Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en .AAE-fil?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-22 20:59

Efter uppdateringen till El Capitan vill inte datorn läsa av mina enheter ordentligt och när jag för över bilder från Iphone till dator så "kopieras" samtliga filer med en följeslagare som heter precis samma som bildfilen men med ändelsen .aae men som har en helt vit ikon. Är det en "skräp-fil" eller något jag bör ta vara på?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-11-22 21:13

En snabb sökning indikerar att detta är en så kallad 'edit file' eller möjligen 'extension edit file', en fil som innehåller ändringar som gjorts i originalfilen.
http://www.iphoneincanada.ca/news/os-x-el-cap...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-22 21:25

hrm, på vad sätt har AAE-filen med tilläggen att göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-22 21:43

Jag var nog otydlig..
Jag har inga tillägg för bildeditering i min Iphone och jag har inte gjort något med filerna. Så jag är inte helt säker på att jag förstår sambandet mellan .aae-filer och artikeln du hänvisar till.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-11-22 21:43

Snabb sökning:

I followed the link https://discussions.apple.com/thread/6570393 and I thought it answered the question pretty well, but let me see if I can try to clarify:

Certain Apple apps (including the default Photos app on iOS) allow you to nondestructively edit your pictures.
The way this works is that it has to save the original image and separately save instructions for everything that was done to it.
These instructions could be saved to a master photo database, but they've chosen to save them as individual files.
So if you've got Photo1.jpg and you decide to crop it, you end up with an additional tiny file, Photo1.aae, which describes what crop you chose for Photo1.jpg.
When you view it in the Photos app, it reads the instructions and applies the edit to the completely unchanged, original jpg file.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-22 21:48

All bildredigering i Bilderappen på iOS är ickedestruktiv. Dvs går du in och redigerar bilden, tex beskär och trycker på trollspöet för autojustering så ändras inte bilden, endast ändringarna sparas. I en AAE-fil. Bilder.app på datorn förstår dessa ändringar, men inget annat program. Så importerar du en (på iOS redigerad bild) till t.ex. Lightroom så följer inte justeringarna med. Däremot upplyser LR att det fanns AAE-filer som inte kunde importeras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-23 09:00

Jag börjar förstå vad en .aae-fil är, men jag förstår inte varför jag har dem. Jag har inga tillägg för redigering (fast om jag förstått MattIL korrekt så funkar även Iphonens foto-app likadant, utan tillägg) och har defintivt inte redigerat aktuella bilder. Jag uppdaterade till El Capitan i fredags kväll och efter det har haft jag en massa strul med import av bilder. Inga bildöverföringsprogram ville läsa av mina enheter (kamera + Iphone) men efter en del trixande med Bildinsamling så lyckas jag åtminstone få över bilderna till min dator och då fick mina Iphonebilder följande kopior (på samtliga bilder vilket ger en faslig massa extra filer om det ska fortsätta så).

Finns det något sätt att slippa dessa tilläggsfiler om man inte jobbar med redigering av bilder i telefonen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-23 09:28
Ursprungligen av piager:

Jag börjar förstå vad en .aae-fil är, men jag förstår inte varför jag har dem. Jag har inga tillägg för redigering (fast om jag förstått MattIL korrekt så funkar även Iphonens foto-app likadant, utan tillägg) och har defintivt inte redigerat aktuella bilder. Jag uppdaterade till El Capitan i fredags kväll och efter det har haft jag en massa strul med import av bilder. Inga bildöverföringsprogram ville läsa av mina enheter (kamera + Iphone) men efter en del trixande med Bildinsamling så lyckas jag åtminstone få över bilderna till min dator och då fick mina Iphonebilder följande kopior (på samtliga bilder vilket ger en faslig massa extra filer om det ska fortsätta så).

Finns det något sätt att slippa dessa tilläggsfiler om man inte jobbar med redigering av bilder i telefonen?

Du har de eftersom du gjort något med bilderna, text beskurit eller roterar dem i telefonen. Möjligtvis om du påverkat bilderna med någon annan Apple-app. (iPhoto,iMovie etc)

Du slipper dem inte med Bildinsamling eller Bilder.app, men om du importerar bilder på annat sätt så kan du slippa dem. Adobe Lightroom exempelvis importerar dem inte. Vilket program hanterar du dina bilder i?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-23 09:49

Jag har INTE gjort något med bilden. Tog just en ny bild för att testa och det är samma. En bild men två filer sparas ner - jpeg och aae.

Eftersom ingen av min gamla programvara funkar med El Capitan (Bridge och ViewNX2 från Nikon) så är jag hänvisad till Apples egen Bildinsamling.

Obs jag kan jobba i respektive programvara, men de läser inte av mina enheter så jag kan inte importera.

Senast redigerat 2015-11-23 10:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-23 11:37

Summa summarum:
Eftersom jag sedan uppdateringen till El Capitan tvingas hämta ner bilderna via Apples Bildinsamling så läser denna in aae-filer också - oavsett om jag har gjort ändringar eller ej.

Då kan jag också kasta alla aae-filer med gott samvete.

Hade gärna sluppit sista momentet eftersom jag anser att Apple skräpar ner min dator i onödan, men nu när jag vet vad det är så vågar jag slänga utan risk.

Tack för hjälpen ni som har svarat!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-23 11:38

Och om någon kommer på hur man kan slippa få med sig aae-filerna så får han/hon gärna göra ett inlägg om det.

1
Bevaka tråden