Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ej standardkontakter för hörlurarna på i-modellerna?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hörlurar som passade till iPhone 5 men inte längre på iPhone 6. Samt till IPad modellerna ändras kontakterna kan man konstatera. Varför inte behålla samma standard?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-03 22:23

Hörlurarna har samma kontakt på iPad/iPhone 5 respektive iPhone 6.

Vilka lurar då? Ska vara samma, som mattiL skriver.

Det var bara första iPhone som hade ett "insjunket" jack. Sedan iPhone 3G har det varit vanliga 3,5-millimeters. Men pass på, för det ryktas om att det försvinner helt i nästa version.

Ursprungligen av mattiL:

Hörlurarna har samma kontakt på iPad/iPhone 5 respektive iPhone 6.

Det kan inte stämma pga har bose oe2 hörlurar som jag har förstört kontakten med fast de ser ut att passa in. Samma sak med min ipad som är äldre modell. Hörlurarna till min iPhone passar inte in. Tråkigt att man måste köpa nya hörlurar för den skull.

Det är samma, har iPhone 5/6S/iPad Air/iPad 2 här hemma och samtliga hörlurar (från olika märken) fungerar i samtliga enheter.

Det beror på något annat, kanske trasig hörlur/telefon hos dig.

Det är samma. Alla iPhone och iPad har samma kontakt, åtminstone hittills.

Vad händer när du försöker stoppa in den? Är hörlurarnas kontakt för stor eller för liten? För lång? Eller beter telefonen sig konstigt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 23:43

Bose oe2 kör standard 3.5mm trs phone-kontakt. Men är den trasig så är sladden tack o lov löstagbar och går att köpa löst för en billig peng.

Dock misstänker jag en bov: ludd. Om det samlas skräp i kontakten så går inte pluggen in hela vägen, och lurarna uppfattad som "trasiga".

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad händer när du försöker stoppa in den? Är hörlurarnas kontakt för stor eller för liten? För lång? Eller beter telefonen sig konstigt?

Det blir blir glapp när man rör dem o ljudet försvinner. Dels med hörlurarna från bose till iphone 6. Dels de hörlurarna: Apple Hörlurar EarPods, mikrofon & kontroll för iPhone, iPad och iPod Vit MD827LLA till iPaden. Jag kommer inte ihåg om det är en iPad 2 eller annan modell.

Ursprungligen av reboot81:

Bose oe2 kör standard 3.5mm trs phone-kontakt. Men är den trasig så är sladden tack o lov löstagbar och går att köpa löst för en billig peng.

Dock misstänker jag en bov: ludd. Om det samlas skräp i kontakten så går inte pluggen in hela vägen, och lurarna uppfattad som "trasiga".

jag har redan lämnat min iphone på reparation ang att Den blev trasig i ett hörn o trodde att kontakten hade påverkats av det. De fixade där o tog bort ev. ludd men det blev problem igen efter ett tag o då har jag inte använt dem hörlurarna på länge. Nu har jag köpte nya hörlurar från sony o det fungerar utan problem. Klart att jag ska byta sladd hos bose ifall det finns möjlighet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-04 22:04
Ursprungligen av calinou:

jag har redan lämnat min iphone på reparation ang att Den blev trasig i ett hörn o trodde att kontakten hade påverkats av det. De fixade där o tog bort ev. ludd men det blev problem igen efter ett tag o då har jag inte använt dem hörlurarna på länge. Nu har jag köpte nya hörlurar från sony o det fungerar utan problem. Klart att jag ska byta sladd hos bose ifall det finns möjlighet.

Har man ludd i kontakten så kan vissa lurar funka och andra inte. Stoppa in ett uträtat gem eller större nål och "luckra" upp den packade ansamlingen av damm/fickludd. Det är längst in, i botten/taket som skiten sitter. Knacka telefonen lätt i bordet. Upprepa.

Sladden finns för en femtilapp på ebay.

Ursprungligen av reboot81:

Har man ludd i kontakten så kan vissa lurar funka och andra inte. Stoppa in ett uträtat gem eller större nål och "luckra" upp den packade ansamlingen av damm/fickludd. Det är längst in, i botten/taket som skiten sitter. Knacka telefonen lätt i bordet. Upprepa.

Sladden finns för en femtilapp på ebay.

Det verkar som kabeln är lite löst. Jag fick precis e-post svar från bose att kabeln ska passa ihop samt att det finns sådana kablar på lager. Nu provade jag dessa hörlurar igen o de fungerar som vanligt. Så det är bara ibland det inträffar vilket är mycket konstigt. Till råga på alla konstigheter så låter det bra med dem hörlurarna på iPaden modell A1460. Däremot inte alls bra med de andra vita standard hörlurar. Det behövs kanske rengöras i alla fall. Jag hoppas man inte förstör att pilla där.

Ursprungligen av reboot81:

Har man ludd i kontakten så kan vissa lurar funka och andra inte. Stoppa in ett uträtat gem eller större nål och "luckra" upp den packade ansamlingen av damm/fickludd. Det är längst in, i botten/taket som skiten sitter. Knacka telefonen lätt i bordet. Upprepa.

Sladden finns för en femtilapp på ebay.

Tack för tipset! Nu har jag försiktigt petat in i kontakterna med vass föremål. Det var ingen ludd. Man kanske kan använda sig av en spray som blåser luft?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-06 23:57
Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset! Nu har jag försiktigt petat in i kontakterna med vass föremål. Det var ingen ludd. Man kanske kan använda sig av en spray som blåser luft?

Nej.

En del skal gör att en del hörlurar inte går att trycka helt in så dom får kontakt.

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

En del skal gör att en del hörlurar inte går att trycka helt in så dom får kontakt.

Vilka modeller menar du? Det stämmer i alla fall att Apple senaste EarPods går inte att trycka in helt på iPad modellen 1460 - det glappar.

Ursprungligen av calinou:

Vilka modeller menar du? Det stämmer i alla fall att Apple senaste EarPods går inte att trycka in helt på iPad modellen 1460 - det glappar.

Det har jag inte full koll på. Vet bara att ett skal som jag hade tidigare på min 5s hade för litet hål för hörlurarana. Det var svårt att få den i botten

1
Bevaka tråden