Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersatte HDD med SSD iMac sent 2009, vilket lyft!!

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla!

Vill bara dela med mig av min senaste hårdvaruuppdatering av min iMac 27" sent 2009. Jag hade sedan en tid börjat att fundera på en ny dator, då min gamla trotjänare började kännas lite allmänt seg. Uppstarter, programstarter ja allt kändes lite långsamt.

En bekant rådde mig till att testa att ersätta min nuvarande interna HDD mot en SSD istället. Sagt och gjort, jag började med att investera i lite mer RAM, och därefter köpte jag en SSD samt ett 2,5" - 3,5" fäste.

Och vilket lyft det blev!!.

Som datorn uppför sig nu känner jag inget behov av en ny dator, det kan utan vidare vänta ett bra tag till. Datorn startar på ett ögonblick, och mina program likaså.

Detta är det absolut bästa jag har gjort för att få nytt liv i datorn, den allmänna känslan är att jag har en ny dator :-).

Senast redigerat 2015-11-08 20:40

Gratulerar till den "nya" datorn.

Jag satte själv in en SSD i min "late 2009" för två år sedan. Fast jag monterade den i en opticaddy på DVD-spelarens bekostnad och körde fusion drive ett tag. 8 GB RAM hade jag i den sedan tidigare, och det räckte för mig.

Numera bootar den från en ren SSD och används flitigt av min mor.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Gratulerar till den "nya" datorn.

Jag satte själv in en SSD i min "late 2009" för två år sedan. Fast jag monterade den i en opticaddy på DVD-spelarens bekostnad och körde fusion drive ett tag. 8 GB RAM hade jag i den sedan tidigare, och det räckte för mig.

Numera bootar den från en ren SSD och används flitigt av min mor.

Ja, då vet du hur jag upplever det

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-11-09 16:14
Ursprungligen av mauserman:

Som datorn uppför sig nu känner jag inget behov av en ny dator, det kan utan vidare vänta ett bra tag till. Datorn startar på ett ögonblick, och mina program likaså.

Detta är det absolut bästa jag har gjort för att få nytt liv i datorn, den allmänna känslan är att jag har en ny dator :-).

Samma konfiguration som du och i stort samma känsla.
Men jag vågar inte gå in i en AppleStore och testa det senaste. Då får det man har lite snigelvarning.

Ursprungligen av Le:

Samma konfiguration som du och i stort samma känsla.
Men jag vågar inte gå in i en AppleStore och testa det senaste. Då får det man har lite snigelvarning.

Då följer jag ditt exempel och håller mig ifrån Macaffärer jag med

Får man fråga hur du gick tillväga? Jag sitter också på en iMac late 2009 och behöver verkligen byta till en SSD. Fråga är bara hur? både med hårdvara och mjukvara. Jag har kollat på ifixit (https://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+...) och funderar på om man verkligen behöver ta bort den optiska spelaren.

Om jag låter den gamla hårddisken sitta kvar (vilken fortfarande fungerar) blir det om inget annat en bra plats för lagring av bilder osv. Men som du skriver #mauserman låter det som att det går att byta ut den existerande hårddisken till en SSD. Behöver man komplettera med extra delar om man gör på ditt vis?

Samt vad använde du för SSD och vilken skulle du rekommendera?

Senast redigerat 2015-12-04 15:37
Ursprungligen av [rahmqvist]:

Får man fråga hur du gick tillväga? Jag sitter också på en iMac late 2009 och behöver verkligen byta till en SSD. Fråga är bara hur? både med hårdvara och mjukvara. Jag har kollat på ifixit (https://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+...) och funderar på om man verkligen behöver ta bort den optiska spelaren.

Om jag låter den gamla hårddisken sitta kvar (vilken fortfarande fungerar) blir det om inget annat en bra plats för lagring av bilder osv. Men som du skriver #mauserman låter det som att det går att byta ut den existerande hårddisken till en SSD. Behöver man komplettera med extra delar om man gör på ditt vis?

Samt vad använde du för SSD och vilken skulle du rekommendera?

Hej!

För mig var det aldrig aktuellt att behålla den mekaniska hårddisken, eftersom man då måste offra den optiska enheten. Detta är inget jag är säker på, men det var i alla fall aldrig aktuellt för mig. Jag hade dessutom nyligen installerat en optisk blu-ray som jag inte ville offra.

Sen kan man köpa ett hårddisk-chassi till den gamla disken som satt i datorn, så får du en extern hårddisk där du kan spara annat som inte används så ofta. Det viktiga är ju att systemet finns på den snabba SSD-disken.

