Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk - Mac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske ett par dumma frågor, men.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponent...

Funder på att att köpa denna externa hårddisk från WD Elements till min Mac. Jag kör OS X El Capitan 10.11.1

* Fungerar denna med min Mac?
* Det står 4TB, ingår den lagringen i priset eller är det tillval?

Tack på förhand!

1. Ja, den funkar med din Mac. Men beroende på hur den ska användas, så behöver du kanske formatera om den. Den är förmodligen formaterad med filsystemet EXFAT. Men om du bara ska använda den till Mac, så bör den ha HFS+ (=Mac OS Extended) i stället.

2. Förstår inte vad du menar med frågan om tillval. Är det 4 TB, så är det 4 TB. Hur skulle det kunna vara något slags tillval?

3. Vilken Mac-modell har du? Har den USB 3?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Ja, den funkar med din Mac. Men beroende på hur den ska användas, så behöver du kanske formatera om den. Den är förmodligen formaterad med filsystemet EXFAT. Men om du bara ska använda den till Mac, så bör den ha HFS+ (=Mac OS Extended) i stället.

2. Förstår inte vad du menar med frågan om tillval. Är det 4 TB, så är det 4 TB. Hur skulle det kunna vara något slags tillval?

3. Vilken Mac-modell har du? Har den USB 3?

Tack, jag sa ju att det var en dum fråga.

Har en MacBook Pro från 2012 så ja den har USB 3.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-14 21:21

Jag impulsköpte idag en nästan likadan, WD MyBook som är avsedd till PC från början, men kan formateras till Mac såklart.

Stod där på Webbhallen i Malmö och skulle bestämma mig mellan WD Elements 3TB och denna, så köpte jag den som var dyrare (bättre?!)
Har inte öppnat den än och försöker hitta lite tester på nätet som kan rättfärdiga köpet - jag vill egentligen använda den till enklare videoredigering. Oftast använder jag en eller högst två kameror. Idéen är att lagra de mest använda (rendered & optimized) filer på den externa och på så sätt avlasta själva datorn. Jag kör med en MacBook Pro retina 13" från late 2013 med 16GB RAM.

Visst så skulle alla proffs avråda eftersom den inte är SSD eller Thunderbolt men de jobbar med mycket mer omfattande redigering.
Det enda jag undrar är i fall att jag kan kolla någonstans vilken överföringshastighet din (elemenst) och min MyBook kan egentligen ha i verkligheten. Vore skönt att någon hör av sig här, innan du slår till och innan jag har öppnat min ....

Edit: Jovisst, först på Prisjakt och under "Egenskaper" så kunde jag läsa att MyBook har en hårddisk som snurrar i 5400 RPM. Denna information finns inte på WDs hemsida bevis-deras pdf med specs, inte hos Webbhallen heller. Dålig stil tycker jag. Jag vet att detta är långsammare än 7200 RPM och handlar det om vanliga HDs så kan det betyda mycket även vid överföring fram & tillbaka.. Din Elements snurrar också i 5400 RPM

Ursprungligen av homesick:

Jag impulsköpte idag en nästan likadan, WD MyBook som är avsedd till PC från början, men kan formateras till Mac såklart.

Stod där på Webbhallen i Malmö och skulle bestämma mig mellan WD Elements 3TB och denna, så köpte jag den som var dyrare (bättre?!)
Har inte öppnat den än och försöker hitta lite tester på nätet som kan rättfärdiga köpet - jag vill egentligen använda den till enklare videoredigering. Oftast använder jag en eller högst två kameror. Idéen är att lagra de mest använda (rendered & optimized) filer på den externa och på så sätt avlasta själva datorn. Jag kör med en MacBook Pro retina 13" från late 2013 med 16GB RAM.

Visst så skulle alla proffs avråda eftersom den inte är SSD eller Thunderbolt men de jobbar med mycket mer omfattande redigering.
Det enda jag undrar är i fall att jag kan kolla någonstans vilken överföringshastighet din (elemenst) och min MyBook kan egentligen ha i verkligheten. Vore skönt att någon hör av sig här, innan du slår till och innan jag har öppnat min ....

Edit: Jovisst, först på Prisjakt och under "Egenskaper" så kunde jag läsa att MyBook har en hårddisk som snurrar i 5400 RPM. Denna information finns inte på WDs hemsida bevis-deras pdf med specs, inte hos Webbhallen heller. Dålig stil tycker jag. Jag vet att detta är långsammare än 7200 RPM och handlar det om vanliga HDs så kan det betyda mycket även vid överföring fram & tillbaka.. Din Elements snurrar också i 5400 RPM

--------

Jag lyxade till mig med en Elements på hela 5TB, jag skiter i hastigheten på denna. Behöver bara mycket lagring, i macen har jag SSD såklart. Jag öppnar den på Julafton så kan köra ett test och återkomma om verklig hastighet. Inte för att jag bryr mig då....

