Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken är den bästa routern med inbyggt modem?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-12-26 11:35

DLink-routern som kom med mitt bredbands-abbonemang från Telenor har sagt upp sig så jag behöver en ny.

Jag bor i ett putsat timmerhus. När man putsade det så använde man hönsnät för att putsen skulle fästa. Ergo, jag bor i en stor Faraday-bur.
Därför är det viktigt att 4G-radiodelen i routern är så bra som det bara går då jag helst vill undvika att behöva placera routern i ett fönster.
Wifi-styrka är underordnat, det kan jag alltid lösa med nätverk över elnätet.

Någon som har något tips?

Har du garanti kvar så kan du väl skicka in din Dlink till Telenor? Om du inte har garanti kvar, då kanske de kan laga den för en billig peng? Eller fungerade den inget vidare (dålig signal etc)?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-12-26 12:54

Den är för gammal för garanti.
Detta är den andra routern jag fått från dem. Den förra gick sönder på samma sätt för två år sedan och det var ett rent helvete att få den reparerad. Första vändan tog två veckor och när den kom tillbaka var den fortfarande trasig så det var bara att vänta två veckor till innan jag fick en utbytesenhet.
Och, ja, den är inget vidare.

Ursprungligen av lasselu:

DLink-routern som kom med mitt bredbands-abbonemang från Telenor har sagt upp sig så jag behöver en ny.

Jag bor i ett putsat timmerhus. När man putsade det så använde man hönsnät för att putsen skulle fästa. Ergo, jag bor i en stor Faraday-bur.
Därför är det viktigt att 4G-radiodelen i routern är så bra som det bara går då jag helst vill undvika att behöva placera routern i ett fönster.
Wifi-styrka är underordnat, det kan jag alltid lösa med nätverk över elnätet.

Någon som har något tips?

Vad har du för budget?

Ursprungligen av lasselu:

Den är för gammal för garanti.
Detta är den andra routern jag fått från dem. Den förra gick sönder på samma sätt för två år sedan och det var ett rent helvete att få den reparerad. Första vändan tog två veckor och när den kom tillbaka var den fortfarande trasig så det var bara att vänta två veckor till innan jag fick en utbytesenhet.
Och, ja, den är inget vidare.

Då var det enkelt Som inlägget ovan mig så vore budget bra att veta, men annars är prisjakt bra.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-12-26 14:53

I det här läget är priset inte så viktigt men säg en budget på < 5000SEK.

Jo, prisjakt i all ära men det är alltid intressantare att höra erfarenheter från någon 99:a.

Ursprungligen av lasselu:

I det här läget är priset inte så viktigt men säg en budget på < 5000SEK.

Jo, prisjakt i all ära men det är alltid intressantare att höra erfarenheter från någon 99:a.

Du har erfarenheter/omdöme på prisjakt. Någon av dessa verkar vettiga:
https://m.prisjakt.nu/category/s251440956

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-12-26 16:33

Hmm. En lista där det ser ut som om majoriteten (vid en snabb titt) inte innehåller modem utan är rena routrar.

Ursprungligen av lasselu:

Hmm. En lista där det ser ut som om majoriteten (vid en snabb titt) inte innehåller modem utan är rena routrar.

Konstigt. Hos mig ser jag "mobilt bredband: ja".

Gav jag dig fel filtrering så tror jag säkert du vet hur man gör.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-12-26 17:44

Allvarligt barbapappa_86, tack för hjälpen, men det är inte den hjälp jag vill ha.
Om någon här på 99:an har bra eller dåliga erfarenheter av en maskin vill jag gärna ta del av dem.
Att läsa på Prisjakt fixar jag själv.

Jag har kört med en ASUS N55U i flera år och är väldigt nöjd med den. Den har fungerat stabilt med iPhone, androidmobiler, macbook pro och apple tv. En nackdel med den är dock att den bara verkar fungera till just adsl-uppkoppling och inte till fiber. Men så kanske det är med alla modem-routrar? I vilket fall som helst så kan jag rekommendera den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-30 11:53

Du bör skaffa en med en extern 3G/4G-antennanslutning. Jag har bara erfarenhet av Dovado, som har funkat bra.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2016-01-02 15:41

Jo, jag hade det där jag bodde förut men i mitt nya hus blir det lite problem att få till en extern antenn (orkar inte gå in på skälen varför men de finns där) så till en början vill jag hitta det bästa som går att hitta med interna antenner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-04 10:25

Du kan köra en extern antenn t ex innanför ett fönster. Jag gick från 1 Mbps till 6-7 Mbps genom att byta till extern. Det gör stor skillnad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-04 15:59
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag har kört med en ASUS N55U i flera år och är väldigt nöjd med den. Den har fungerat stabilt med iPhone, androidmobiler, macbook pro och apple tv. En nackdel med den är dock att den bara verkar fungera till just adsl-uppkoppling och inte till fiber. Men så kanske det är med alla modem-routrar? I vilket fall som helst så kan jag rekommendera den

Närå, det finns både routrar med WAN-port (alltså en vanlig ethernet-port) som du ansluter mot utrustningen för ditt stads-nät och routrar med integrerat ADSL-modem (som du har). Den senare varianten är vanlig om man vill eliminera en box (ADSL-modemet) i sin utrustning.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2016-01-04 16:46

Det blev en D-link DRW-921 för 1499:- från Kjell & Co.
Vi fick i dagarna ett brev om att det kanske blir fiber indraget i området under året så D-Link:en får duga för tillfället.

1
Bevaka tråden