Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskar med Firewire?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är dags för ett ordentligt generationsskifte av min utrustning. Köpa ny dator är självklart. Men vad ska jag göra med mina gamla externa hårddiskar?
Ska jag använda de befintliga FW800-anslutningarna och en adapter till Thunderbolt, eller ska jag satsa på att skaffa tomma chassin med USB-3 kontakt? (De ska användas tillsammans med Final Cut Pro X.)
Finns det någon användning av Firewire idag annat än för bakåtkompatibiliteten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-22 07:58

Jag skulle köra vidare. Firewire lastar datorn mindre än vad USB gör, även om USB3 kan ge (teoretiskt) en något snabbare hastighet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-01-22 08:06
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle köra vidare. Firewire lastar datorn mindre än vad USB gör, även om USB3 kan ge (teoretiskt) en något snabbare hastighet.

Inte bara teoretiskt, FW800 är max 100Mbyte/s så moderna diskar blir begränsade av det.

Men om det är värt att byta beror ju på behov och vad det är för diskar.

  • Medlem
  • 2016-01-22 10:06

Jag skulle skaffa adapter och köra vidare. Har det funkat bra med hastigheten hittills så funkar det ett tag till.

Om du har FW-chassin som funkar skulle jag köra på det. Du bör klara dig med en TB-adapter och kedja ihop alla diskarna på samma buss.

Det känns inte helt värt att köpa en massa ny hårdvara för att tjäna ett par MB/s. Förutsatt att en HDD kommer upp i cirka 125 MB/s på en bra dag.

Det har funkat med FW hittills, men det har varit på en Macbook Pro 2009. Men en sprillans ny Macbook Pro bör väl vara gjord för bra mycket högre farter, eller?

Det jag har är bärbara hårddiskar typ LaCie Rugged och G Drive Mini, rätt gedigna lådor. Men är själva hårddiskarnas maxhastighet (mekaniska på 5400 rpm) kanske nära vad FW800 klarar av att transportera? Eller blir det ett lyft med USB-3?

Ett hårddiskkabinett med USB-3 kostar annars bara 179:-, ingenting i förhållande till en ny dator.

Sen undrar jag hur det är med strömförsörjningen till hårddiskarna när man kör med TunderBolt via en adapter. Får de nog ström via adaptern eller behövs en extern strömkälla?

Jo, men du har kvar samma hårddiskar, eller hur? Och de blir liksom inte snabbare. Jag tror att även en 2009 års MBP kan maxa ut en HDD över firewire. En 5400-varvsdisk kommer knappast upp i mer än de 100 MB/s som FW800 klarar av.

Du får 7 W med Apples Thunderbolt-till-Firewire-adapter.

Här är en som testade hastigheten på extern hårddisk med båda sortens portar.
FW800 vs USB-3
(Den är 3,5 år gammal och anger inte vilket varvtal skivan hade på den aktuella modellen.)
I körning med testprogram så blev USB-3 anslutningen ca 40% snabbare, men när han gjorde en mer verklighetsliknande test med att kopiera 16Gb så blev skillnaden dem emellan rätt liten. Och i och med att det är film jag kommer använda dem för, så gissar jag FW har sin fördel.

Så jag kommer satsa på TunderBolt-adapter.

Hårddiskar i lådor med USB-2 anslutning ska få nya lådor.
Och i min MBP från 2009 har jag satt i en SSD på 500 Gb, den ska jag transplantera till ett USB-3-kabinett.

Om du vill vara snäll mot din dator ansluter du aldrig hårddiskar via USB.

  • Medlem
  • 2016-01-22 20:53
Ursprungligen av Borttaget:

Om du vill vara snäll mot din dator ansluter du aldrig hårddiskar via USB.

När jag kör TM mot min USB3-disk så tar "backupd" som högst strax under 50 procent av min i7:s 800 procent CPU-kraft. Inte så farligt.

Senast redigerat 2018-07-23 13:59

Ett USB-nätverk förlitar sig på en enda värd som styr hela nätverket.
När det kommer till Firewire kan varje nod kontrollera nätverket.

1
Bevaka tråden