Strulande usb-kort i beige g3

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 18:07

halloj. Sitter med en gammal beige g3 som har ett usb-kort i sig. Men så fort man kopplar in något i kortet så hänger sig Findern (9.2.2).
Jag skulle vilja hitta en drivrutin till kortet, men vet inte ens vilket kort det är. Hur gör man då?

Datorn vill inte heller kännas vid en skrivare som uppenbarligen har kontakt med datorn (den reagerar när man slår på strömmen till datorn). Den dyker alltså inte upp i Väljaren, så det går inte att välja den.

Lite rörigt inlägg, men ni kanske förstår ändå!;)

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 17:08

Det kan vara en del strul.
Kolla vad macoteket skriver, där finns oxo en länk till Apples USB-drivrutiner (USB Card Support 1.4.1.smi).
Kolla under Produkter>USB-tillbehör>Tillbehör & Kort

Jag hade en gång ett USB-kort från just Macoteket i min G3/266. USB-Mus & tgb funkade bra under 9.2.2.
Däremot hörde jag att det kunde vara problem med (1) skrivare anslutna till USB och (2) överhuvudtaget omöjligt att använda vissa USB-PCI kort i Mac OS 9.x.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-19 17:47

9.2.2 har de drivrutiner som krävs, men det kan mycket väl strula ändå. Vissa kort fungerar intye med beige PM G3. Jag har provat flera. De två som fungerade bäst har jag inte kvar. Svärmor fick det ena och det andra vet i sjutton vart det tog vägen.

För två veckor sedan så köpte jag ett nytt Adaptec USB 2.0-kort hos Computer City som skulle fungera med Mac. Men det visade sig att det gällde beige PM G3 rev B eller nyare. Och jag har givetvis Rev A.

Med Mac OS X så är det större sannolikhet att kortet fungerar för det går runt begränsningarna i hårdvaran.

• Medlem
  • 2004-02-17 21:06

Usch. Skräp. Bekymmer. Så otroligt med besvär och tid för en datapryl. Så många olika tänkbara förklaringar. Suck och jämmer. Jag köpte alltså en G3:a med Usb-psikort. Belkin 2-port F5U005-mac. Ingen kontakt med min Dig. Kamera. Ingen kontakt med den kortläsare som skulle kunna lösa problemet. Drivrut. från apple D:o från Sony. Kontakt med Belkin. Ingen kontakt med Apple för det vet jag inte hur man gör. terroriserat MacW-forum med frågor. Nu har jag fått veta att en ev. Viakrets kan vara boven. Eller att OSX kan lösa det. Ja det är tur att inte bilar är som datorer.

• Medlem
  • 2004-02-17 22:16

Jag har ett USB kort i en beige G3, som köptes på Clas Ohlson. Det fungerar bra både i OS 9 och X. I OS X utan några som helst drivrutiner.:)

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 23:49

Samma här, jag köpte ett ful-USB-kort på Siba som fungerat i fyra år utan problem.

1
Bevaka tråden