bygga ut så mobilt bredband oavsett hastighet äntligen kan bli ett seriöst alternativ till fiber. Det spelar ingen som helst roll hur snabb uppkoppling du har om det är handikappat med en data gräns. Skulle det finnas vettiga abonnemang så skulle jag inte vara rädd och flytta till ett hus oavsett var det ligger någonstans så länge det finns täckning. Men eftersom jag i genomsnitt bränner mellan 600-700 GB om dagen så finns det inget abonnemang oavsett pris, som täcker mina behov. Jag hoppas innerligt att obegränsat mobilt bredband kommer tillbaka, allt rör sig mot molnen idag och spelen och alla uppdateringarna blir bara större och större.

Ursprungligen av DonCyrano:

Det är inga framsteg förän vi får obegränsad datamängd. Hellre bygga ut så mobilt bredband oavsett hastighet äntligen kan bli ett seriöst alternativ till fiber. Det spelar ingen som helst roll hur snabb uppkoppling du har om det är handikappat med en data gräns. Skulle det finnas vettiga abonnemang så skulle jag inte vara rädd och flytta till ett hus oavsett var det ligger någonstans så länge det finns täckning. Men eftersom jag i genomsnitt bränner mellan 600-700 GB om dagen så finns det inget abonnemang oavsett pris, som täcker mina behov. Jag hoppas innerligt att obegränsat mobilt bredband kommer tillbaka, allt rör sig mot molnen idag och spelen och alla uppdateringarna blir bara större och större.

jo, jo... vettiga abbonemang är exakt vad du behöver...

Ursprungligen av DonCyrano:

Det är inga framsteg förän vi får obegränsad datamängd. Hellre bygga ut så mobilt bredband oavsett hastighet äntligen kan bli ett seriöst alternativ till fiber. Det spelar ingen som helst roll hur snabb uppkoppling du har om det är handikappat med en data gräns. Skulle det finnas vettiga abonnemang så skulle jag inte vara rädd och flytta till ett hus oavsett var det ligger någonstans så länge det finns täckning. Men eftersom jag i genomsnitt bränner mellan 600-700 GB om dagen så finns det inget abonnemang oavsett pris, som täcker mina behov. Jag hoppas innerligt att obegränsat mobilt bredband kommer tillbaka, allt rör sig mot molnen idag och spelen och alla uppdateringarna blir bara större och större.

Gnäll inte när merparten av dessa 600-700 GB säkert består av piratkopierat material.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-22 23:27

Trådlöst blir inget vettigt alternativ till fiber! De har helt olika mål, och kompletterar varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-25 22:42

Just nu känns det ju som man klarar sig mer än väl med 4G. Men ska utvecklingen gå framåt, måste utvecklingen gå framåt...

Sedan har jag aldrig fattat alla de varianter som fanns av 4G i början. Vad hände med det? Är det så att alla varianter finns kvar fast telefonerna kan hantera dem alla nu? Var det lika så med 3G när det kom? Och hur blir det med 5G. Riskerar vi att Telia bygger ett nät som Apple är sena på att få in i sina telefoner?

Ursprungligen av xms67:

Just nu känns det ju som man klarar sig mer än väl med 4G. Men ska utvecklingen gå framåt, måste utvecklingen gå framåt...

Sedan har jag aldrig fattat alla de varianter som fanns av 4G i början. Vad hände med det? Är det så att alla varianter finns kvar fast telefonerna kan hantera dem alla nu? Var det lika så med 3G när det kom? Och hur blir det med 5G. Riskerar vi att Telia bygger ett nät som Apple är sena på att få in i sina telefoner?

Framförallt är det väl så att LTE har betydligt fler frekvensband än vad UMTS (3G) och GSM hade. Varje frekvensband kräver design och test och kostar därför att implementera. Då prioriterar man olika beroende på vilka band som är populära runtom världen i stort (och Apple fokuserar amerikanska frekvensband)

Nu är jag väldigt dåligt insatt på 5G men som jag förstår det så är inte fokus egentligen på roamande mobiltelefoner utan andra typer av applikationer såsom Internet of Things och trådlösa applikationer på kontor. Men här är jag så dåligt insatt så att lyssna inte för mycket på mig:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-26 19:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu är jag väldigt dåligt insatt på 5G men som jag förstår det så är inte fokus egentligen på roamande mobiltelefoner utan andra typer av applikationer såsom Internet of Things och trådlösa applikationer på kontor. Men här är jag så dåligt insatt så att lyssna inte för mycket på mig:)

Samma info här. Men utgår från att det också blir för mobiler, eller i alla fall för vissa mobiler.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-26 20:13
Ursprungligen av DonCyrano:

Det är inga framsteg förän vi får obegränsad datamängd. Hellre bygga ut så mobilt bredband oavsett hastighet äntligen kan bli ett seriöst alternativ till fiber. Det spelar ingen som helst roll hur snabb uppkoppling du har om det är handikappat med en data gräns. Skulle det finnas vettiga abonnemang så skulle jag inte vara rädd och flytta till ett hus oavsett var det ligger någonstans så länge det finns täckning. Men eftersom jag i genomsnitt bränner mellan 600-700 GB om dagen så finns det inget abonnemang oavsett pris, som täcker mina behov. Jag hoppas innerligt att obegränsat mobilt bredband kommer tillbaka, allt rör sig mot molnen idag och spelen och alla uppdateringarna blir bara större och större.

