Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBpro, startar om/går inte att logga in

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har rensat datorn och måste råkat tagit bort någonting extremt viktigt, när jag startade om min dator så går det inte att logga in den bara startar om hela tiden...

Har provat starta upp i "utilities" & testat dom alternativen som finns, har använt en USB hårddisk med time machine men går inte att återställa...

När jag försöker installera om så får jag felmeddelandet "Ett fel inträffade under förberedelsen för installationen. Försök köra det här programmet igen", googlade & har provat att ändra tiden i terminalen men det fungerar inte.

Skivverktyget hittar ingenting att reparera.

Har Mac OS x el capitan.

Någon vänlig själ här som vet hur jag löser problemet? Tack på förhand.

Vad menar du med "rensat datorn"?

Ska du installera om OSX så kan du lika bra formatera om hårddisken om du har en ny backup. Finns massvis med info om hur du gör det både här och andra ställen om du söker.

Jag rensade massa gamla filer/program och måste tagit bort någon känslig fil.. Jag har gjort det men när jag ska installera går det inte, det står ett fel inträffade, försökt 5-6ggr..

Startade i Internet Recovery nu och lyckades installera om men fick upp denna bild när jag försöker logga in

https://imgi.se/image/FDL

  • Medlem
  • 2015-12-21 20:48

Tror man får den när datorn inte hittar hårddisken. Testa att hålla "D" nedtryckt under uppstart och kör ett Apple Hardware Test.

https://imgi.se/image/FDe

Nu installerat om så kommer det här.. Kan hårddisken gå sönder helt av att man råkar radera några filer?

Dalle,

https://imgi.se/image/FDg

Betyder det här att jag lär byta hårddisken?

  • Medlem
  • 2015-12-21 22:20

Varför vill du installera en gammal version av OS X? Du skrev i ditt första inlägg att du har El Capitan, varför vill du då installera Mountain Lion?
Hur gör du när du ska installera? Använder du först skivverktyget och formaterar hela hårddisken i HFS+? Eller försöker du bara "skriva över" din befintliga installation? Man kan inte installera en äldre version utan att först radera hårddisken i sin Mac. Tex ML 10.6 går inte att installera "ovanpå" El Capitan 10.11.

Och varför provade du inte AHT genom att hålla nere "D" under uppstart? Kan ge nyttig info.

Uppdatera tråden så har jag lagt upp en bild. Jag hade el capitan men var Lion när jag köpte den, det var enda alternativet.. Och jag har formaterat/återställt hårddisken så det inte fanns någonting kvar..

Men begriper inte hur hårddisken plötsligt kan gå sönder när jag raderat data som jag inte borde raderat..

  • Medlem
  • 2015-12-21 22:47

Då återstår frågorna:
1. Varför vill du installera 10.6 när du hade 10.11 på maskinen?
2. Hur startar du datorn i Recovery Mode? Du har en extern hårddisk eller ett USB-minne med 10.6 på?
3. Varför kör du inte testet som jag tipsat om två gånger tidigare?
4. Hur gör du exakt under installationen? Väljer du "återskapa från Time Machine-säkerhetskopia"?

Om du väljer detta (återskapa från Time Machine-säkerhetskopia) så är det kanske därför det inte fungerar. Du kan inte återställa en kopia från ett nyare system till ett äldre. (Som i ditt fall kopia från 10.11 går inte installera i 10.6)

1. Jag får inte välja.
2. alt+cmd+r, har inget os på fil, får väl det via internet?
3. Läs/kolla inlägg #8 som jag påpekat tidigare??? Jag har gjort det!! BILD finns i inl. NR8...
4. Jag använde först skivverktyget och återställde disken sen valde jag installera nytt os & då var det ML.

edit,
https://imgi.se/image/FDg
https://imgi.se/image/FDg
https://imgi.se/image/FDg

  • Medlem
  • 2015-12-21 23:05

Ok. Missade inlägget med bilden från AHT. Ser ut som att hårddisken är dålig ja. Är nog läge att byta. Fördelen är att det borde vara en relativt enkel operation att byta på din maskin.

Ursprungligen av Dalle:

...Tex ML 10.6 går inte att installera "ovanpå" El Capitan 10.11...

Ursprungligen av Dalle:

...1. Varför vill du installera 10.6 när du hade 10.11 på maskinen?...

Mountain Lion är 10.8.

10.6 är Snow Leopard.

Ursprungligen av lifedeluxe:

Snälla, bifoga bilderna direkt i inläggen. Lägg dem inte på en extern plats.

Dels så slipper vi klicka på länkar för att se bilderna, och dels blir det mer framtidssäkert om bilderna finns här på forumet.

  • Medlem
  • 2015-12-21 23:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mountain Lion är 10.8.

10.6 är Snow Leopard.

Så är det. Börjar bli många versioner att hålla i huvudet nu.

Gör så framöver Jesper! så ingen annan som haft liknande problem och löst det? Har inte tid att fixa hårddisken innan jul..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-22 13:11

Jag skulle testa att ta bort och lägga dit en ny partition först, innan jag skulle byta hårddisk. Det KAN finnas mjukvarufel på hårddisken....

Ganska säker på att det är mjukvara, aldrig haft problem tidigare och det hände efter jag renstat filer via omnidisksweeper... Haft virtualbox på den och skulle rensa det men måste tagit något annat viktigt också.. Får prova massa olika då..

Löste problemet... Provat starta i alla olika lägen och ändrade i terminalen..

Det som funkade om någon får liknande problem, startade upp med cmd+r och körde disk utility och rensade, sedan installerade om då funkade det med el capitan.. Tack alla för hjälpen..

Ursprungligen av lifedeluxe:

...körde disk utility och rensade...

Rensade? Vad innebär det?

Du hade ju redan formaterat om tidigare? Vad gjorde du nu?

Körde internet Recovery tidigare och startade på andra sett men det fungerade inte, så körde cmd+r och disk utility och "erase" sen fungerade det

Nu skriver du att du gjorde "erase". I inlägg 10 skrev du att du "formaterade/återställde". Men "erase" är ju en formatering. Så vad är skiillnaden mellan det du gjorde nu, och det du gjorde då?

1
Bevaka tråden