Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell 25" UltraSharp U2515H - IPS (ok för bildred?)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-12 11:38

Jag behöver en skärm att koppla till min MBP för bildredigering. Dessvärre har jag inte möjlighet att lägga mer än ca 3000 kr just nu.
Jag kan inte mycket om skärmar, men har googlat en del och har nu hittat den här: https://www.proshop.se/Bildskaerm/25-UltraSha...
Jag hade föredragit en 27" men gissar att det blir svårt att hitta en reko i den prisklassen (?).

Det jag har att jämföra med är en Apple Thunderbolt Display (27 tum) som jag har på jobbet (och skärmen i min MBP15 från 2010). Hur står Dellen sig mot dessa?

Här finns ett ganska grundligt test (som jag inte blir jättemycket klokare av): http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u251...

Jag har en några år gammal äldre storebrorsa, 27-tumsskärmen med samma upplösning. Färgmässigt osv är det bra skärmar, men tänk på att det är samma upplösning som på en 30-tums cinema display, vilket på en 25-skärm kommer att vara ganska tight. Personligen tycker jag nog att den upplösningen är mer lyckad på en 27, eller tom 30-tumsskärm

Håller med Richard. Jag tycker nästan att det blir för smått med 2560x1440-upplösning på en 27-tummare. På en 25-tummare blir allting ännu mindre.

Håller inte med föregående talare. Har sett skärmen IRL och tycker det är underbart med 2560x1440 på 25".

Lyssna inte på gamlingarna med dålig syn - högre punkttäthet åt folket!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-14 08:39

Hehe, tack! Jag tror inte den höga upplösningen kommer bli något problem. Att det blir lite smått är ok.
Men då verkar det kanske som ett bra val då. För det finns inga bra 27" i den prisklassen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-14 10:04
Ursprungligen av hansfilipelo:

Håller inte med föregående talare. Har sett skärmen IRL och tycker det är underbart med 2560x1440 på 25".

Lyssna inte på gamlingarna med dålig syn - högre punkttäthet åt folket!

Håller helt med. Hade gärna tagit ännu högre upplösning.

Jag ställer mig också frågande kring skärmens kvalitéer i övrigt, håller den bra standard vad det gäller Adobe RGB?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-14 10:50
Ursprungligen av zinned:

Håller helt med. Hade gärna tagit ännu högre upplösning.

Jag ställer mig också frågande kring skärmens kvalitéer i övrigt, håller den bra standard vad det gäller Adobe RGB?

Hittar ingen info om Adobe RGB. Bara sRGB: "Standard gamut 99% sRGB"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-14 11:03

99% SRGB tar hanterar ju i stort sett alla skärmar.

Det är Adobe RGB som är intressant för mig när det gäller färgerna för bildhanteringen. Wide gamut-skärmar blir dock dyra.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-14 11:23
Ursprungligen av zinned:

99% SRGB tar hanterar ju i stort sett alla skärmar.

Det är Adobe RGB som är intressant för mig när det gäller färgerna för bildhanteringen. Wide gamut-skärmar blir dock dyra.

Står inte utskrivet på många ställen men jag hittade till slut på prisjakt "99 % av Adobe RGB". Är det en pålitlig källa, tro? Om värdet är så bra som 99% - varför väljer man att inte skriva ut det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-14 11:26
Ursprungligen av Hallon:

Står inte utskrivet på många ställen men jag hittade till slut på prisjakt "99 % av Adobe RGB". Är det en pålitlig källa, tro? Om värdet är så bra som 99% - varför väljer man att inte skriva ut det?

Det tror jag inte ett dugg på, jag kan säga

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-14 11:38
Ursprungligen av zinned:

Det tror jag inte ett dugg på, jag kan säga

Det faktum att det inte finns någon info om det tyder väl på att det värdet inte är superhögt.. Men däremot så finns det gott om hyllningsrecensioner om skärmen. Men man vet ju inte vad dom använder skärmen till..

