Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla vilka användare som var "inloggade" vid power off?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag skulle stänga av min dator (en privat MBP i ett lösenordsskyddat trådlöst hemnätverk) idag och hade stängt ner alla program och loggat ut från kontot (jag har några olika konton till olika ändamål, alla mina, ingen annan har lösenord) så sade systemet att det fortfarande var användare inloggade (eller om det stod aktiva) på datorn. Helt obegripligt eftersom jag hade loggat ut alla konton.

Går det att se namnet på det aktiva kontot i efterhand?
Jag stängde av i alla fall.

Teori: Antingen intrång eller (förhoppningsvis mer troligt) någon process som inte stängts ner korrekt trots utloggning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-24 10:44

Aktivera "Visa meny för snabbt användarbyte" via Inställningar - Användare och grupper - Inlogging

Då får du en ny knapp uppe vid klockan och kan där se vilka av dina konton är inloggade.
Inloggade konton markeras med en orange cirkel innehållande en vit bock.

Öppna en terminal, skriv;

last

Tryck enter så visas senaste inloggade användare och vilka som är inloggade nu (samt när datorn har startats om/stängts av).

Ursprungligen av kladda:

Aktivera "Visa meny för snabbt användarbyte" via Inställningar - Användare och grupper - Inlogging

Då får du en ny knapp uppe vid klockan och kan där se vilka av dina konton är inloggade.
Inloggade konton markeras med en orange cirkel innehållande en vit bock.

Tack men det var inte det jag menade. Alla användare var utloggade där (jag använder det redan), det var alltså ganska märkligt det som inträffade. Som om någon var fjärrinloggad.

Ursprungligen av keptang:

Öppna en terminal, skriv;

last

Tryck enter så visas senaste inloggade användare och vilka som är inloggade nu (samt när datorn har startats om/stängts av).

Tack.
Hur tolkar man detta? Jag fattar ungefär vad som visas men hur kan jag se om någon "tvingats" ut vid omstarten?
T.ex. tolkar jag följande som att test1 loggade in igår 10:21 och loggade ut 22 minuter senare:
Jag hittar inga users som inte loggat ut innan omstarten. Allt ser normalt ut om jag tolkat rätt.
test1 console Mon Nov 23 10:21 - 10:43 (00:22)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-24 11:41
Ursprungligen av torsig1967:

Tack.
Hur tolkar man detta? Jag fattar ungefär vad som visas men hur kan jag se om någon "tvingats" ut vid omstarten?
T.ex. tolkar jag följande som att test1 loggade in igår 10:21 och loggade ut 22 minuter senare:
Jag hittar inga users som inte loggat ut innan omstarten. Allt ser normalt ut om jag tolkat rätt.
test1 console Mon Nov 23 10:21 - 10:43 (00:22)

Längst upp ska du se något i stil med:

Citat:

Guest console Tue Nov 24 10:45 still logged in
Admin tty000 Tue Nov 24 11:40 still logged in

Ursprungligen av kladda:

Längst upp ska du se något i stil med:
Guest console Tue Nov 24 10:45 still logged in
Admin tty000 Tue Nov 24 11:40 still logged in

Även om det varit en omstart emellan alltså?

1
Bevaka tråden