Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Macbooken trasig eller bara för gammal?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2015-11-09 22:39

Kör en Macbook pro från senare 2012 2,6ghz intel core i7
16gb ram 1600mhz och ssd disk
OSX 10,9,5

Upplever att den på senaste blivit väldigt seg i framför allt uppstarten men även trött när jag kör photoshop eller Lightroom.
Är den helt enkelt frånåkt av nya maskiner eller kan något vara trasigt? Gillar den o den annars o tycker nya datorerna inte ser ut på pappret att vara så mycket bättre.

Eller är jag helt ute o seglar?
Kan man trimma mer genom stänga av en massa automatisk skit som verkar komma mer o mer på nyare systemen.

SSDn som börjar packa ihop? Annars är det fullt tillräckligt kräm i din burk på pappret. Har du kollat i Aktivitetskontroll vad som sker vad gäller minnesanvänding, CPU osv?

Nånting är fel. Med så mycket ram och SSD disk ska det absolut inte vara något problem. Det kan inte vara TRIM relaterat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-10 01:17

Vad får du för resultat med BlackMagic Disk Speed Test?

Provat att skapa ett annat användarkonto?

  • Medlem
  • Falköping
  • 2015-11-10 17:56
Ursprungligen av johan_tanying:

SSDn som börjar packa ihop? Annars är det fullt tillräckligt kräm i din burk på pappret. Har du kollat i Aktivitetskontroll vad som sker vad gäller minnesanvänding, CPU osv?

Dålig koll på sånt här. Vad innebär CPU.
Inne o tittar på Aktivitetskontroll-Minne , som sagt inte helt koll på läget men ser lite konstigt ut. På andra plats ner till fjärde i kolumnen ligger något konstigt som jag inte vet vad det är. processnamn- kennel_task, Windowsserver och com.apple.iconservice.

Ursprungligen av streith:

Dålig koll på sånt här. Vad innebär CPU.
Inne o tittar på Aktivitetskontroll-Minne , som sagt inte helt koll på läget men ser lite konstigt ut. På andra plats ner till fjärde i kolumnen ligger något konstigt som jag inte vet vad det är. processnamn- kennel_task, Windowsserver och com.apple.iconservice.

Lägg upp skärmdump på respektive flik.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2015-11-10 20:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Lägg upp skärmdump på respektive flik.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-10 21:13

Om du dubbelklickar på det lodräta strecket mellan kolumnrubrikerna så anpassar den kolumnen så att all text syns.

Rent spontant verkar det vara normalt. Kolla vad din SSD presterar, de kan dö långsamt och sega ner systemet.
Att testa med en annan användare tar någon minut, och då kan du provköra lite surf och starta lite program. Känns det betydligt rappare än ditt vanliga konto, ja då är det något som är knas med ditt vanliga konto. Samma seghet, jag då är det systemet eller hårdvaran som inte mår 100.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2015-11-18 21:34
Ursprungligen av reboot81:

Om du dubbelklickar på det lodräta strecket mellan kolumnrubrikerna så anpassar den kolumnen så att all text syns.

Rent spontant verkar det vara normalt. Kolla vad din SSD presterar, de kan dö långsamt och sega ner systemet.
Att testa med en annan användare tar någon minut, och då kan du provköra lite surf och starta lite program. Känns det betydligt rappare än ditt vanliga konto, ja då är det något som är knas med ditt vanliga konto. Samma seghet, jag då är det systemet eller hårdvaran som inte mår 100.

Det kan inte vara något med Minnena? hört talas opm att de kan också dö utan att det varnar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-19 00:30
Ursprungligen av streith:

Det kan inte vara något med Minnena? hört talas opm att de kan också dö utan att det varnar?

Nej det är nog inget med RAM, visst de kan oxå gå sönder men det resulterar i hängningar, omstarter och andra mer abrupta händelser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-21 00:26
Ursprungligen av streith:

Det kan inte vara något med Minnena? hört talas opm att de kan också dö utan att det varnar?

Skulle gissa på grafiken . Kortet . Testa det men sitter väl fastlött på moderkortet så dyr historia.

Går maskinen het ? Processorn överhettad ?

Lägg om systemet se om det sätter fart . För uppstarten ska ju flyga fram med SSD och 16 Gb ram.

1
Bevaka tråden