Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Nisus Writer Pro för att skriva EPUB böcker?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skriver fackböcker om datorrelaterade frågor, mest för lärare. Jag är övertygad om att e-böcker kommer att bli allt vanligare i Sverige, liksom de blivit i USA. E-böcker är ett utmärkt medium för texter som man vill sprida utan kostnad för användaren. Det finns många forskningsrapporter och utredningar som många fler skulle läsa om de var fritt tillgängliga. E-böcker i EPUB- format är lätta att läsa på iPad eller läsplattor. En folkbildningsinsats!

Kan man enkelt skriva EPUB-böcker i Nisus Writer Pro?

  • Medlem
  • 2015-11-20 20:18

Har ingen erfarenhet, men du kan ju ladda hem en 15 dagars fullt fungerande demo och testa själv. Det går i alla fall att exportera till EPUB och andra format.

http://www.nisus.com/pro/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-21 14:12

Berätta mer! Vad saknar du i Pages (nya sedan 1-2 versioner sedan) inbyggda stöd (egentligen mall) för ePub?

Frazze,

Jag har nu med gott resultat testat Pages för att göra E-bok i EPUB-format. Det gick bra men jag utgick från en text med mycket länkar som jag ännu inte fixat till.

Tidigare när jag gjort e-böcker har jag oftast fått problem med omslaget. Jag gjorde nu så att jag klistrade in hela boken från Word till Pages. Sen lade in en extra sida med samma uppgifter som på titelsidan och la dit en färgad platta som bakgrund. Sen exporterade jag till EPUB och valde att låta första sidan vara omslag.

Jag har inte fixat alla inaktuella länkar ännu. Om någon vill se hur det blev skickar jag gärna e-boken.

"Evaluation 2015
Evaluation by senior consultant Göran Lindgren
BOLDIC Perspectives Online
Evaluation report
This report is to a large degree building on the earlier excellent report by
Gunilla Sterner Kumm 2012
1. Background
In 2005 the project ”Flexible Learning Network – Nordic perspectives online” was approved as a NordPlus Voxen development project. The project was unofficially called ”NordFlex”. Its main idea was to strengthen the cooperation around flexible education between the Nordic sister organisations in the distance education field – SADE, NADE, FADE and the Danish FLUID – and a partner from Iceland – Iceland Telecom. The aim was also to develop the cooperation which the four first mentioned organisations since 2001 had from the MINERVA project ”BOLDIC Network” with Baltic organisations in the field. The experiences that the network had with virtual conferences were to be followed up and widened. The NordFlex activities contained a number of virtual conferences, critical observations about learning resources and objects, period summaries as evaluation tools etc. Finally a Nordic conference about Learning in the Workplace, with conference strands that were clearly co-planned for the conclusion of the project, was presented. Especially the virtual conferences were very much appreciated and it was obvious that there was a need for further development work to match the potential of the tools with the educational/cooperational needs."

Pages verkar fungera tillräckligt bra för mina behov.

Jag ingår i styrelsen för SVERD och e-boken behandlar samarbetet vi haft med Nordiska och Baltiska systerorganisationer.
http://www.sverd.se (Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning) .
www.BOLDIC.org (Boldic Open learning resources online)

E-böcker är ett utmärkt sätt för fattiga organisationer att sprida information till låg kostnad!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-08 18:39

Härligt! Kul att du lyckades och att Pages räckte med sitt stöd för ePub.

1
Bevaka tråden