Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri i vardagen

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-11-04 22:15

Hej allesammans.

Finns det någon som använder siri till vardags?

Jag har försökt använda en del vid bilkörning. Men när man pratar en blandning av skånska och östgötska blir resultatet måttligt bra.

Ursprungligen av Tius:

Hej allesammans.

Finns det någon som använder siri till vardags?

Jag har försökt använda en del vid bilkörning. Men när man pratar en blandning av skånska och östgötska blir resultatet måttligt bra.

Dagligen och jag pratar mer "ren" svenska.
Känns det konstigt att göra det för dig eller är det en principsak bara?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-04 23:56

Inte mycket, men om man tex är på en webbsida kan man säga: "påminn mig om det här när jag kommer hem till Karin Svensson" (eller annan kontakt med sparad adress)
På en 6/6+ så lyssnar Siri inte konstant om inte strömsladden är i, men har man väl hållt in hemknappen och startat Siri så kan man ge Siri nya kommandon genom att säga "Hej Siri".
"Navigera till Pelle Olsson" -> "När är vi framme?" -> "Stänga av navigering"
"Sätt ett alarm på 1500"
"Stäng av det alarmet"
"Starta en timer"
"Ring upp Pelle på facetime"
"lägg till en knappnål på kartan"
"Läs upp senaste mail"
"Hitta senaste mail från John Persson"
"läs upp senaste meddelande från Martin"
"ta en selfie"
"anteckna"

Det absolut vanligaste för min del är att ringa upp olika kontakter. Dels från bilen men även på kontoret om jag redan har lurarna i.
- Ring min frus iPhone
- Ring zzz's telekonferens (jag har lagt in t.ex. "Tonys Telekonferens" som en egen kontakt med nummer, inloggningskod och styrkommandon i telefonnumret). Detta underlättar enormt när man sitter i bilen och inser att man inte hinner fram till kontoret innan mötet börjar.

Annars är det mest vägbeskrivningar som jag vill ha, oftast när jag redan sitter i bilen. Dock har vi ibland lite smådispyter, Siri och jag. Häromdagen ville jag ha en vägbeskrivning till Hisingens Golf Center. De fyra första försöken fick jag olika varianter av svaret "Jag hittar inte Ingen"... På femte försöket fick jag dock en helt korrekt vägbeskrivning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-05 09:40

Jag använder det varje dag.

- Ring min sambo
- Sätt nedräkning till...
- Tänd alla lampor/Dimma alla lampor till XX/Släck alla lampor
- Spela musik

Etc etc.

Ursprungligen av zinned:

Jag använder det varje dag.

- Ring min sambo
- Sätt nedräkning till...
- Tänd alla lampor/Dimma alla lampor till XX/Släck alla lampor
- Spela musik

Etc etc.

Otroligt coolt, framtiden är på ingång sånt man bara sett i filmer.
eller säger du till din sambo att göra allt de där?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-07 07:42
Ursprungligen av Laserturken:

Otroligt coolt, framtiden är på ingång sånt man bara sett i filmer.
eller säger du till din sambo att göra allt de där?

Nej, jag ger inte sambon order

Däremot orsakar hennes muskelminne ibland att hon går o stänger av vissa lampor på strömbrytarna, vilket orsakar att appar/Siri inte kan styra dem längre. Därför sätter jag också upp smarta strömbrytare.

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag ger inte sambon order

Däremot orsakar hennes muskelminne ibland att hon går o stänger av vissa lampor på strömbrytarna, vilket orsakar att appar/Siri inte kan styra dem längre. Därför sätter jag också upp smarta strömbrytare.

Gör dom strömförande istället så kan du nog programmera om muskelminnet

Är inte så bekant i att använda Siri men undrar om den kan skriva saker man ska göra ett viss datum och tidpunkt i kalendern?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 11:04
Ursprungligen av calinou:

Är inte så bekant i att använda Siri men undrar om den kan skriva saker man ska göra ett viss datum och tidpunkt i kalendern?

Tryck på hemknappen för att tala med Siri, men säg inget. Hon kommer efter en stunds tystnad börja visa exempel på vad du kan säga. Tryck då på det lilla frågetecknet längst ner till vänster så får du upp ännu fler förslag, sorterat efter appar. Listorna är långa, skrolla neråt! Här ett exempel:

Ursprungligen av IngoX:

Tryck på hemknappen för att tala med Siri, men säg inget. Hon kommer efter en stunds tystnad börja visa exempel på vad du kan säga. Tryck då på det lilla frågetecknet längst ner till vänster så får du upp ännu fler förslag, sorterat efter appar. Listorna är långa, skrolla neråt! Här ett exempel:

Funkar strålande bra! Kan man även ange när mötet slutar? samt om jag säger skapa ett möte i morgon kl. 7 så tolkar den som kl 19.00

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 11:59
Ursprungligen av calinou:

Funkar strålande bra! Kan man även ange när mötet slutar? samt om jag säger skapa ett möte i morgon kl. 7 så tolkar den som kl 19.00

Som jag sa i en annan tråd, testa! Jag har inte samma tålamod med frågor som Siri har...

Ursprungligen av IngoX:

Som jag sa i en annan tråd, testa! Jag har inte samma tålamod med frågor som Siri har...

Då ska prova att hårdtesta Siri:s tålamod.

