Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Imac

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple uppdaterar hela Imac-sortimentet och erbjuder nu Retina-modeller både i 21,5 och 27 tum.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-13 15:29

Äntligen! Ni som kan det här bättre än mig. Är det fortfarande bara 27" som man kan sätta i ram-minne i själv?

Ursprungligen av iggy:

Äntligen! Ni som kan det här bättre än mig. Är det fortfarande bara 27" som man kan sätta i ram-minne i själv?

Ja, så är det tyvärr fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 16:22

Vad är detta? DDR3? HDD? OS X Leopard ringde och ville ha tillbaka sin dator.

YAY! Äntligen!

i5... Varför bara snåldator?
Är det för att inte konkurrera med mac pro och mac book pro?
/

Håller med - riktigt snåla specs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 17:55

Större färgrymd är välkommet helt klart! Undrar hur bra de kommer vara i praktiken, en MacBook Pro Retina är väldigt bra men begränsad till sRGB.

Saker i OSX borde inte se "för färgstarka ut" så länge färgprofiler nyttjas vilket det ska göras genomgående i systemet.

Spec:arna är dock pinsamt låga i övrigt.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-13 19:40
Ursprungligen av martinator:

i5... Varför bara snåldator?
Är det för att inte konkurrera med mac pro och mac book pro?
/

21" 4K: 3,3 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz), + 2 200,00 kr
27": 4,0 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 4,2 GHz), + 2 750,00 kr!

Apple släpper ny imac med 4k, enbart 21 tum, mekanisk disk, i övrigt ordinära specs, kostnad nära 17 000. Och det är snart 2016. Rätt illa av Apple. Det är rätt svårt att försvara Apple här.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-13 20:26
Ursprungligen av EdvinT:

Apple släpper ny imac med 4k, enbart 21 tum, mekanisk disk, i övrigt ordinära specs, kostnad nära 17 000. Och det är snart 2016. Rätt illa av Apple. Det är rätt svårt att försvara Apple här.

Tappade sugen lite nu, trots att jag väntat länge...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-13 20:29
Ursprungligen av EdvinT:

Apple släpper ny imac med 4k, enbart 21 tum, mekanisk disk, i övrigt ordinära specs, kostnad nära 17 000. Och det är snart 2016. Rätt illa av Apple. Det är rätt svårt att försvara Apple här.

Tröstpris: 256 GB flashlagring, + 2 200,00 kr

Ursprungligen av Erik.dv:

Spec:arna är dock pinsamt låga i övrigt.

De är inte pinsamt låga. Finns inte många andra kompakta datorer idag till liknande pris som har bättre specar i standardutförande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 20:47

Ett par gigantiska missar är ingen i7 som standard config, ingen möjlighet till dGPU på 21" modellen, ingen möjlighet till en icke-retina modell med dGPU av rang, fortfarande mekaniska diskar i de flesta modeller - 1TB fusion drive borde vara standard med en 128-256GB SSD, high-end borde ha 3TB fusion drive med en 512 GB SSD. Val av nVidia 9XX-GPU saknas (även om nVidia varit pinsamt dåliga med deras OSX-stöd senaste tiden). Man kör fortfarande USB 3.0 och endast 4 portar. Man kör fortfarande bara Thunderbolt 2. MacBook sitter ensam i Apples sortiment med USB 3.1. Thunderbolt 3 vore givet på dessa enheter - och fler USB-portar för den delen.

En otroligt märklig uppdatering i att man gått över på wide-gamaut skärmar men inte gjort så mycket annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 20:48
Ursprungligen av Perobous:

De är inte pinsamt låga. Finns inte många andra kompakta datorer idag till liknande pris som har bättre specar i standardutförande.

Ingen möjlighet till dGPU på 21" 4K är pinsamt dåligt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ingen möjlighet till dGPU på 21" 4K är pinsamt dåligt.

Nej det är det inte. Detta är en kompakt allt i ett dator med tillräckligt med krut för de flesta användare. De som vill ha mer krut köper givetvis en 27" iMac eller en annan dator.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ett par gigantiska missar är ingen i7 som standard config, ingen möjlighet till dGPU på 21" modellen, ingen möjlighet till en icke-retina modell med dGPU av rang, fortfarande mekaniska diskar i de flesta modeller - 1TB fusion drive borde vara standard med en 128-256GB SSD, high-end borde ha 3TB fusion drive med en 512 GB SSD. Val av nVidia 9XX-GPU saknas (även om nVidia varit pinsamt dåliga med deras OSX-stöd senaste tiden). Man kör fortfarande USB 3.0 och endast 4 portar. Man kör fortfarande bara Thunderbolt 2. MacBook sitter ensam i Apples sortiment med USB 3.1. Thunderbolt 3 vore givet på dessa enheter - och fler USB-portar för den delen.

