• Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-11-08 00:10

Hej!
Jag har en MacBook Pro 2,8 GHz Intel Core i7 (retina 13") late 2013, 16GB RAM, 256 GB SSD, kopplad till en finfin gammal Apple Cinema Display 20".

Svarade i en annan tråd på 99mac ang. hur man kan konfigurera Final Cut Pro X för att arbeta smidigt med extern hårddisk när man ska spara färdiga filmer, men ämnet väckte gamla funderingar kring hur jag kan till slut arbeta snabbare med programmet utan att belasta utrymmet på laptopen.

Jag har börjat arbeta med video och upptäckt snabbt hur enkelt det är att äta upp utrymmet i datorn om man inte mekar med inställningarna i Final Cut Pro. Har lärt mig att lägga alla mediafiler på extern HD, men resten ska vara på datorn lokalt, annars går det otroligt segt vid alla renderingar och edits. Min externa är förvisso ingen värsting men nej, det går riktigt trögt om allt ska plockas därifrån och samtidigt skrivas till vid redigering.
Exempelvis tar "Optimized media" 20GB, Caches 25GB, originalfiler är egentligen bara 2GB sammanlagt. Detta innebär att när jag är färdig med detta aktuella projekt och har konsoliderat biblioteket till ett ställe (extern HD), så blir det kanske ca 50GB att arkivera. 10-15 jobb och jag måste lagra till minst 1 TB disk som ska sedan göras regelbunden backup på.
"I'm geting the picture" i alla fall när det gäller arkivering.

Jag vill dock kunna jobba snabbare med edits och skulle behöva lite tips om hårdvaran - uppenbarligen är externa hårddiskar den enda lösningen, men SSD diskar är otroligt dyra om man ska prata 500GB och uppåt. Har funderat på följande arbetsflöde:

1)
Köpa en snabb SSD på mellan 250-500 GB och använda den under arbetet med ett projekt - för att lägga caches och Optimized media på. Jag trodde att Thunderbolt + SSD extern skulle vara absolut bäst men det står på några ställen på nätet att USB 3.0 kan prestera bättre än Thunderbolt i praktiken, med snabbare överföring. Lagom förvirrad...

2)
Köpa en vanlig med Thunderbolt extern (kanske en WD MyPassport Pro som består av två st. 2TB diskar som man kan köra i Raid 0 eller 1.
Jag tror dock att det skulle gå långsammare om Raid 1 skulle användas eftersom diskarna speglas och arbetar hela tiden... utan planerar att i så fall använda enheten som två externa varav en skulle ha optimized media och den andra caches från Final Cut Pro. Man kan väl formatera disken på det sättet.

Har ni några tips?