Om ett par år finns det diskar med flera hundra TB för samma pris, helt nya metoder har kommit nu som utnyttjar atomer.
Tror att någon lyckats trycka in 20TB på en tum, 2,5 kvadratcentimeter. Så jag tror detta blir min sista disk i detta slag.

Ursprungligen av homesick:

Jag impulsköpte idag en nästan likadan, WD MyBook som är avsedd till PC från början, men kan formateras till Mac såklart.

Stod där på Webbhallen i Malmö och skulle bestämma mig mellan WD Elements 3TB och denna, så köpte jag den som var dyrare (bättre?!)
Har inte öppnat den än och försöker hitta lite tester på nätet som kan rättfärdiga köpet - jag vill egentligen använda den till enklare videoredigering. Oftast använder jag en eller högst två kameror. Idéen är att lagra de mest använda (rendered & optimized) filer på den externa och på så sätt avlasta själva datorn. Jag kör med en MacBook Pro retina 13" från late 2013 med 16GB RAM.

Visst så skulle alla proffs avråda eftersom den inte är SSD eller Thunderbolt men de jobbar med mycket mer omfattande redigering.
Det enda jag undrar är i fall att jag kan kolla någonstans vilken överföringshastighet din (elemenst) och min MyBook kan egentligen ha i verkligheten. Vore skönt att någon hör av sig här, innan du slår till och innan jag har öppnat min ....

Edit: Jovisst, först på Prisjakt och under "Egenskaper" så kunde jag läsa att MyBook har en hårddisk som snurrar i 5400 RPM. Denna information finns inte på WDs hemsida bevis-deras pdf med specs, inte hos Webbhallen heller. Dålig stil tycker jag. Jag vet att detta är långsammare än 7200 RPM och handlar det om vanliga HDs så kan det betyda mycket även vid överföring fram & tillbaka.. Din Elements snurrar också i 5400 RPM

En singeldisk som denna kan trycka ca 90-110MB/sek från själva driven, sen är det upp till gränssnittet att flytta datan till datorn. USB2 klarar ca 15-25MB/s, USB3 klarar vad disken levererar precis som Thunderbolt och eSata så med en singeldisk så spelar det ingen roll vilket gränssnitt du kör bara det är USB3 eller snabbare. Ingen vits med Thunderbolt alltså.
Video är dock så mycket mer än bara ren transport av data. När disken börjar vara halvfull så går farten ner. Har du många klipp som ligger utspridda på diskytan tillsammans med ljudklipp, stillbilder och musik så måste läs- och skrivhuvudet hoppa omkring ganska mycket och då går farten ner.
Sen är det helt och hållet up till vilken codec du skall använda till din film och hur många "spår" du samtidigt skall visa hur bra det går i verkligheten. Kör du enklare klippning utan en massa renoveringar av effekter, transparens, textoverlay osv så kommer det att gå hur bra som helst med den där disken.

Nästa steg är att investera i en Thunderbolt RAID typ Promise Pegasus eller liknande, då får du upp farten betydligt, detta när du kör större och mer komplicerade projekt eller om du skall jobba med t ex 4K upplösning...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-14 23:12
Ursprungligen av homesick:

Jag impulsköpte idag en nästan likadan, WD MyBook som är avsedd till PC från början, men kan formateras till Mac såklart.

Stod där på Webbhallen i Malmö och skulle bestämma mig mellan WD Elements 3TB och denna, så köpte jag den som var dyrare (bättre?!)
Har inte öppnat den än och försöker hitta lite tester på nätet som kan rättfärdiga köpet - jag vill egentligen använda den till enklare videoredigering. Oftast använder jag en eller högst två kameror. Idéen är att lagra de mest använda (rendered & optimized) filer på den externa och på så sätt avlasta själva datorn. Jag kör med en MacBook Pro retina 13" från late 2013 med 16GB RAM.

Visst så skulle alla proffs avråda eftersom den inte är SSD eller Thunderbolt men de jobbar med mycket mer omfattande redigering.
Det enda jag undrar är i fall att jag kan kolla någonstans vilken överföringshastighet din (elemenst) och min MyBook kan egentligen ha i verkligheten. Vore skönt att någon hör av sig här, innan du slår till och innan jag har öppnat min ....