4 USB portar är inget större problem med tanke på att allt mer blir trådlöst och bra USB-hubbar är knappast svåra att få tag på eller dyra. Att Apple gärna vill sälja på sina kunder mer minne och snabbare/större diskar och processorer är inget nytt.
Inget USB 3.1/Thunderbolt3 är ingen dealkiller för de flesta och det kommer garanterat i nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 21:24
Ursprungligen av Perobous:

Nej det är det inte. Detta är en kompakt allt i ett dator med tillräckligt med krut för de flesta användare. De som vill ha mer krut köper givetvis en 27" iMac eller en annan dator.

Att inte ha valet är pinsamt jo. Jag skulle till och med säga det är pinsamt att inte ha en dedicerad GPU som standard på en dator med 4K-skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 21:34
Ursprungligen av Perobous:

4 USB portar är inget större problem med tanke på att allt mer blir trådlöst och bra USB-hubbar är knappast svåra att få tag på eller dyra. Att Apple gärna vill sälja på sina kunder mer minne och snabbare/större diskar och processorer är inget nytt.
Inget USB 3.1/Thunderbolt3 är ingen dealkiller för de flesta och det kommer garanterat i nästa uppdatering.

Ingen USB 3.1 eller TB3 är märkligt då Apple har en produkt från 2015 med USB 3.1 och det vore logiskt att flytta över dit med samtliga produkter asap. Är det en deal-breaker? Kanske inte för vissa men med TB3 hade man öppnat upp för både USB 3.1 och eGPU vilket skulle göra maskinernas pinsamt dåliga utbud av GPU-val potentiellt bli mycket större. TB3 / USB 3.1 ger massa nya möjligheter rör externa enheter. Det hade varit en vettig uppdatering att inkludera helt klart.

Ursprungligen av Erik.dv:

Att inte ha valet är pinsamt jo. Jag skulle till och med säga det är pinsamt att inte ha en dedicerad GPU som standard på en dator med 4K-skärm.

Tror de flesta tycker det vore mer pinsamt om nya iMac 4K skulle drabbas av grafikproblem på grund av överhettning. Apples satsning på integrerad grafik betyder bättre optimering och strömsnålare datorer vilket inte är fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 21:42
Ursprungligen av jas:

21" 4K: 3,3 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 3,8 GHz), + 2 200,00 kr
27": 4,0 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 4,2 GHz), + 2 750,00 kr!

Tänkte bara lägga till här att i tillägg till diskrepansen i klock mellan 21,5" och 27" så är processorerna i den föregående "Broadwell" (Core i5-5250U, Core i5-5575R, Core i5-5675R eller Core i7-5775R) och den senare är Skylake (Core i5-6500, Core i5-6600 eller Core i7-6700K).

Det är speciellt i5-5250U som är en CPU avsedd för bärbara och NUC maskiner med mycket låg TDP (9.5 - 15 W konfigurerbart) som är ett skämt! I en dator för över 10 000 kr! Det är ren och skär ocker!

Dessutom har man minskat FusionDrive till 64 GB istället för 128 som tidigare, givetvis fortfarande för samma pris. Helt sjukt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ett par gigantiska missar är ingen i7 som standard config, ingen möjlighet till dGPU på 21" modellen, ingen möjlighet till en icke-retina modell med dGPU av rang, fortfarande mekaniska diskar i de flesta modeller - 1TB fusion drive borde vara standard med en 128-256GB SSD, high-end borde ha 3TB fusion drive med en 512 GB SSD. Val av nVidia 9XX-GPU saknas (även om nVidia varit pinsamt dåliga med deras OSX-stöd senaste tiden). Man kör fortfarande USB 3.0 och endast 4 portar. Man kör fortfarande bara Thunderbolt 2. MacBook sitter ensam i Apples sortiment med USB 3.1. Thunderbolt 3 vore givet på dessa enheter - och fler USB-portar för den delen.

En otroligt märklig uppdatering i att man gått över på wide-gamaut skärmar men inte gjort så mycket annat.

