Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockera dator från omvägsrouter

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-10 10:54

Hej! Undrar om ni kan vara snälla o hjälpa mig med detta. Jag har en ett nätverk bestående av en nyare airport extreme a/c, och en äldre airport extreme 802.11n som utökar detta nätverk. Jag vill att min stationära dator ska koppla upp sig mot huvudpunkten, dvs den nyare APE, men den envisas med att gå omvägen genom den äldre för att den antagligen är lite närmare i avstånd.
Finns det sätt att antingen blockera datorns MAC att koppla upp sig mot den gamla APEn, eller låsa den vid den nyare?
tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-10 13:07

Jag skulle ge de olika nätverken på 2,4 resp 5 GHz olika namn, men de två 2,4-nätverken på de olika Airporten samma namn, alltså ha ett gemensamt namn på 2,4, och ett annat på 5 GHz.
Sedan en kabel mellan de två Airportarna. På så sätt kan du välja ett 5 GHz-nätverk när du tycker att den signalen räcker, och datorn går över till det 2,4-nätet som är starkast, när du förflyttar dej. Ion att du har kabel emellan kommer du inte att tappa någon prestanda.
Visst kan du styra med MACadresser, men orsaken till att du har valt att utöka nätverket är väl för att du har ett behov av bättre täckning?

1
Bevaka tråden