Edit: Jovisst, först på Prisjakt och under "Egenskaper" så kunde jag läsa att MyBook har en hårddisk som snurrar i 5400 RPM. Denna information finns inte på WDs hemsida bevis-deras pdf med specs, inte hos Webbhallen heller. Dålig stil tycker jag. Jag vet att detta är långsammare än 7200 RPM och handlar det om vanliga HDs så kan det betyda mycket även vid överföring fram & tillbaka.. Din Elements snurrar också i 5400 RPM

Lämna tillbaka och byt till en Seagate Backup Plus Desktop HDD som kostar 100kr mindre.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-16 08:59
Ursprungligen av reboot81:

Lämna tillbaka och byt till en Seagate Backup Plus Desktop HDD som kostar 100kr mindre.

Lämnade tillbaka /utan att köpa något annat... men tack för tipset ) eftersom 5400 rpm är ändå för långsamt, nu när jag hittade info på Prisjakt och kollade runt samt läste även här i tråden.
Nja, det får bli bättre research och något snabbare i vilket fall.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-16 14:52
Ursprungligen av homesick:

Lämnade tillbaka /utan att köpa något annat... men tack för tipset ) eftersom 5400 rpm är ändå för långsamt, nu när jag hittade info på Prisjakt och kollade runt samt läste även här i tråden.
Nja, det får bli bättre research och något snabbare i vilket fall.

Seagate Backup Plus Desktop HDD ska tydligen vara 7200varvare.

Här är annars ett alternativ. Seagate 3TB som snurrar i 7200.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295266

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-16 20:39
Ursprungligen av reboot81:

Seagate Backup Plus Desktop HDD ska tydligen vara 7200varvare.

Yepp, kollade nu på Prisjakt, där man kan se mycket mer utförlig information om tekniska specs, visst är det 7200.
Tack.

Det som är bra är att jag nu vet att det finns en drös av bra drives som snurrar i 7200 och kostar mellan 1.100-1.500.
En hårddisk som imponerar i alla tester är en G-Tech som kostar 1.890:-

Så om priset ska avgöra så visst ska man skaffa en av dessa billigare, annars G-tech som dessutom har en TB mer (4TB..)

Jag kommer att utvärdera ordentligt mina behov gällande utrymme internt & externt, och just nu gäller att:
1)
Rensa och frigöra så mycket som möjligt på datorn där det sitter en SSD på 256 GB. Den har värden som är kanonfina: 657Mb/s (write) och 730 Mb/s (read). Enklare projekt kan jag då sköta på datorn och köra sedan backup av hela Final Cut biblioteket till extern.

2)
Testa hur mycket snurr det är i verkligheten på en befintlig 2,5" Toshiba USB 3.0 extern på 1TB som senast visade 93MB/s (write) och 91 (read). Tanken är att ha denna till "rendered och optimized files" under redigering av video.

Min gamla WD som tydligen snurrar i 5400 ger värden på 36Mb/s och 40Mb/s och det tog tid att läsa/skriva med den vid enklare redigering och jobb med multicam clips (bara 2 kameror och ljud separat).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-16 20:50
Ursprungligen av emil_stahl:

Kanske ett par dumma frågor, men.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponent...

Funder på att att köpa denna externa hårddisk från WD Elements till min Mac. Jag kör OS X El Capitan 10.11.1

* Fungerar denna med min Mac?
* Det står 4TB, ingår den lagringen i priset eller är det tillval?

Tack på förhand!

Emil, förlåt mina långa inlägg, ville inte ta över tråden, men du fick i alla fall tips på fler hårddiskar samt en förmodligen gemensam rekommendation om att disken ska snurra i 7200 för att ha någon bra prestanda.

Ursprungligen av homesick:

Emil, förlåt mina långa inlägg, ville inte ta över tråden, men du fick i alla fall tips på fler hårddiskar samt en förmodligen gemensam rekommendation om att disken ska snurra i 7200 för att ha någon bra prestanda.

Det gör inget, bara kul med att någon bryr sig om teknik och Apple. min omgivning är rätt inkompetent.
Som sagt så bryr jag mig inte om prestanda på denna produkt, vill bara ha sjukt mycket lagring.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-17 15:46
Ursprungligen av emil_stahl:

Det gör inget, bara kul med att någon bryr sig om teknik och Apple. min omgivning är rätt inkompetent.
Som sagt så bryr jag mig inte om prestanda på denna produkt, vill bara ha sjukt mycket lagring.

Till "bara" lagring kan du därför köpa en disk som snurrar i 5400 och ger mycket utrymme för pengarna. Jag har bra erfarenheter med Western Digital och Seagate medan G-Tech är i absolut toppklass.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-18 23:06

Ska du ha sjukt mycket lagring är det ju en rackmonterad NAS du ska ha.

1
Bevaka tråden