Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få app-specifikt lösenord?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-16 01:07

Testar kalenderappen Sunrise och den vill ha ett app-specifikt lösenord som jag skall hämta från icloud/mitt apple-id/hantera ditt apple-id/lösenord och säkerhet. Men där finns ingen knapp "Generera app-specifikt lösenord" som alla instruxer hos Apple påstår???

Nån som vet hur man gör? Hade jag bara otur idag - kanske jag skall vänta till i morgon så finns knappen/länken där?

Du har kanske ännu inte aktiverat tvåstegsverifiering för ditt Apple-ID.
https://support.apple.com/sv-se/HT204152

"Appspecifika lösenord är en del i tvåstegsverifieringen."
https://support.apple.com/sv-se/HT204397

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-16 06:43

Ok? Trodde det var antingen eller... Men tack! Då får det bli tvåstegsverifiering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-16 09:28
Ursprungligen av large:

Ok? Trodde det var antingen eller... Men tack! Då får det bli tvåstegsverifiering.

...och så är det tre dagars väntetid på att få igång tvåstegsverifiering!?!?! Säkerhet tär på nerver och nattsömn...

Jag ville ju bara få igång en kalenderapp!? It better be good!

Ursprungligen av large:

...och så är det tre dagars väntetid på att få igång tvåstegsverifiering!?!?! Säkerhet tär på nerver och nattsömn...

Jag ville ju bara få igång en kalenderapp!? It better be good!

Intressant, när jag aktiverade det så gick det direkt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-16 11:36
Ursprungligen av large:

...och så är det tre dagars väntetid på att få igång tvåstegsverifiering!?!?! Säkerhet tär på nerver och nattsömn...

Citat:

Varför blev jag ombedd att vänta innan jag aktiverade tvåstegsverifieringen?
Som en grundläggande säkerhetsåtgärd tillåter inte Apple inställning av tvåstegsverifiering om det nyligen gjorts större ändringar av din Apple-ID-kontoinformation. Som stora ändringar räknas till exempel nollställning av lösenord och nya säkerhetsfrågor. Denna vänteperiod hjälper Apple att säkerställa att du är den enda som har tillgång till och ändrar kontot. Du kan fortsätta använda kontot som vanligt i alla Apple-tjänster och Apple-butiker under vänteperioden.
källa Apple support

Ursprungligen av large:

Jag ville ju bara få igång en kalenderapp!? It better be good!

Men när du inte hade aktiverat tvåstegsverifiering borde det väl fungerat att använda ditt vanliga och då enda lösenord för iCloud i kalenderappen? Men nu när du uppgraderat är ju det säkrare att inte låta andra app-utvecklare ha full tillgång till ditt konto så där hur som helst.

Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant, när jag aktiverade det så gick det direkt...

För mig var det en väntetid på 72 timmar. Men så var jag tidigt ute också, så fort det kom till Sverige.

Ursprungligen av gymrat2k:

För mig var det en väntetid på 72 timmar. Men så var jag tidigt ute också, så fort det kom till Sverige.

Och varför tror du att inte jag var det?

Kom till Sverige? Tvåstegsverifiering är väl en funktion som lanserades globalt direkt när den kom?

Ursprungligen av BlackSmp:

Och varför tror du att inte jag var det?

Kom till Sverige? Tvåstegsverifiering är väl en funktion som lanserades globalt direkt när den kom?

Nej, det rullades ut i vågor över hela världen. Mars 2013 första för fem länder. Februari 2014 nästa fem länder. Juli 2014 till Sverige och då som nu tillgängligt i totalt 59 länder.

Olika personer, olika situationer, olika upplevelser. Väntetiden sätts in för de som i nära tid till begäran om tvåstegsverifiering gjort ändringar i sitt Apple-ID, Apple vill då skydda kontot. Se svar nedan...

Jag hade ingen väntetid, och jag var inte tidigt ute.
Så tveksamt att det handlar om köbildning….eller också råkade jag begära då det var köllöst

1
Bevaka tråden