Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På jobbet med Ipad Pro

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac:s Ida Lindkvist testar om hon kan byta ut sin bärbara jobbdator mot Ipad Pro under en dag.

Läs hela artikeln här

Efter att ha provat diverse bildbearbetningsappar på paddan landar jag ändå i Bilder. Inte för att den är bäst, utan för att jag är tvungen att importera/exportera bilder till alla andra program. Lightroom för paddan verkar mest vara gjord för att man ska kunna fortsätta redigera en bild som ligger på datorn i paddan, inte tvärtom. För mig är Lightroom lika mycket bildbibliotek som redigering och den kopplingen finns inte på paddan, CC till trots. Dessutom tar jag uppåt hundra bilder till ett jobb, så urvalsprocessen är minst sagt viktig och då blir det för krångligt i allt annat utom Bilder.
Min upplevelse är att iOS ibland sätter onödiga krokben för produktiviteten, genom att krångla till exempelvis hanteringen av bildfiler, vilket i sin tur hindrar tredjepartsappar från att bli tillräckligt effektiva.
För det är onekligen vissa saker jag tycker borde gå att lösa utan jättelånga omvägar, även om molntjänster helt klart gjort paddan betydligt bättre.

Ett tips för att komma åt NAS och andra filer är att hämta hem FileBrowser i App Store.

Ursprungligen av Fredde82:

Ett tips för att komma åt NAS och andra filer är att hämta hem FileBrowser i App Store.

Visst går det (det mesta går beroende på vilka vägar man tar och hur mycket tid man vill spendera), det blir inte ett speciellt smidigt arbetsflöde när man måste gå genom olika appar för att utföra en så enkel sak som att komma åt en nätverksenhet för att komma åt en bild (eller flera) man vill bearbeta och sedan publicera någonstans med ytterligare en app och kanske en till för att komma till samma resultat, när det tar en bråkdel av tiden med OS X/Windows t.ex.

iOS är inte där, långt ifrån, tror inte heller det kommer vara det inom överskådlig framtid förrän OS X kommer till iPad (om det nu någonsin sker), tror jag.

Jämförelsevis så kan man med en Surface Pro (eller annan tablet som kör x86/x64 Windows) helt enkelt komma åt sin NAS via operativsystemet, göra det man önskar och sen publicera där man vill. Precis som med en dator som kör OS X.

Ursprungligen av keptang:

iOS är inte där, långt ifrån, tror inte heller det kommer vara det inom överskådlig framtid förrän OS X kommer till iPad (om det nu någonsin sker), tror jag.
Jämförelsevis så kan man med en Surface Pro (eller annan tablet som kör x86/x64 Windows) helt enkelt komma åt sin NAS via operativsystemet, göra det man önskar och sen publicera där man vill. Precis som med en dator som kör OS X.

Ja, iOS är begränsningen. Frågan är om det beror på vad man inte vill att iOS ska vara (= en konkurrent till OSX) eller om det beror på faktiska begränsningar som man inte kommer runt? Jag tror på det första, och då är svaret på frågan om OSX också givet.
Det handlar med andra ord om vad Apple vill och vilken strategi man har. Och här kan jag tycka att Microsofts strategi med en öppnare attityd till kundens önskemål och behov är betydligt trevligare.

Jag har ärligt talat aldrig varit intresserad av en pc, men Surface Pro får mig i alla fall att vilja åka till MM och kika på den.

Edit: Och när man tänker efter blir det ännu märkligare, eftersom A9X är så pass kraftfull som den är. Det tyder också på en medveten ovilja att låta iPad nå sin fulla potential, ergo - det användarna själva vill.

Senast redigerat 2015-11-25 07:53
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-11-26 16:17
Ursprungligen av keptang:

Visst går det (det mesta går beroende på vilka vägar man tar och hur mycket tid man vill spendera), det blir inte ett speciellt smidigt arbetsflöde när man måste gå genom olika appar för att utföra en så enkel sak som att komma åt en nätverksenhet för att komma åt en bild (eller flera) man vill bearbeta och sedan publicera någonstans med ytterligare en app och kanske en till för att komma till samma resultat, när det tar en bråkdel av tiden med OS X/Windows t.ex.

iOS är inte där, långt ifrån, tror inte heller det kommer vara det inom överskådlig framtid förrän OS X kommer till iPad (om det nu någonsin sker), tror jag.

Jämförelsevis så kan man med en Surface Pro (eller annan tablet som kör x86/x64 Windows) helt enkelt komma åt sin NAS via operativsystemet, göra det man önskar och sen publicera där man vill. Precis som med en dator som kör OS X.

Har ni inte Mac-server på redaktionen och delar filer via den? Då kommer man åt dem även från iOS utan tredljepartsappar.

Ursprungligen av polken:

Har ni inte Mac-server på redaktionen och delar filer via den? Då kommer man åt dem även från iOS utan tredljepartsappar.

Jag ska villigt erkänna att jag aldrig kommit i kontakt med en OSX Server och ställa den dumma frågan: Hur?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-11-26 22:41
Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag ska villigt erkänna att jag aldrig kommit i kontakt med en OSX Server och ställa den dumma frågan: Hur?

>Inställningar >E-post, kontakter... >Lägg till konto >Annat >Lägg till OS X Server-konto.
Sen kan du öppna filerna från valfri app.

Ursprungligen av polken:

>Inställningar >E-post, kontakter... >Lägg till konto >Annat >Lägg till OS X Server-konto.
Sen kan du öppna filerna från valfri app.

Och hur ser jag filerna i iOS?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-11-27 08:16
Ursprungligen av Fitinghoff:

Och hur ser jag filerna i iOS?

I Pages t ex på samma sätt som du öppnar från webdav(om man har en Windows server), iCloud, onedrive m fl. Lilla plustecknet längst upp till vänster.

Ursprungligen av polken:

I Pages t ex på samma sätt som du öppnar från webdav(om man har en Windows server), iCloud, onedrive m fl. Lilla plustecknet längst upp till vänster.

Ok. Kul att det funkar, men det låter inte som en särskilt mycket kortare väg än Dropbox eller iCloud. Tänkte att det kanske fanns en rakare koppling till OSX Server, i så fall hade den åkte bra många fler snäpp upp på min önskelista.

1
Bevaka tråden