hur stark dator behövs?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Det var ett tag sedan jag höll på , så jag måste fråga.

Jag tänkte jobba lite med webgrejer (ej avancerad kodning) och lite trycksaker. och behöver ju då massa olika program.
Photoshop, Illustrator, Quark eller Indesign, Dreamweaver, Flash och Fireworks, plus Adobe Distiller och ATM, m a o en väldans massa.

Min fråga är då, vilken kapacitet behöver datorn ha för att klara allt detta? Behöver ju säkert ibland ha igång 3-4 program samtidigt och tunga bilder ibland.

Tacksam för alla svar,
Susanne

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 15:04

En hysfsad G4 & ganska okay med minne, min. 512 & uppåt borde funka ganska bra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-15 15:05

Vilken ny mac som helst har väl kapacitet för dina ändamål... Jag hade däremot varit noga med skärm & speciellt då storleken & antalet
Stora & många enligt mig... Köper du en nyare G4 (el. G5 likväl) har du stöd för flera skärmar direkt i grafikkortet, smidigt...

Tror inte du blir besviken om du köper en G5:a eller en PowerBook, inte ens de långsammaste modellerna (som inte är speciellt långsamma alls). Inte ens de G4:or som fortfarande säljs kan kallas långsamma, och dessa burkar kan man få till rätt schyssta priser nu.

Tänk bara på att köpa till så mycket minne som möjligt. 1 - 2 Gb internminne är aldrig fel (talar av egen erfarenhet). Nya G5:an klarar ännu mer minne, men det blir ju tyvärr rätt dyrt också.

En annan grej att ha i bakhuvudet är att skaffa en stor bra skärm, att sitta och mickla på en liten 17-tummare är ju inte kul i längden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 15:09

En modern G4 eller en G5. Massor av RAM och stor bildskärm. Mac OS X 10.3 Panther.

Jag brukar lägga till lite chili så blir datorn riktigt stark.

(;))

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 17:37

En eMac med typ 512 mb RAM borde räcka fint. Combomodellen funkar i OS 9 också, annars är det OS X som gäller nu - för nästan hela Apple-sortimentet (utom vissa eMac, G4 och iBook). Kolla på www.apple.com och följ länken till "Store". Har du någon i familjen som är student och kan ta datorn på sitt namn så blir den runt 10% billigare (exempelvis via www.mecenat.se eller via Apples egna utbildningslänkar, kolla in det gröna äpplet på Store-sidan).

• Oregistrerad
  • 2003-10-15 22:42

Det hela handlar om din ambitionsnivå och dina inkomster så klart. Visst kan man klara sig med en eMac, det kan funka riktigt bra med 1Ghz modellerna. Men om du menar alvar med det du skall göra så behöver du en större bildskärm. Dessutom så borde du satsa på en lite snabbare dator som håller ett tag. Det är synd att investera i något som visar sig vara otillräckligt på sikt. Då blir det dyrare att köpa billigare så att säga.

Mitt förslag är att du väljer den minsta G5an och en stor och bra bildskärm. Se dessutom till att köpa rejält med ramminne i datorn. Jag skulle sikta på runt 1Gb ram, men det kan även i nödfall fungera med 512Mb.

Apples bildskärmar är hyfsat bra men något dyra. Du kan spara lite pengar och köpa en kvalitetsskärm med minst lika bra kvalitet som Apples. Samsung gör riktigt bra platta TFT skärmar men det finns även andra tillverkare som är bra. Skall du jobba mycket med trycksaker och färghantering så kan det vara lämpligt att satsa på en traditionell klumpig CRT skärm.

Länkar:
Apple PowerMac G5
Samsung SyncMaster 193T
Samsung SyncMaster 213T

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag brukar lägga till lite chili så blir datorn riktigt stark.

(;))

Ciryon

Datorn måste vara gjord av slagtålig Hammarplast.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 03:08

Susanne, jag såg att du skrev Distiller, glöm inte att du kan göra pdf:er utan Distiller i OS X. Men du kanske är ute efter någon annan funktion...

Är du ute efter en billig begagnad eller ska du köpa nytt?

Som andra säger om datorn.

Tänk dock på att mjukvara är en lika stor, eller möjligen större kostnad än hårdvara, och att du följaktligen kan spara mer pengar på att tänka till där. Jag skulle lägga min röst på Adobe Creative Suite som start:

http://www.adobe.se/products/creativesuite/main.html

Nu har du ju jobbat med Quark, Dreamweaver och Fireworks sen tidigare och kanske vill fortsätta med det men om du kan tänka dig att arbeta med InDesign istället för Quark, GoLive istället för Dreamweaver, ImageReady istället för Fireworks så har du ju ett komplett paket - till lägre pris en vad en enda Quark-licens kostar!

Adobe anordnar seminarier för att visa programmen:

http://adobe.mogul.fi/events/event.cfm?EventID=865

ATM finns inte för OS X så där får du antingen använda Suitcase eller vänta och se vad Apples nya operativsystem Panter har att erbjuda i fonthanteringsväg.

Glöm det inbyggda stödet för att skapa PDF:er i OS X. Det har inte tillräckligt med möjligheter och val för en professionell trycksaksproducent och dessutom ingår Acrobat Professional i Creative suite, så den får du ju så att säga på köpet.

Hej alla och jättetack för alla bra råd, nu blev det mycket att tänka på, men som sagt, har ju fått mycket hjälp så det ska nog gå bra,
Från tacksam Susanne

1
Bevaka tråden