Ursprungligen av calinou:

Funkar strålande bra! Kan man även ange när mötet slutar? samt om jag säger skapa ett möte i morgon kl. 7 så tolkar den som kl 19.00

Provade att säga 0700 men det tolkar den som 17.00 trots att texten som rullas upp visar 07.00 :-/

Ursprungligen av CekariYH:

Provade att säga 0700 men det tolkar den som 17.00 trots att texten som rullas upp visar 07.00 :-/

Det fungerade med att säga kl. 7 på morgonen. Behövde inga nollor. Dock kommer jag inte på vad man säga för att ange när mötet slutar.

Ursprungligen av calinou:

Det fungerade med att säga kl. 7 på morgonen. Behövde inga nollor. Dock kommer jag inte på vad man säga för att ange när mötet slutar.

Boka ett möte mellan klockan 8 och 9 imorgon förmiddag funka.

Ibland säger jag till Siri , när jag sitter i bilen.
"Skicka meddelande till min fru"
Och låter Siri diktera mitt meddelande. Hon läser upp igen och sen godkänner jag och skickar iväg det.

Det kallar jag handsfree service!!!

Dock saknar jag bland smarta funktioner typ (vilket jag hoppas det kommer in i framtiden):
"In på vilken perrong kommer tåget från Göteborg in?" Och Siri söker efter svaret i SJ appen. Siri vet vilken stad jag är i (GPS info) samt vilket tåg från Göteborg som kommer in närmast klockslagen (telefonens klicka) vid förfrågan. Svaret bör bli: "Tåget från Göteborg kommer in på perrong 1b" eller "Tåget från Göteborg har redan anlänt till perrong 1b"

Hur säger man till Siri att sätta på högtalaren samtidigt som den ringer någon?

Ursprungligen av CekariYH:

Boka ett möte mellan klockan 8 och 9 imorgon förmiddag funka.

Det funkar inte för mig däremot funkar det bättre med kommandon för tidpunkt med "börjar" och "slutar"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-02 22:36
Ursprungligen av calinou:

Hur säger man till Siri att sätta på högtalaren samtidigt som den ringer någon?

Säg t.ex "Ring upp Kalle (någon i adressboken) mobil med högtalare" så börjar ett högtalarsamtal till Kalles mobilnummer.

Ursprungligen av IngoX:

Säg t.ex "Ring upp Kalle (någon i adressboken) mobil med högtalare" så börjar ett högtalarsamtal till Kalles mobilnummer.

Toppenbra! Hur kunde du veta det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-02 22:48
Ursprungligen av calinou:

Toppenbra! Hur kunde du veta det?

Jag testar...

Någon som vet?
Jag har skapat en handla-lista men lyckas inte komplettera / ändra befintlig lista pga kommer inte på motsvarande ord på svenska. Här är länken som förklarar på engelska.
http://www.siriuserguide.com/create-a-new-rem...

  • Avstängd
  • 2016-06-13 11:23
Ursprungligen av calinou:

Någon som vet?
Jag har skapat en handla-lista men lyckas inte komplettera / ändra befintlig lista pga kommer inte på motsvarande ord på svenska. Här är länken som förklarar på engelska.
http://www.siriuserguide.com/create-a-new-rem...

Vilka ord är det du inte kan använda? Du kan inte ta bort från listan med Siri utan bara lägga till.

Ursprungligen av Hffre:

Vilka ord är det du inte kan använda? Du kan inte ta bort från listan med Siri utan bara lägga till.

Har provat med "lägg till" och det fungerar. Tråkigt att den har sina begränsningar dvs att även hanteringen av appen är lite krånglig. Det kanske finns en bättre app eller sätt att göra listor via Siri?

Ursprungligen av calinou:

Har provat med "lägg till" och det fungerar. Tråkigt att den har sina begränsningar dvs att även hanteringen av appen är lite krånglig. Det kanske finns en bättre app eller sätt att göra listor via Siri?

Inte än vad jag känner till.

  • Avstängd
  • 2016-06-13 12:08
Ursprungligen av calinou:

Någon som vet?
Jag har skapat en handla-lista men lyckas inte komplettera / ändra befintlig lista pga kommer inte på motsvarande ord på svenska. Här är länken som förklarar på engelska.
http://www.siriuserguide.com/create-a-new-rem...

Ursprungligen av calinou:

Har provat med "lägg till" och det fungerar. Tråkigt att den har sina begränsningar dvs att även hanteringen av appen är lite krånglig. Det kanske finns en bättre app eller sätt att göra listor via Siri?

Så du testade inte med orden "lägg till" innan du skrev att det inte fungerade?

Ursprungligen av Hffre:

Så du testade inte med orden "lägg till" innan du skrev att det inte fungerade?

Jag menar att jag provade med lägg till enligt din rekommendation vilket jag inte hade gjort innan annars hade jag inte frågat.

  • Avstängd
  • 2016-06-14 11:24
Ursprungligen av calinou:

Jag menar att jag provade med lägg till enligt din rekommendation vilket jag inte hade gjort innan annars hade jag inte frågat.

Jag har inte sagt att du skulle använda orden "lägg till" utan jag skrev att du bara kan lägga till men inte ta bort
Att det var just det ordet man skulle använda var bara en lyckträff och ett tecken på att du inte läser vad man egentligen skriver.

Ursprungligen av Hffre:

Jag har inte sagt att du skulle använda orden "lägg till" utan jag skrev att du bara kan lägga till men inte ta bort
Att det var just det ordet man skulle använda var bara en lyckträff och ett tecken på att du inte läser vad man egentligen skriver.

Du skriver på ditt sätt, jag tolkar på mitt sätt. Skriv mer pedagogiskt så att det inte blir missförstånd.

Bevaka tråden