Det som man kommer att få problem med när det gäller våra modeller är hårddiskfläkten. En del modeller har en temperatursensor som sitter fast med lite lim på själva hårddiskkroppen. Hårddisken i iMac sent 2009 har en dedikerad kontakt istället. Det betyder att du måste byta till en hårddisk av samma fabrikat för att slippa problemet med en rusande fläkt. Det som annars händer är att hårddiskfläkten kommer att gå för fullt, precis som om hårddisken vore överhettad.

Det finns två lösningar på detta:
1. En mjukvarulösning i form av en app som styr fläktarna.
2. En hårdvarulösning som går ut på att man byglar kontakten till temperatursensorn.

Jag valde nr 2, mest för att jag är lat och vill slippa att tänka på det i framtiden ;-).

Så här gjorde jag i alla fall:

SSD
Crucial BX100 500GB
Du kan nog lugnt välja något annat fabrikat också. Jag tror Apple använder sig av Samsung om man lejer bort bytet till dom, tänkte själv köpa en Samsung men med tanke på att jag ändå inte kan utnyttja den högre hastigheten p.g.a sata 2 i min mac så nöjde jag mig med den billigare Crucial disken.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tum/crucial-bx100-500gb/220815.8993/

Hårddiskadapter (3.5 till 2.5).
Deltaco monteringsram
Här kan du säkert också välja nåt annat, men den här funkade bra för mig.
http://www.inet.se/produkt/8906363/adapterkit-monteringsram-2-5-till-3-5-silver#/specs

Jag bifogar en bild av hur jag byglade temperatursensorn.

I övrigt så kan du följa instruktionerna på iFixit för hårddiskbytet.

Säg till om det är nåt du funderar på eller som jag glömt att skriva så hjälper jag gärna till om jag kan.

Lycka till :-).

Hejsan!

Mitt första inlägg här och i en gammal tråd.
Häromdagen dog min hårddisk i min gamla imac 27 sen 2009. Hittade den här tråden och och följde guiden och monterade en Samsung evo 850 ssd disk. Nu när jag slår igång datorn så är det bara en grå skärm och efter en stund börjar en mapp med ett ? I och blinka. Har inte lyckats installera nått osx i den. Har prövat alla möjliga boot knapp kombinationer och även testat med cd skiva. Får inget och funka.
Supporten säger hårdvarufel.
Nån som har några tips om vad jag ska göra?
Måste man byta till någon annan sata kabel när man byter till ssd hårddisk?

Mvh Fredde

Ursprungligen av Tokazen79:

...börjar en mapp med ett ? I och blinka...

Det betyder bara att den inte hittar något operativsystem att köra.

Ursprungligen av Tokazen79:

...Har inte lyckats installera nått osx i den...

Beskriv gärna mer i detalj vad du har provat.

Ursprungligen av Tokazen79:

...Har prövat alla möjliga boot knapp kombinationer...

Lite mer detaljer hade varit bra här också.

Ursprungligen av Tokazen79:

...och även testat med cd skiva...

Hur gjorde du då? Och vad är det för skiva du använder?

Har prövat följande

I med cd:n som följde med datorn och hållet in c och startat.
Hållt in command r och startat

Command alt p + r och startat

Och efter en stund så spottar cd spelaren ut skivan.

Inte jätte haj på hur man ska göra för och installera osx på den nu. Hann inte heller göra nån backup på den eftersom gamla disken dog.

Ursprungligen av Tokazen79:

I med cd:n som följde med datorn och hållet in c och startat.

Och vad händer då?

Ursprungligen av Tokazen79:

Hållt in command r och startat

Och vad händer då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-23 13:05

Dålig läsare, inget ovanligt på Mac (jag har haft minst 5 st som har blivit väldigt kitsliga), jag skulle köpa en extern USBläsare på Elgiganten, kostar runt 300-400 kr.

Det händer inget när jag kör in cdn eller kör command c. Foldern med ? Dyker upp efter en stund bara. Håller jag bara in alt så kommer muspulen upp.

Ja den tanken har slagit mig oxå att läsaren kan vara slut.
Minns inte sist jag hade cd skiva i datorn.

Skulle det gå och kopiera cd skivan på en pc och lägga in på usb?
Ekonomin är lite tagen efter semestern och har ingen jätte lust och köpa en extern läsare nu när jag inte är 100 på att det är det som är felet.

Ursprungligen av Tokazen79:

...eller kör command c...

Det är inte Cmd-C, utan det är bara C du ska hålla nere för att starta från CD/DVD.

