Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

php-trubbel 2 <> sökvägar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som framgår av denna tråd så sitter jag å sliter med nedtankade php-script.

Inte allt för sällan förväntas man i config-filerna, ange sökvägar till de olika katalogerna. Härvidlag känner jag mig djupt osäker på 'varifrån' scriptet letar. Var ska sökvägen börja?

Ska den börja längst upp i levonlines katalog-hierarki eller ska den börja vid min domäns översta map?

Jag anar att sånt här kan vara individuellt men vad säger den eventuella konventionen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 11:29

Vet inte om det här hjälper dig, men man kan göra såhär:

$path = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'/underkatalog';
$path = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'/../annan_katalog';

På så sätt hamnar du automatiskt i din sajts rot-mapp och kan gå vidare därifrån...

Citat:

På så sätt hamnar du automatiskt i din sajts rot-mapp och kan gå vidare därifrån... [/B]

vilken map i en sajt är roten-mappen? är det den vars namn är liktydigt med domän-namnet (i mitt fall supinum.com) eller kan det vara mappen ovan (public_html) eller ännu högre (/dunder1/home/userB/b0217200/public_html/supinum.com)

nu kanske jag ställde den ursprungliga frågan igen men det här är en smula råddigt så jag lovar att inte känna mig krängt om någon blir duktigt övertydlig.

Nja, du svarade snarare på din egen fråga.

$path = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'];
ger nämligen den exakta sökvägen på din server...

Så prova

<? $path = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'];
echo $path;
?>

Så skriver dokumentet ut sökvägen åt dig.

Ett tips är att skapa ett php-dokument med följande innehåll:

<?php

phpinfo();

?>

Öppna sidan i din webbläsare och du har all information över din server...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
vilken map i en sajt är roten-mappen? är det den vars namn är liktydigt med domän-namnet (i mitt fall supinum.com) eller kan det vara mappen ovan (public_html) eller ännu högre (/dunder1/home/userB/b0217200/public_html/supinum.com)

Det är supinum.com

1
Bevaka tråden