Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är min macbook värd?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-01-19 21:01

Hej! Nu har jag försökt att hitta ut hur mycket jag ska sälja min macbook för, men lyckas inte komma fram till något över huvud taget.
Så någon av er kanske kan hjälpa mig?

Jag har en Macbook Pro 9,1 15 tum ifrån mitten av 2012. Inte retina!
Processornamn: Intel Core i7
Processorhastighet: 2,3 GHz
Minne: 4GB

I väldigt fint och sparsamt skick. Är det någon som kan ge mig ett hum om vad man kan sälja den för??

// Okunnig tjej

Ursprungligen av Linee:

...Nu har jag försökt att hitta ut...

Hur har du försökt? Berätta gärna lite mer, så kan vi kanske berätta ifall det är bra eller dåliga metoder du har använt.

Mina tips:
1. Kolla liknande datormodeller på Blocket.
2. Kolla också Mac2sell.net. Ibland är deras prisuppgifter helt ute och cyklar, men de brukar ändå oftast ligga i närheten av korrekta värden.

Mac2sell är generellt en bra sida att titta på.
Visst de kan ta lite i överkant men man får åtminstone ett hum vad man max skall försöka med och låta folk pruta.

http://www.mac2sell.net/permalink/?id=d068a31837ed9b5b246297105ac28507

EDIT: darn, Jesper var före

Cirka 8000 kr skulle jag säga. Funderade lite själv, kollade på blocket, och drog av en del på mac2sells pris.

Det är fortfarande en rätt snabb dator, jämfört med nya. Du kan sätta in 16 GB minne och en SSD för inte jättemycket pengar så har du nåt som inte riktig är, men kan likna en maskin för 2-3 gånger så mycket pengar. Nackdelen är att skärmen inte har samma upplösning och den drar mer ström pga äldre processorn.

Men detta är bara ett hum, som du själv uttryckte det. Lägg ut med prutmån om du vill vara säker på att få så mycket som möjligt.

Håller med @marcushedenstrom - din maskin kan på nästan alla sätt mäta sig med en ny, motsvarande MBP på nästan alla fronter (inte riktigt skärmen dock) efter uppgraderat RAM och SSD. I synnerhet om din 15-tummare har den "gamla" högupplösta skärmen (ej retina), dvs ramen runt skärmen är grå, inte svart.

Skall du å andra sidan byta till en iMac - eller gud förbjude - något från den mörka sidan, ska du ju förstås "få lov" att sälja datorn.

Kollade lite löst efter en liknande MBP till sonen som skulle klara sig bra med en ca 2010-2012 15" non-retina. Har för mig att priserna på Blocket sent 2015 pendlade mellan 5500-8000 med några avvikelser kraftigt uppåt pga "maxade" specar. Ibland befogat, ibland inte.

Ursprungligen av johan_tanying:

...I synnerhet om din 15-tummare har den "gamla" högupplösta skärmen (ej retina), dvs ramen runt skärmen är grå, inte svart...

Nej, det är inte den modellen.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

1
Bevaka tråden