Ursprungligen av Tokazen79:

...Skulle det gå och kopiera cd skivan på en pc och lägga in på usb?...

Ja, teoretiskt borde det gå. Men hur du ska göra praktiskt får någon annan svara på.

T.ex. så måste ju USB-minnet vara Mac-formaterat:
- partitionstabell GUID
- filsystem HFS+ (eller Mac OS Extended, som det också kallas).

Sarri menade att jag hållt inne vara c.
Får testa med usb minne.
Kompisen har en Mac jag kan formatera det i innan

Ursprungligen av Tokazen79:

...Kompisen har en Mac jag kan formatera det i innan

Men då behöver du inte blanda in en PC. Då är det nog mycket lättare att göra alltihop på den Macen.

För om du ska göra det på en PC, så finns det fler hinder. PC:n måste ju t.ex. ha tilläggsprogram som gör att den kan läsa och skriva till Mac-formaterade volymer.

Nu jäklar händer det grejer lånade en extern cd läsare och har nu kommit så långt att jag ska installera osx i den

Hur går jag vidare nu? Aldrig gjort det här och vet inte vad jag ska söka efter

Hitta en guide så nu håller den på installera osx!!
Spelaren jag fick låna var en 16x speed så det verkar ta tid. Glad att jag kommit så här långt iaf.
Grymt tack för hjälpen Jesper och kenjon.
Återkommer när jag är helt klar
Fredde

Det gick inte så bra trots allt.
Den börjar installera osx men efter en stund så säger den att den inte kan kopiera alla nödvändiga filer.
Vet inte om det är cd skivan som är lite små repig eller om det är cd läsaren som är felet.

Förstod inte riktigt det där med formatering av usb sticka o lägga osx där.
Går det och köpa nya skivor någonstans?

Här kan du skapa en USB-installation: http://diskmakerx.com

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-08-25 06:04
Ursprungligen av Tokazen79:

Förstod inte riktigt det där med formatering av usb sticka o lägga osx där.
Går det och köpa nya skivor någonstans?

Om du sitter på din kompis Mac kan du ju ladda ner OSX från App Store. Kopiera sedan över filerna med metoden som carlsson föreslår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-06 12:57
Ursprungligen av mauserman:

Hej!

För mig var det aldrig aktuellt att behålla den mekaniska hårddisken, eftersom man då måste offra den optiska enheten. Detta är inget jag är säker på, men det var i alla fall aldrig aktuellt för mig. Jag hade dessutom nyligen installerat en optisk blu-ray som jag inte ville offra.

Sen kan man köpa ett hårddisk-chassi till den gamla disken som satt i datorn, så får du en extern hårddisk där du kan spara annat som inte används så ofta. Det viktiga är ju att systemet finns på den snabba SSD-disken.

Det som man kommer att få problem med när det gäller våra modeller är hårddiskfläkten. En del modeller har en temperatursensor som sitter fast med lite lim på själva hårddiskkroppen. Hårddisken i iMac sent 2009 har en dedikerad kontakt istället. Det betyder att du måste byta till en hårddisk av samma fabrikat för att slippa problemet med en rusande fläkt. Det som annars händer är att hårddiskfläkten kommer att gå för fullt, precis som om hårddisken vore överhettad.

Det finns två lösningar på detta:
1. En mjukvarulösning i form av en app som styr fläktarna.
2. En hårdvarulösning som går ut på att man byglar kontakten till temperatursensorn.

Jag valde nr 2, mest för att jag är lat och vill slippa att tänka på det i framtiden ;-).

Så här gjorde jag i alla fall:

SSD
Crucial BX100 500GB
Du kan nog lugnt välja något annat fabrikat också. Jag tror Apple använder sig av Samsung om man lejer bort bytet till dom, tänkte själv köpa en Samsung men med tanke på att jag ändå inte kan utnyttja den högre hastigheten p.g.a sata 2 i min mac så nöjde jag mig med den billigare Crucial disken.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tum/crucial-bx100-500gb/220815.8993/

Hårddiskadapter (3.5 till 2.5).
Deltaco monteringsram
Här kan du säkert också välja nåt annat, men den här funkade bra för mig.
http://www.inet.se/produkt/8906363/adapterkit-monteringsram-2-5-till-3-5-silver#/specs

Jag bifogar en bild av hur jag byglade temperatursensorn.

I övrigt så kan du följa instruktionerna på iFixit för hårddiskbytet.

Säg till om det är nåt du funderar på eller som jag glömt att skriva så hjälper jag gärna till om jag kan.

Lycka till :-).