Har läst mig till att Thunderbolt Display har 87%. Är det bra eller dåligt? Om ni skulle gissa - har Dellen högre eller lägre värde?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-14 13:39

Mailade Proshop och dom svarar så här:

"Har inte hittat det på nätet, så tog kontakt med Dell.
Enligt deras kundsupport är det 99% återgivning av Adobe RGB, dvs samma som sRGB."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-14 13:41
Ursprungligen av Hallon:

Mailade Proshop och dom svarar så här:

"Har inte hittat det på nätet, så tog kontakt med Dell.
Enligt deras kundsupport är det 99% återgivning av Adobe RGB, dvs samma som sRGB."

Låter helt vansinnigt för en skärm i den prisklassen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-14 13:46
Ursprungligen av zinned:

Låter helt vansinnigt för en skärm i den prisklassen.

Om jag köper den här skärmen. Kan jag mäta det på något vis?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-14 13:55

Jag vet heller inte hur det är med möjligheten att göra en hårdvarukalibrering av den här skärmen, det lyckas jag inte hitta något om. Vad det gäller gamuten så är den inte så bred utan då får man titta på t ex U2713H istället (kostar ca 6700 kr).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-14 14:06
Ursprungligen av zinned:

Jag vet heller inte hur det är med möjligheten att göra en hårdvarukalibrering av den här skärmen, det lyckas jag inte hitta något om. Vad det gäller gamuten så är den inte så bred utan då får man titta på t ex U2713H istället (kostar ca 6700 kr).

Kanske dum fråga men hur kan gamuten vara smal om den har så brett RGB-omfång? Vad spelar gamuten för roll om den täcker 99% av både sRGB och Adobe RGB? Som sagt - jag kan inte det här så bra..

U2713H är tyvärr lite för dyr för mig just nu..

Ha i åtanke att jag är van att jobba med Thunderbolt Display - så är den lika bra eller bättre än den så räcker det för mig. Men Thunderbolten är kanske avsevärt bättre än U2515H?

Adobe RGB är främst intressant ifall du arbetar med grafik, inriktning mot tryck eller fotografering och vill behålla så mycket färginformation som möjligt. Annars riskerar ett stort färgomfång bli ett problem då det överdriver färger jämte sRGB.

Dellskärmen har inte täckning av AdobeRGB-färgrymden. Informationen är fel. Det kräver en annan typ av ljuskälla vilket i dagsläget inte finns på den här prisnivån. Av TFTcentrals test att döma är det en vettig skärm för pengarna, så du gör inte bort dig där.

Edit: ska väl också tilläga att Apples skärmar, fram till senaste iMacarna, också följer sRGB/HDTV-färgrymden. Den Thunderbolt du sett är därför ungefär som Dell-skärmen i den frågan.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-12-14 16:55
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Adobe RGB är främst intressant ifall du arbetar med grafik, inriktning mot tryck eller fotografering och vill behålla så mycket färginformation som möjligt. Annars riskerar ett stort färgomfång bli ett problem då det överdriver färger jämte sRGB.

Dellskärmen har inte täckning av AdobeRGB-färgrymden. Informationen är fel. Det kräver en annan typ av ljuskälla vilket i dagsläget inte finns på den här prisnivån. Av TFTcentrals test att döma är det en vettig skärm för pengarna, så du gör inte bort dig där.

Edit: ska väl också tilläga att Apples skärmar, fram till senaste iMacarna, också följer sRGB/HDTV-färgrymden. Den Thunderbolt du sett är därför ungefär som Dell-skärmen i den frågan.

Ok. Då får jag ta mig en funderare. Poängen med skärmen är just för att komma igång mer med min fotobizz. Tidigare har jag publicerat en hel del på nätet men nu planerar jag att börja skriva ut ganska stora grejer. Då vill man ju så klart ha koll på färgerna innan man skickar ut dom..

1
Bevaka tråden