Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV skeppas nästa vecka

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-25 03:59
Ursprungligen av kenjon:

Och det står inget om reservation av priset på ditt "kvitto"? Det skulle jag vilja se...

Självklart står det att min produkt år reserverad till mig, jag har ju inte fått den än eftersom den inte är släppt. Nu är det priset vi diskuterar. Det år satt till 1690:-, det jag fick betala.

Ursprungligen av Exteron:

I så fall borde du veta bättre än att gå på ett spekulerat pris framtaget utav återförsäljare genom att räkna som de alltid gjort genom att räkna $1 som 10kr, det räcker inte längre då det sättet innefattade den svenska momsen etc., men inte avgiften till Copyswede

Om jag inte minns fel så skrev jag något i stil med att de priser som vi ser verkar rätt rimliga med tanke på det amerikanska priset även om det är något högre än 10 kr per dollar.

Men det är klart att vi kan lägga på Copyswedeavgiften på 1 krona per gigibyte. Det blir 32*1.25=40 kronor. Det är försumbart vid en överslagsberäkning.

När det gäller diskussionen om preliminära priser eller inte så finns det inte ett ord om preliminärt på exempelvis Elgigantens site. Det står förhandsbokning men de har ingen reservation kring priset.

Apple har inte gått ut med sitt pris till oss kunder men det känns rätt uppenbart att de har gått ut med förutsättningarna till återförsäljarna så att de vet hur de kan prissätta produkten.

Ursprungligen av Exteron:

Det finns inte ett officiellt pris på den än, vad är det du inte fattar? Inte ens de återförsäljare som prisätt dem har ett officiellt pris än, de vet inte ens ifall de kommer att få den nästa vecka, det bara gissar och dessutom har de satt sitt releasedatum till den 31/10, alltså en LÖRDAG...finns INGEN som släpper sina saker en lördag.

Hur vet du vilken kommunikation som går mellan Apple och återförsäljarna? Med tanke på samstämmigheten mellan de olika återförsäljarna tycker jag att det snarare indikerar att återförsäljarna har fått ett rekommenderat utpris från Apple.

Vilka återförsäljare skriver 31/10? Inte Elgiganten i alla fall. Inte heller Mediamarkt skriver något om 31/10. Och ingen av de skriver något om osäkerheter vid priset.

BTW så har jag svårt att förstå fixeringen vid priset vid apple store. Det priset är inte mer (eller mindre) officiellt än elgiganten eller Mediamarkts priser. Apple.se är en affär bland andra med egen prissättning även om det råkar vara Apples egna direktkanal till konsumenterna.

Senast redigerat 2015-10-25 07:49
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-25 08:31
Ursprungligen av Cribe:

Självklart står det att min produkt år reserverad till mig, jag har ju inte fått den än eftersom den inte är släppt. Nu är det priset vi diskuterar. Det år satt till 1690:-, det jag fick betala.

Läs om, läs rätt. Jag skrev "reservation av priset", inte produkten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-10-25 08:36
Ursprungligen av kenjon:

Läs om, läs rätt. Jag skrev "reservation av priset", inte produkten.

Förlåt, mitt fel, läste lite för snabbt där
Nej den är dedan betald. 1690:- är dragna från mitt konto. Priset är satt, produkten är köpt. Ska bara gå till affären och hämta den på release

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-25 13:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag inte minns fel så skrev jag något i stil med att de priser som vi ser verkar rätt rimliga med tanke på det amerikanska priset även om det är något högre än 10 kr per dollar.

Men det är klart att vi kan lägga på Copyswedeavgiften på 1 krona per gigibyte. Det blir 32*1.25=40 kronor. Det är försumbart vid en överslagsberäkning.

När det gäller diskussionen om preliminära priser eller inte så finns det inte ett ord om preliminärt på exempelvis Elgigantens site. Det står förhandsbokning men de har ingen reservation kring priset.

Apple har inte gått ut med sitt pris till oss kunder men det känns rätt uppenbart att de har gått ut med förutsättningarna till återförsäljarna så att de vet hur de kan prissätta produkten.

Det finns inte ett ord om det på MediaMarkts sida heller, men om du kikar tillbaka till tidigare inlägg så ser du att jag mailade MediaMarkt och frågade ifall deras pris var fastslaget eller preliminärt och fick då till svar att det var preliminärt, skulle jag göra samma sak till ElGiganten så kan jag med 100% säkerhet säga att jag får samma svar där.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur vet du vilken kommunikation som går mellan Apple och återförsäljarna? Med tanke på samstämmigheten mellan de olika återförsäljarna tycker jag att det snarare indikerar att återförsäljarna har fått ett rekommenderat utpris från Apple.

Vilka återförsäljare skriver 31/10? Inte Elgiganten i alla fall. Inte heller Mediamarkt skriver något om 31/10. Och ingen av de skriver något om osäkerheter vid priset.

BTW så har jag svårt att förstå fixeringen vid priset vid apple store. Det priset är inte mer (eller mindre) officiellt än elgiganten eller Mediamarkts priser. Apple.se är en affär bland andra med egen prissättning även om det råkar vara Apples egna direktkanal till konsumenterna.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/...

http://www.siba.se/surfplatta/ipad/apple-till...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/media-na... (står i produktbeskrivningen)

Både ElGiganten och MediaMarkt har skrivit 31/10 tidigare men verkar hatagit bort det, antagligen pga osäkerheten, även Dustin har ändrat datum från 31/10 till "Beräknat till vårt lager: 2015-11-03".

https://www.dustinhome.se/product/5010887995/...

Senast redigerat 2015-10-26 01:35

En 64Gb beställd på apple.se

Ursprungligen av Stefan Wallström:

En 64Gb beställd på apple.se

Hur kom du åt det? Jag möts bara av texten kommer snart.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

En 64Gb beställd på apple.se

1695 för 32 GB. Jag har ett tydligt minne av vad jag gissade på för pris:)

Jag har också problem att nå beställningssidan via webben men via apple store appen på telefonen så gick det bra

Ursprungligen av Stefan Willard:

Hur kom du åt det? Jag möts bara av texten kommer snart.

Längst ner till höger finns en köplänk. Bilden föreställer dock en 3:e gen.

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2015-10-26 14:11
Ursprungligen av Stefan Wallström:

En 64Gb beställd på apple.se

Beställde i Apple Store appen, några minuter efter dig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-26 14:15

Också beställt. Inte för att någon bryr sej...

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2015-10-26 14:22
Ursprungligen av kenjon:

Också beställt. Inte för att någon bryr sej...

Jag bryr mig! Nu hoppas jag bara på massor av roliga och onödiga appar att testa så fort den landar...

Bevaka tråden