Ja mycket spretig, man känner sig lurad oavsett hur man försöker konfigurera dessa. 2200 för en SSD på 256 GB, när en liknande uppgradering kostar 1000 kr i butik (visserligen inte en PCIe då, men man kommer betydligt längre med en SATA SSD än en hårddisk i alla fall). Dessutom så sparar de ju in pengarna för hårddisken när nan "uppgraderar" i BTO konfigen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ingen möjlighet till dGPU på 21" 4K är pinsamt dåligt.

Jag skulle välja en dator utan dGPU alla dagar i veckan med tanke på alla problem med ROHS och BGA chip i utrymmen med begränsad kylning.

Ursprungligen av Perobous:

Nej det är det inte. Detta är en kompakt allt i ett dator med tillräckligt med krut för de flesta användare. De som vill ha mer krut köper givetvis en 27" iMac eller en annan dator.

Jag tycker inte att detta är okej, hoppas denna kommer att sälja riktigt uselt.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-13 21:58

Svinigt dyrt, nu blir det ju plötsligt lockande igen att köpa Mac i USA. "Min" konf blir 4800:- billigare over there inkl skatt. (27" 2tb fusion)

Ursprungligen av EnDumEn:

Svinigt dyrt, nu blir det ju plötsligt lockande igen att köpa Mac i USA. "Min" konf blir 4800:- billigare over there inkl skatt. (27" 2tb fusion)

Menar du svensk eller amerikansk skatt?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-13 22:03
Ursprungligen av Perobous:

Menar du svensk eller amerikansk skatt?

Svensk skatt på svenska priset, amerikansk skatt på amerikanska priset.

Ursprungligen av EnDumEn:

Svensk skatt på svenska priset, amerikansk skatt på amerikanska priset.

OK så du tänker alltså smuggla in datorn i Sverige för att få den några tusen billigare? Garanti och sådant klarar du dig utan?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-13 22:13
Ursprungligen av Perobous:

OK så du tänker alltså smuggla in datorn i Sverige för att få den några tusen billigare? Garanti och sådant klarar du dig utan?

Har jag sagt det? Jag tänkte ha den i min sommarstuga i Florida.

Ursprungligen av beh:

Det är speciellt i5-5250U som är en CPU avsedd för bärbara och NUC maskiner med mycket låg TDP (9.5 - 15 W konfigurerbart) som är ett skämt! I en dator för över 10 000 kr! Det är ren och skär ocker!

Knappast ocker, dessa processorer är inte direkt gratis.

Ursprungligen av beh:

Dessutom har man minskat FusionDrive till 64 GB istället för 128 som tidigare, givetvis fortfarande för samma pris. Helt sjukt.

Inte speciellt sjukt eftersom denna nog är lika snabb.

Ursprungligen av beh:

Ja mycket spretig, man känner sig lurad oavsett hur man försöker konfigurera dessa. 2200 för en SSD på 256 GB, när en liknande uppgradering kostar 1000 kr i butik (visserligen inte en PCIe då,

Går knappast att jämföra för en PCIe "disk" har betydligt bättre prestanda än de billiga SSD:er du pratar om.

Ursprungligen av beh:

Jag tycker inte att detta är okej, hoppas denna kommer att sälja riktigt uselt.

Knappast! Tippar på att denna kommer sälja mycket mycket bra.

Avslutningsvis kan man på macworld.se läsa att de nya iMacarna överlag får mycket bra recensioner.

Test: Nya 21,5-tums Imac är retina-Macen för alla
http://macworld.idg.se/2.1038/1.639599/test-i...

Ursprungligen av EnDumEn:

Har jag sagt det? Jag tänkte ha den i min sommarstuga i Florida.

OK! If you say so..

Garanti har man väl oavsett var man köper en manick från Apple? Och använder man manicken lite over there innan man tar hem den så är det väl inte smuggelgods?
Om man ändå ska över dit av någon vettig anledning så kan man nog lugnt köpa en Apple-manick och ta hem utan fruktan eller dåligt samvete. Leve globaliseringen!

Ursprungligen av Perobous:

OK så du tänker alltså smuggla in datorn i Sverige för att få den några tusen billigare? Garanti och sådant klarar du dig utan?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-13 22:24
Ursprungligen av Perobous:

OK! If you say so..

Skulle jag dock få för mig att ta hem den hit så har Apple världsgaranti. Jag kan t o m beställa med svenskt tangentbord direkt från Apple till stugan i Florida.

Bevaka tråden