Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera foton i Iphoto kvar i Bilder-programmet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Jag behöver spara utrymme i min macbook och funderar på om bilderna är sparade på två olika ställen för Bilder och Iphoto?
Kan jag radera bilderna i iphoto och fortfarande ha kvar dem i Bilder-programmet? Eller ligger alla bilderna i en mapp någonstans som de två programmen använder för att visa dem?

Luddig fråga kanske. Men kortfattat vill jag frigöra utrymme genom att radera samma bilder i iphoto som redan finns i Bilder!

Med vänlig hälsning, Klas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-28 17:55

https://support.apple.com/sv-se/HT204476

Citat:

När du migrerar ett bildbibliotek från iPhoto eller Aperture skapar Bilder en ny biblioteksstruktur men kopierar inte dina bilder. Istället sparar Bilder diskutrymme genom att skapa länkar till de ursprungliga och förhandsgranskningsversionerna av dina bilder.

När Finder rapporterar filstorleken på ditt Bilder-biblioteket tas alla dina originalversioner och förhandsgranskningar med. Det kan se ut som att ditt återstående iPhoto- eller Aperture-bibliotek tar upp dubbelt så mycket utrymme på din hårddisk, men så är inte fallet – dina bilder finns bara på en plats, även om du har fler än ett bildbibliotek.

När du har migrerat ditt iPhoto- eller Aperture-bibliotek till Bilder kanske du blir frestad att ta bort det ursprungliga iPhoto- eller Aperture-biblioteket. Eftersom det migrerade biblioteket tar upp så lite ytterligare utrymme behöver du inte ta bort det ursprungliga biblioteket

Hej och tack för svaret!

Nu är ju jag datoranalfabet så hängde inte riktigt med där.

Istället för att hitta en länk skulle jag uppskatta ett skrivet svar!

Med vänlig hälsning, Klas.

Ursprungligen av Klasagasa:

Hej och tack för svaret!

Nu är ju jag datoranalfabet så hängde inte riktigt med där.

Istället för att hitta en länk skulle jag uppskatta ett skrivet svar!

Med vänlig hälsning, Klas.

Du kan väl läsa? Det står nedan i klartext om du läser det som länkades till:

"Det kan se ut som att ditt återstående iPhoto- eller Aperture-bibliotek tar upp dubbelt så mycket utrymme på din hårddisk, men så är inte fallet – dina bilder finns bara på en plats, även om du har fler än ett bildbibliotek."

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-28 19:06
Ursprungligen av Klasagasa:

Hej och tack för svaret!

Nu är ju jag datoranalfabet så hängde inte riktigt med där.

Istället för att hitta en länk skulle jag uppskatta ett skrivet svar!

Med vänlig hälsning, Klas.

Det är ett skrivet svar, men i citatet. Bättre och enklare info än Apples supportsida går inte att få.

Korta svaret är: nej, radera inte. Vill du ta bort bilder så gör du det i Bilder.app. Glöm iPhoto/iPhotobiblioteket.

Tack! Kort och koncist! Uppskattas!

1
Bevaka tråden