Jag måste vara grymt korkad men jag fattar inte hur du kortsluter kabeln?

Ursprungligen av Ferengi:

Jag måste vara grymt korkad men jag fattar inte hur du kortsluter kabeln?

Det tror jag inte.
Man tar kontakten till tempsensorn som sitter i den gamla hårddisken. Sticker i ändarna på en liten kabelstump som man har liggande, i samma hål som som de två kablarna i sensorkabeln är kopplade till.

Visst, man kan ju klippa kabeln och tvinna ihop ändarna också, men då är det jobbigare om man vill återställa datorn om man nu skulle vilja det.

Det var i alla fall så jag gjorde. Hör gärna av dig om jag missat något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-06 13:34
Ursprungligen av mauserman:

Det tror jag inte.
Man tar kontakten till tempsensorn som sitter i den gamla hårddisken. Sticker i ändarna på en liten kabelstump som man har liggande, i samma hål som som de två kablarna i sensorkabeln är kopplade till.

Visst, man kan ju klippa kabeln och tvinna ihop ändarna också, men då är det jobbigare om man vill återställa datorn om man nu skulle vilja det.

Det var i alla fall så jag gjorde. Hör gärna av dig om jag missat något.

Grymt! Tack för snabbt och kristallklart svar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-06 13:42

En annan, relaterad, fråga:
Jag har en MacBook Pro (mitten 2010) där jag skulle försöka öka minnet ifrån 8 GB (2x4GB) till 16 GB (2x8GB).
Det fungerade inte alls, datorn startade om av sig själv och visade felkoder på skärmen.

Tänkte kanske att man skulle kunna testa dessa minnen i min iMac 27tum (sent 2009) istället.
Har för närvarande 12 GB i den (2x4GB + 2x2GB). Vet någon vad max RAM är för iMac 2009?
Kan man fylla alla slottar och komma upp i max - 24 GB (2x8GB + 2x4GB)?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-10-06 13:51

På min Imac så har jag 2x4 +2x8 installerat. Det är en late 2012 modell.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-06 14:29
Ursprungligen av Ferengi:

En annan, relaterad, fråga:
Jag har en MacBook Pro (mitten 2010) där jag skulle försöka öka minnet ifrån 8 GB (2x4GB) till 16 GB (2x8GB).
Det fungerade inte alls, datorn startade om av sig själv och visade felkoder på skärmen.

Tänkte kanske att man skulle kunna testa dessa minnen i min iMac 27tum (sent 2009) istället.
Har för närvarande 12 GB i den (2x4GB + 2x2GB). Vet någon vad max RAM är för iMac 2009?
Kan man fylla alla slottar och komma upp i max - 24 GB (2x8GB + 2x4GB)?

MacBook Pro (mitten 2010) kan ta max 8GB, undantaget 13" som kan hantera 16GB.
iMac 27" sent 2009 kan ta 32GB, om det är en i5/i7 processor i. Annars 16GB.

Källa: Mactracker.app

Senast redigerat 2016-10-06 23:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-06 22:27
Ursprungligen av reboot81:

MacBook Pro (mitten 2010) kan ta max 8GB, undantaget 13" som kan hantera 16GB.
iMac 27" sent 2009 kan ta 32GB, om det är en i5/i7 processor i. Annars 16GB.

Kan en Macbook Pro 13 tums mitten 2010 hantera 16 Gb ram ? Det visste jag inte. På vilket sätt kan du bekräfta detta .

Datorn använder ju so-dimm DDR3 1066 mhz minnen original. Finns väl inga 8 Gbs moduler där ? Dom gångerna jag kört 1333 mhz minnen i just den modellen så har det inte funkat optimalt med 2 stycken 1333 mhz minnen samtidigt, utan man får blanda en styck 1066 mhz och en styck 1333 mhz minne om man promt vill köra snabbare 1333 mhz minnen .

Ursprungligen av cubeis:

Kan en Macbook Pro 13 tums mitten 2010 hantera 16 Gb ram ? Det visste jag inte. På vilket sätt kan du bekräfta detta .

Mactracker bekräftar det. Likaså OWC.

https://eshop.macsales.com/item/OWC/8566DDR3S...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-06 23:05
Ursprungligen av Borttaget:

Mactracker bekräftar det. Likaså OWC.

https://eshop.macsales.com/item/OWC/8566DDR3S...

Ser ju fint ut på pappret men ska ju funka i praktiken också. Coolt med 16 gb i denna gamling om så är fallet .

Senast redigerat 2018-07-23 15:16
Bevaka tråden