Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone fastnat i läge där den söker nät

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har en iPhone 5S som igår bestämde sig för att fastna i ett läge där den söker nät - står "Söker..." uppe till vänster. Testade starta om telefonen, testade återställa nätverksinställningarna utan resultat. Tog ut SIM-kortet och det står fortfarande "Söker...". Mig veterligen skall det stå något i stil med "Inget SIM". Testade min sambos SIM-kort men stod fortfarande "Söker...".

Hoppades problemet skulle vara övergående och sov på saken men samma problem i dag. Telefonen fungerade i övrigt perfekt utan just att den hittade nät så vanliga SMS och telefonsamtal fungerade inte.

Säkerhetskopierade telefonen och skulle återställa den men nu kan jag inte aktivera den då det kräver att den har ett SIM-kort.

Någon som stött på eller läst om samma typ av problem? Något tips på saker jag kan försöka med? Har t.o.m. försökt med tryckluft försökt blåsa rent där SIM-kortshållaren skall vara.

Alla förslag tas emot varmt!

/Oliver

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-05 22:38

Har du testat en tvåknappars reset (home + power)?

Ursprungligen av mattiL:

Har du testat en tvåknappars reset (home + power)?

Yes.

Ursprungligen av oliverwide:

Yes.

Så du har redan testat en fabriksåterställning och du kommer inte vidare i aktiveringen för att den inte känner av SIM-kortet, samt du har testat med ett annat SIM-kort? Om det stämmer så tror jag det är service som är nästa steg.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Så du har redan testat en fabriksåterställning och du kommer inte vidare i aktiveringen för att den inte känner av SIM-kortet, samt du har testat med ett annat SIM-kort? Om det stämmer så tror jag det är service som är nästa steg.

Exakt.

Och då är frågan, går jag till Telia (min operatör) och ber de skicka den på service? Telefonen är ca 26-27 månader gammal. Någon som har erfarenhet om hur mycket service kostar; finns det någon fast felsökningsavgift?

Ursprungligen av oliverwide:

Exakt.

Och då är frågan, går jag till Telia (min operatör) och ber de skicka den på service? Telefonen är ca 26-27 månader gammal. Någon som har erfarenhet om hur mycket service kostar; finns det någon fast felsökningsavgift?

Fråga Telia.

En utbytesenhet kostar väl ca 2,000kr om jag inte minns fel?

Ursprungligen av primu[s]®:

En utbytesenhet kostar väl ca 2,000kr om jag inte minns fel?

Japp, något sånt.

@oliverwide, kontakta Apple eller en servicepartner, inte Telia.
http://www.apple.com/se/support/contact/

edit: 2995 hos Digital Inn t.ex. http://www.digitalinn.se/privat/tjanster/serv...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-01-06 13:59

Ett långskott, men testa att ställa in tiden manuellt på den och gör sen en hård omstart på den.

Edit; såg tyvärr att du fastnat i ovanstående läge. Har löst många såna här problem med just ovanstående lösning, lärde mig det efter att problemen uppstod när man bytt skärm på en telefon men har även fungerat på kunders telefoner som inte varit reparerade.

Tack för alla svar.

Var förbi Telia i dag och han sade ungefär såhär: "Du har gjort alla de åtgärder jag tänkte föreslå. Alternativet är att skicka iväg den till vår servicepartner men då finns det en felsökningsavgift på 399kr och sedan kommer de lämna ett prisförslag där de kommer inkludera även att byta baksidan på din skärm [då den är skadad].".

Att 2-3000kr för en utbytesenhet är jag inte jättepigg på. Kanske hellre köper en 6S och förlänger mitt abonnemang istället...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-07 11:58

Är du i närheten av en AppleStore, kolla med dem, jag tror inte de tar någon felsökningsavgift....

Hej, släpp inte mobilen i golvet...

Köp verktyg och loctite.

Öppna mobilen, skruva bort skyddet för antennen, ta bort skruvarna och sätt loctite på dem och skruva tillbaka..... (se Youtube, mycket enkelt!)

1
Bevaka tråden