Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Halloween

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 14:48

Jag har inte sett förrän nu att ni har bytt logga. Snyggt!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-29 14:55

Vilken tur!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 15:03

Att jag inte har sett den tidigare, eller att jag tycker det var snyggt?
Är det du som har gjort den?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-29 15:08

Nej, tur att du fick syn på den.
Jag hinner inte hålla på att göra sånt. Jag har så ferruktansvärt mycket att göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-29 15:17

Inte halloween, däremot Alla helgons dag.

Halloween är bara en benämning som motsvarar kommersiella intressen och som har tagit sig rätten till högtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-29 15:24
Ursprungligen av zinned:

Inte halloween, däremot Alla helgons dag

Förstår vad du menar @zinned, men ser jag en pumpa associerar jag till Halloween. Den har väldigt lite med Alla helgons dag att göra. Förutom att ordet halloween härstammar från engelskans allhelgonaafton, och dess blandning av folkliga och kyrkliga traditioner

Ja, tänk om helgen kunde återgå till att vara den fina Alla Helgons Dag, och slopa det sanktionerade tiggandet som Halloween är.

Förra året fick vi ägg, tandkräm och någon annan smörja på och kring ytterdörren.

Har bott i det området sedan 2005, och det har varit lugnt alla åren tidigare. Hoppas att förra året var något tillfälligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-29 15:29
Ursprungligen av IngoX:

Förstår vad du menar @zinned, men ser jag en pumpa associerar jag till Halloween. Den har väldigt lite med Alla helgons dag att göra.

Precis.

Halloween är ekvivalent med shoppingen under juldagsrean och inte Alla helgons dag. Denna högtiden är Alla helgons dag och inget annat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, tänk om helgen kunde återgå till att vara den fina Alla Helgons Dag, och slopa det sanktionerade tiggandet som Halloween är.

Förra året fick vi ägg, tandkräm och någon annan smörja på och kring ytterdörren.

Har bott i det området sedan 2005, och det har varit lugnt alla åren tidigare. Hoppas att förra året var något tillfälligt.

+1 på den. Men vill man det får man ta ansvar själv, som alltid, och inte stödja skräpet.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har inte sett förrän nu att ni har bytt logga. Snyggt!

Vad kul att du gillar den (och såg den)! Det är @manche som gjort den åt oss. Kul med lite småförändringar så här tycker vi.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-29 16:21

Jag tycker inte att halloween-shoppingen är lika intensiv som den var tidigare. Jag har en vuxen son i 25-årsåldern och när han var yngre och bodde hemma så var det mycket mer tjafs med sånt. Det verkar ha klingat ut en del nu.
Nu har jag ett annat liv och bor på ett annat ställe, det kommer både spöken på alla helgonhelgen och påskkärringar till påsken.
Dom ringer på dörren och tigger godis, det kan dom få. Oftast är det mindre barn som har någon förälder med sig i bakgrunden.
Man vill ju inte framstå som den gringubbe man egentligen är.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-29 16:42
Ursprungligen av zinned:

Inte halloween, däremot Alla helgons dag.

Halloween är bara en benämning som motsvarar kommersiella intressen och som har tagit sig rätten till högtiden.

Nog för att halloween är kommersiellt men det har ingen direkt koppling till alla helgons dag.
Och ursprunget är inte särskilt kommersiellt heller

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-29 16:43
Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker inte att halloween-shoppingen är lika intensiv som den var tidigare. Jag har en vuxen son i 25-årsåldern och när han var yngre och bodde hemma så var det mycket mer tjafs med sånt. Det verkar ha klingat ut en del nu.

Testa att ha en 6-åring
Halloween är större än nånsin i sverige och det lär ju inte minska.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-29 16:46
Ursprungligen av Json_81:

Nog för att halloween är kommersiellt men det har ingen direkt koppling till alla helgons dag.
Och ursprunget är inte särskilt kommersiellt heller

Nej, precis.
Men det har blivit något annat, det har blivit ett kommersiellt jippo som dessbättre verkar klinga av.
Som vanligt var det marknadskrafterna som låg bakom det, precis som med Mors dag och Fars dag.
Och Fan vet vem som ligger bakom den gigantiska kommersialiseringen av julen.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-29 16:48
Ursprungligen av Json_81:

Testa att ha en 6-åring
Halloween är större än nånsin i sverige och det lär ju inte minska.

Det går ju faktiskt att ha lite kontroll också.
Man kan inte låta ungarna hänfalla åt allt.
Vad jag menade var att exponeringen av Halloween-junk har minskat. Den är inte lika intensiv som den var tidigare.
Det tycker i alla fall jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-29 18:20
Ursprungligen av Json_81:

Nog för att halloween är kommersiellt men det har ingen direkt koppling till alla helgons dag.
Och ursprunget är inte särskilt kommersiellt heller

Halloween är inget annat än kommersiellt och som du säger har det ingen koppling till Alla helgons dag. Det var det jag skrev tidigare också, möjligtvis otydligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-30 07:47
Ursprungligen av Konrad:

Det går ju faktiskt att ha lite kontroll också.
Man kan inte låta ungarna hänfalla åt allt.
Vad jag menade var att exponeringen av Halloween-junk har minskat. Den är inte lika intensiv som den var tidigare.
Det tycker i alla fall jag.

Fast nu gillar jag också halloween, så hon får klä ut sig och ha en pumpahink

Jag tycker tvärtom det ökat rejält, Liseberg har halloween öppet nu med mängder av pumpor och "skräck" t ex.
Största problemet med att importera "högtiden" är att folk inte fattar att det är 31/10, så här håller folk på både helgen före och efter när nu sista oktober råkar infalla.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-10-30 17:00
Ursprungligen av Json_81:

Största problemet med att importera "högtiden" är att folk inte fattar att det är 31/10, så här håller folk på både helgen före och efter när nu sista oktober råkar infalla.

Både ja och nej, nja med andra ord. Jag tror att vi svenskar är så vana vid att "högtider" ska var på helgerna (veckosluten) och inte mitt i veckan, med undantag för julafton. Vill man då köra lite halloween så tar man närmaste lämpliga helg och bryr sig inte så mycket om själva datumet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-30 17:21
Ursprungligen av Gunnar B:

Både ja och nej, nja med andra ord. Jag tror att vi svenskar är så vana vid att "högtider" ska var på helgerna (veckosluten) och inte mitt i veckan, med undantag för julafton. Vill man då köra lite halloween så tar man närmaste lämpliga helg och bryr sig inte så mycket om själva datumet.

Det är helt ok för fester och annat, men när barnen springer runt i tid och otid och vill ha godis fungerar det sämre.

Och nu har terrorn börjat. Nu kom de första dörrknackarna – på fel dag.

Senast redigerat 2015-10-30 18:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-31 09:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nu har terrorn börjat. Nu kom de första dörrknackarna – på fel dag.

Men eftersom Alla helgons dag i år infaller på lö 31/10 så tycker jag faktiskt att de små terroristerna i ditt grannskap gör helt rätt i att ta helgdagsafton kvällen före. Men de kommer nog inte kunna låta bli att fortsätta idag också...

(i Sverige firas Alla helgons dag den lördag som infaller den 31 okt - 6 nov)

För egen del gör jag mig redo att gå till min lilla församling där vi idag firar en av årets finaste gudstjänster och minns de vänner som gått före oss. Och i anpassning till nya seder är fickorna laddade med godis till de små terroristerna.

1
Bevaka tråden