Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låst iCloud-konto

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min son är tolv år, och har haft ett apple-ID sedan 2012, när han alltså var nio. På den tiden fanns inte familjedelning eller möjlighet att ha ett konto om man var yngre än 16 eller 18 (minns inte). Alltså ljög jag, eller han, om hans ålder när det skapades. Nu har Apple på korrekta eller felaktiga grunder ansett att hans konto varit utsatt för någon slags attack, och han ska logga in igen för att låsa upp kontot. Problemet är att vi inte har en aning om vilket årtal vi uppgav, och att det tydligen inte går att få reda på ens vilket år han är "född" (vi antar att månad och dag stämmer).
Så finns det något som helst sätt att komma runt det här? Han kan inte begära ett mail där han ska logga in eftersom han inte kommer åt mailen, och innan han får svara på säkerhetsfrågorna måste han fylla i sitt födelsedatum. Jag som målsman i familjedelningen har tydligen heller inte några möjligheter att "låsa upp" eller verifiera hans identitet, och vi vet som sagt inte varför kontot blivit låst.
Har någon några förslag, eller är det bara att lägga ner kontot och starta ett nytt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 14:56

Har du verifierat att kontot inte funkar (testa www.icloud.com). Det cirkulerar mycket spam om att man ska "verifiera" sitt konto genom att klicka på en länk....
Annars, ring Apple support, de kan nog lösa det.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-29 14:57
Ursprungligen av Fitinghoff:

Min son är tolv år, och har haft ett apple-ID sedan 2012, när han alltså var nio. På den tiden fanns inte familjedelning eller möjlighet att ha ett konto om man var yngre än 16 eller 18 (minns inte). Alltså ljög jag, eller han, om hans ålder när det skapades. Nu har Apple på korrekta eller felaktiga grunder ansett att hans konto varit utsatt för någon slags attack, och han ska logga in igen för att låsa upp kontot. Problemet är att vi inte har en aning om vilket årtal vi uppgav, och att det tydligen inte går att få reda på ens vilket år han är "född" (vi antar att månad och dag stämmer).
Så finns det något som helst sätt att komma runt det här? Han kan inte begära ett mail där han ska logga in eftersom han inte kommer åt mailen, och innan han får svara på säkerhetsfrågorna måste han fylla i sitt födelsedatum. Jag som målsman i familjedelningen har tydligen heller inte några möjligheter att "låsa upp" eller verifiera hans identitet, och vi vet som sagt inte varför kontot blivit låst.
Har någon några förslag, eller är det bara att lägga ner kontot och starta ett nytt?

Det kanske är enklast att starta nytt.
Eller så kan ni ringa Apples support och reda ut det, jag har bekanta som hamnat i samma situation, det löste sig med supporten.

Som Konrad skriver, Apple Support. De är grymma och de enda som har tillgång till de system som behövs för att kunna hjälpa dig, dessutom är support för frågor gällande Apple-ID:n gratis.

De nås enklast på 0771-199 519 och talar naturligtvis svenska.

Tack för svar. Ja, jag ringde supporten som lovade att vara behjälpliga när grabben kommer hem från skolan. Det var när vi insåg att det inte skulle gå att starta ett nytt konto, eftersom hans dator, padda och telefon var låsta till hans nuvarande som jag till slut ringde. Hade förväntat mig ett trött, alternativt snobbigt, svar men "Karin" var mycket trevlig och hjälpsam. Man blir lika förvånad varje gång som telefonsupport faktiskt fungerar...

1
Bevaka tråden