macbook pro låser sig och uppvisar ränder på skärmen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-12-02 18:05

Min macbook pro (tidigt 2011) med el capitan hänger sig ganska ofta så att jag måste döda datorn med strömknappen. Och ibland när detta sker så blir hela skärmen randig i grön och rosa (men man ser ändå bilden så att säga).

Och ganska ofta när jag startar upp datorn så är displayen randig på samma sätt, och när jag då försöker logga in så låser sig datorn så att jag även där behöver döda den med strömknappen.

Jag har försökt att köra apple hardware test (boota med att hålla inne D alternativt alt+D) men det händer inget. Den bootar som vanligt upp till inloggningsskärmen.

Jag hade detta problemet på el capitan 10.11.1 men har nu uppdaterat till en beta-version (10.11.2-beta 15C48a) för att se om det kunde åtgärda något. Men är samma problem även nu.

Någon som har några tips eller idéer eller en lösning? Har försökt att googla lite men det enda jag hittar är att kolla grafikkortet med apple hardware test. Men det kan jag ju tydligen inte köra.

Ska tillägga att jag inte har någon dvd-läsare i datorn då jag för längesedan tog ut den och satte i en extra ssd, så kan inte köra några tester liggandes på dvd.

Hoppas jag inte missat någon viktig information för att hjälpa er hjälpa mig. I så fall är det bara att fråga så skall jag försöka ge ytterligare information.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2015-12-02 18:47
Ursprungligen av mjewl:

Min macbook pro (tidigt 2011) med el capitan hänger sig ganska ofta så att jag måste döda datorn med strömknappen. Och ibland när detta sker så blir hela skärmen randig i grön och rosa (men man ser ändå bilden så att säga).

Och ganska ofta när jag startar upp datorn så är displayen randig på samma sätt, och när jag då försöker logga in så låser sig datorn så att jag även där behöver döda den med strömknappen.

Jag har försökt att köra apple hardware test (boota med att hålla inne D alternativt alt+D) men det händer inget. Den bootar som vanligt upp till inloggningsskärmen.

Jag hade detta problemet på el capitan 10.11.1 men har nu uppdaterat till en beta-version (10.11.2-beta 15C48a) för att se om det kunde åtgärda något. Men är samma problem även nu.

Någon som har några tips eller idéer eller en lösning? Har försökt att googla lite men det enda jag hittar är att kolla grafikkortet med apple hardware test. Men det kan jag ju tydligen inte köra.

Ska tillägga att jag inte har någon dvd-läsare i datorn då jag för längesedan tog ut den och satte i en extra ssd, så kan inte köra några tester liggandes på dvd.

Hoppas jag inte missat någon viktig information för att hjälpa er hjälpa mig. I så fall är det bara att fråga så skall jag försöka ge ytterligare information.

Tack på förhand!

Du har troligen fel på grafikdelen och apple har förlängd garanti till 2016-02-27
http://www.apple.com/se/support/macbookpro-vi...

Fick själv lämna in min 2011 17" för ett par veckor sedan för byte av logikkort på garanti.

  • Medlem
  • 2015-12-02 18:53
Ursprungligen av mikaelf:

Du har troligen fel på grafikdelen och apple har förlängd garanti till 2016-02-27
http://www.apple.com/se/support/macbookpro-vi...

Fick själv lämna in min 2011 17" för ett par veckor sedan för byte av logikkort på garanti.

tackar för informationen! skall helt klart kolla upp det med närmsta serviceställe. jag kollade dock på apples sida med mitt serienr och fick inte fram någon tydlig information om att jag kan skicka in den för detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-02 23:28

Det är väl en modell med dubbla grafikkort? I så fall finns det ett program (gfxstatus tror jag...) där du kan tvinga datorn att använda det ena eller andra kortet. Testa det.

  • Medlem
  • 2015-12-03 18:13

Lämnade in min dator på service idag. Dock var det två saker jag irriterade mig lite på (yes, jag irriterar mig lätt).

1. De bad om mitt användarnamn och lösenord. jag är INTE ok med att lämna ut mitt lösenord. Och dessutom få säga det högt i butiken med folk som lyssnar. GÖR OM, GÖR RÄTT APPLE!

2. De skulle köra någon form av kontroll för att kolla så att det är just den delen som är trasig som rör den förlängda garantin. Hur vet jag att de kör kontrollen? Hur vet jag att de inte hittar på något för att slippa stå för kostnaden? Får jag någon form av logg av dem där jag kan se exakt vad de kör för kontroll och vad felet var? (Ja, jag missade att kolla detta när jag var där)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-04 09:35

1) Det är väl bara att be om en lapp där du kan skriva ner det.
2) Det kan man aldrig veta. Det har varit mycket skriverier om bilbranschen, hur vet du att de utför allt de ska när du lämnar bilen på service? Svårt att bevisa....
Hoppas det löser sej.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2015-12-04 10:41
Ursprungligen av mjewl:

Lämnade in min dator på service idag. Dock var det två saker jag irriterade mig lite på (yes, jag irriterar mig lätt).

1. De bad om mitt användarnamn och lösenord. jag är INTE ok med att lämna ut mitt lösenord. Och dessutom få säga det högt i butiken med folk som lyssnar. GÖR OM, GÖR RÄTT APPLE!

2. De skulle köra någon form av kontroll för att kolla så att det är just den delen som är trasig som rör den förlängda garantin. Hur vet jag att de kör kontrollen? Hur vet jag att de inte hittar på något för att slippa stå för kostnaden? Får jag någon form av logg av dem där jag kan se exakt vad de kör för kontroll och vad felet var? (Ja, jag missade att kolla detta när jag var där)

Jag skapade en ny användare för service som jag lämnade namn och lösenord till verkstaden.

De kör ett test från Apple för min del så hörde de av sig från verkstaden ca 18 timmar (kunde ta 48 timmar) efter start av testet att felet var konstaterat och att de beställde hem nytt moderkort.

1
Bevaka tråden