Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen skrivarkontakt-WIFI

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av torin:

...men vad skall jag ändra? Kan det exempelvis vara Interface status?
Där finns följande :
WAN Down
Lan 1 up
Lan2 up
Lan 3 samt 4 Down
Wlan up

Man ska normalt inte behöva ändra något i routern för att komma åt en skrivare.

Men för att överhuvudtaget kunna svara på din fråga så måste du berätta i vilken av portarna skrivaren är kopplad, och vad som eventuellt är kopplat i de andra portarna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-08 18:29
Ursprungligen av torin:

Bra tänkt.
Jag hade nog inte den aktuella datorn när jag ställde in Zyxel. Har hittat hur jag kommer åt rautern så att jag kan ändra inställningar, men vad skall jag ändra? Kan det exempelvis vara Interface status?
Där finns följande :
WAN Down
Lan 1 up
Lan2 up
Lan 3 samt 4 Down
Wlan up

Status-sidor är av type read-only vilket innebär att du kan inte påverka något alls. Status-sidor visar en ögonblicksbild över tillståndet i utrustningen. Stoppar du in en sladd så blir status "up" och drar du ur en sladd blir status "down" - svårare än så är det inte.

Vet du vad? Jag har en idé! Prova tipsen som du har fått i denna tråd och återkom sedan och berätta hur det gick!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-09 14:53
Ursprungligen av frazze:

Status-sidor är av type read-only vilket innebär att du kan inte påverka något alls. Status-sidor visar en ögonblicksbild över tillståndet i utrustningen. Stoppar du in en sladd så blir status "up" och drar du ur en sladd blir status "down" - svårare än så är det inte.

Vet du vad? Jag har en idé! Prova tipsen som du har fått i denna tråd och återkom sedan och berätta hur det gick!

Skall kolla det du säger Frazze.
Vill bara berätta att ja nu vet att skrivaren är LAN2.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-09 15:08
Ursprungligen av suddgummi:

Utskriftskön försvinner normalt inte om bara skrivarprogrammet avinstalleras utan att man också tar bort skrivaren.
Apple har en felsökningsguide för skrivarsystemet: https://support.apple.com/sv-se/HT203343
Och här beskriver de hur man nollställer skrivarsystemet: https://support.apple.com/sv-se/HT201539
Även om jag tycker att det räcker med att control-klicka och välja "nollställ skrivarsystemet":

Det går inte att nollställa skrivarsystemet. Denna dator går med system 10.10.5
Jag gör det från Systeminställningar, skrivare

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-09 15:10
Ursprungligen av frazze:

Du ska bara ta bort den skrivarkö som du har lagt till Inställningar->Skrivare & Scanners och sedan lägga till den igen. Skrivarprogrammet har du redan installerat på datorn och behöver inte göra om varje gång som du lägger till en skrivarkö.

Så här ser det ut när man lägger till en relativt modern skrivare som svarar på tilltal över nätverket. Klicka på motsvarande Add. Jag vill alltså att du INTE ska radera skrivarprogrammet eller något annat program - bara ta bort skrivarkön genom att trycka på minus-tecknet nedanför raden av skrivarköer och sedan lägga till den igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-09 15:16
Ursprungligen av torin:

Det går inte att nollställa skrivarsystemet. Denna dator går med system 10.10.5
Jag gör det från Systeminställningar, skrivare

Det står fel i just den artikeln som är för Mac OS X före 10.10. Rätt metod är att kontroll-klicka i rutan med skrivar-köer. Då kommer en ny meny upp som tillåter dig att nollställa (reset) skrivår-systemet. Att nollställa innebär att alla skrivare, skanners tas bort.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-09 15:17
Ursprungligen av frazze:

Så här ser det ut när man lägger till en relativt modern skrivare som svarar på tilltal över nätverket. Klicka på motsvarande Add. Jag vill alltså att du INTE ska radera skrivarprogrammet eller något annat program - bara ta bort skrivarkön genom att trycka på minus-tecknet nedanför raden av skrivarköer och sedan lägga till den igen.

Funkar ju inte, lägger här en bild från nätkontroll

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-09 15:18
Ursprungligen av torin:

Funkar ju inte, lägger här en bild från nätkontroll

Här är bild 2

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-09 15:21
Ursprungligen av frazze:

Det står fel i just den artikeln som är för Mac OS X före 10.10. Rätt metod är att kontroll-klicka i rutan med skrivar-köer. Då kommer en ny meny upp som tillåter dig att nollställa (reset) skrivår-systemet. Att nollställa innebär att alla skrivare, skanners tas bort.

Det funkade Frazze. Nu gäller det baRA ATT FÅ DIT SKRIVAREN IGEN.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-12-09 15:35
Ursprungligen av torin:

Ingen skrivarkontakt säger datorn
Min 13 tum: 2,6 GHz och Retina-skärm får inte kontakt, trots att datorn står någon meter från WIFI-enheten som är en Zykel AAE7 där alla lampor lyser.
Skrivaren är ansluten via Eternet till Zykel och datorn via Wifi. Har kollat i datorn och Wifi är anslutet.
Vad är det för fel?

DET FUNKAR! Tack alla för råd och hjälp!

Ursprungligen av torin:

DET FUNKAR!

Grattis!

Men...

Du fick tipset i inlägg 14 att ta bort skrivarkön. Varför kommer upplösningen först i inlägg 40?

Kanske något att fundera på, och dra lärdom av, inför kommande trådar...

Bevaka tråden