Jag känner tvärt om. Jag förbrukar inte så mycket, 2-3 GB i månaden, men har gärna lite buffert så klart. Det absolut viktigaste är dock att det går snabbt när jag ska använda någonting ut mot internet. LTE fungerar kanon, anser jag, men det är klart att 5G inte hade varit dumt.

Att tro att vi ska få obegränsad datamängd är att vara dåligt påläst. Det är det enda som operatörerna kan ta betalt för i dagsläget. Utöver detta så finns det många vettiga abonnemang, jag har t ex 12 GB/mån där dessutom överbliven datamängd läggs vidare till nästa månad. Mer än så kan man inte begära.

600-700 GB om dagen? Löjligt. Du lär inte passa in i någon målgrupp de närmaste 10-15 åren iaf.

Hej igen. Jag menar så klart 600 - 700 GB i månaden och nej, inget piratkopierat material för min del. Men att ladda ner spel och alla oändliga uppdateringarna till allihop på flera gigabyte + allt jag stremar så blir det en hel del tydligen. Jag blev förvånad själv över hur mycket jag använde när jag kollade routern. Jag tänkte på min vän som bor i ett hus i skogen i stort sett och han har inte ens telefonledning. Han har dock ett 3G modem från tre som funkar utmärkt då inget 4g finns där. I det fallet hade det inte skadat med obegränsat bredband även om hastigheten inte behöver vara det snabbaste.

Ursprungligen av zinned:

Jag känner tvärt om. Jag förbrukar inte så mycket, 2-3 GB i månaden, men har gärna lite buffert så klart. Det absolut viktigaste är dock att det går snabbt när jag ska använda någonting ut mot internet. LTE fungerar kanon, anser jag, men det är klart att 5G inte hade varit dumt.

Att tro att vi ska få obegränsad datamängd är att vara dåligt påläst. Det är det enda som operatörerna kan ta betalt för i dagsläget. Utöver detta så finns det många vettiga abonnemang, jag har t ex 12 GB/mån där dessutom överbliven datamängd läggs vidare till nästa månad. Mer än så kan man inte begära.

600-700 GB om dagen? Löjligt. Du lär inte passa in i någon målgrupp de närmaste 10-15 åren iaf.

Fiber funkar ju obegränsat? Där kostar hastigheten istället. Varför inte kunna ha det så på den mobila fronten? Och jo, obegränsad datamängd har vi haft på mobilt bredband. Jag hade kontant bredband från telenor som var obegränsat dock bara ca 1mbps men fullt tillräckligt.

Ursprungligen av DonCyrano:

Varför inte kunna ha det så på den mobila fronten?

För att det inte är realistiskt. Inte de närmaste åren iaf så som dataförbrukningen ökar.

Ursprungligen av DonCyrano:

Fiber funkar ju obegränsat? Där kostar hastigheten istället. Varför inte kunna ha det så på den mobila fronten? Och jo, obegränsad datamängd har vi haft på mobilt bredband. Jag hade kontant bredband från telenor som var obegränsat dock bara ca 1mbps men fullt tillräckligt.

Därför att radiovågor, frekvensutrymme och kapaciteten man kan få ut av dessa är en begränsad resurs.

Sedan så brukar hastighet och mängd gå hand i hand. De som förbrukar mycket data vill ofta ha hög hastighet eftersom tid också är en resurs.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-27 18:36
Ursprungligen av DonCyrano:

Fiber funkar ju obegränsat? Där kostar hastigheten istället. Varför inte kunna ha det så på den mobila fronten? Och jo, obegränsad datamängd har vi haft på mobilt bredband. Jag hade kontant bredband från telenor som var obegränsat dock bara ca 1mbps men fullt tillräckligt.

Det är en helt annan kostnadsbild för mobiloperatörerna än vad det är för de operatörer som levererar stationära förbindelser över stadsnät.

Och ja, det har funnits flatrate på datatrafiken hos mobiloperatörerna men då var det också en helt annan förbrukning hos användarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-27 23:43

AllTele har fortfarande ett flatrateabonnemang. Kostar 79 kr/mån tror jag, men bara 1 Mbps.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-28 11:05
Ursprungligen av kenjon:

AllTele har fortfarande ett flatrateabonnemang. Kostar 79 kr/mån tror jag, men bara 1 Mbps.

Ok, nu syftade jag mer på de vanliga operatörerna som också ger tillgång till icke strypt hastighet över UMTS/LTE.

1
Bevaka tråden