Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 6S och Iphone 6S Plus

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu finns Apples nya Iphone-modeller i Sverige. 99mac har lagt vantarna på både Iphone 6S och Iphone 6S Plus och testar vad de går för.

Läs hela artikeln här

Fy farao vad jag gillar 3D Touch. Det ändrar verkligen allt. Känns som något som alltid borde ha funnits där. Det är något som vi absolut kommer att återkomma till när vi hunnit använda det lite mer.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Fy farao vad jag gillar 3D Touch. Det ändrar verkligen allt. Känns som något som alltid borde ha funnits där. Det är något som vi absolut kommer att återkomma till när vi hunnit använda det lite mer.

Men hur bra fungerar det i verkligheten?
Är det inte lätt att trycka för hårt och länge så ikonerna börjar skaka?

Ursprungligen av Megolon:

Men hur bra fungerar det i verkligheten?
Är det inte lätt att trycka för hårt och länge så ikonerna börjar skaka?

Nej, telefonen vibrerar först lätt och sedan lite mer bestämt beroende på hur hårt du trycker. Efter att jag fått prova hur det fungerar någon gång tycker jag det sitter utan konstigheter.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-10-09 21:08

Håller med! 3D-touch är verkligen bra! Känns realistiskt i och med skakningarna. Precis som om man trycker ner i skärmen

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-09 21:18

Så där. 6s plus färdig confad. Nu ska man bara få tummen ur och sälja den gamla luren

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Fy farao vad jag gillar 3D Touch. Det ändrar verkligen allt. Känns som något som alltid borde ha funnits där. Det är något som vi absolut kommer att återkomma till när vi hunnit använda det lite mer.

Jag är inte lika såld ännu. Intressant teknik men jag fär funderingar på om det börjar bli för många delvis motverkande trender (Siri, klockan, 3D Touch).

Jag måste köra det lite mer först, innan jag kan forma en uppfattning.

Om en vecka eller två så har jag nog bestämt mig om det bra eller bara nyhetens behag.

  • Medlem
  • 2015-10-10 16:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är inte lika såld ännu. Intressant teknik men jag fär funderingar på om det börjar bli för många delvis motverkande trender (Siri, klockan, 3D Touch).

Jag måste köra det lite mer först, innan jag kan forma en uppfattning.

Om en vecka eller två så har jag nog bestämt mig om det bra eller bara nyhetens behag.

3D touch är intressant och blir intressant att höra dina funderingar får väl kolla lite i butik när stormen lagt sig

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-10 17:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är inte lika såld ännu. Intressant teknik men jag fär funderingar på om det börjar bli för många delvis motverkande trender (Siri, klockan, 3D Touch).

Jag måste köra det lite mer först, innan jag kan forma en uppfattning.

Om en vecka eller två så har jag nog bestämt mig om det bra eller bara nyhetens behag.

Motverkande?

Ursprungligen av zappee:

Motverkande?

Värdelös formulering av mig men det var svårt att klä känslan i ord. Det går mot enkelhet och samtidigt mot mer komplexa interface.
Gränssnittet är enkelt men samtidigt dolt (jag ska komma ihåg att använda 3D touch istället för att bara klicka och starta en app etc)
Klockan gör att jag använder telefonen mindre och mindre samtidigt som det kommer mer kraftfulla funktioner.

Som sagt, svårt att klä det i ord... Motstridiga hade kanske varit ett bättre ord.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-10-10 21:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Värdelös formulering av mig men det var svårt att klä känslan i ord. Det går mot enkelhet och samtidigt mot mer komplexa interface.
Gränssnittet är enkelt men samtidigt dolt (jag ska komma ihåg att använda 3D touch istället för att bara klicka och starta en app etc)
Klockan gör att jag använder telefonen mindre och mindre samtidigt som det kommer mer kraftfulla funktioner.

Som sagt, svårt att klä det i ord... Motstridiga hade kanske varit ett bättre ord.

Ja, det är ju en balansgång hela tiden hur komplext det får bli utan att ta bort det intuitivt enkla. Men 3D touch är väl verkligen en funktion som både gör det mer komplext/kraftfullt utan att ta bort något av det enkla. Det KRÄVS ju inte att du använder 3D touch, utan telefonen funkar precis lika bra som alla föregående versioner av iPhone. Använder du dig dock av det så blir du automatiskt något av en power user.

Ursprungligen av EnDumEn:

Ja, det är ju en balansgång hela tiden hur komplext det får bli utan att ta bort det intuitivt enkla. Men 3D touch är väl verkligen en funktion som både gör det mer komplext/kraftfullt utan att ta bort något av det enkla. Det KRÄVS ju inte att du använder 3D touch, utan telefonen funkar precis lika bra som alla föregående versioner av iPhone. Använder du dig dock av det så blir du automatiskt något av en power user.

Sant!

Som sagt. Jag är ambivalent och vet inte riktigt ännu - vill använda telefonen lite mer först

Men gillar livefoto som urtavla på klockan i alla fall:)

  • Medlem
  • 2015-10-11 07:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Sant!

Som sagt. Jag är ambivalent och vet inte riktigt ännu - vill använda telefonen lite mer först

Men gillar livefoto som urtavla på klockan i alla fall:)

Hur funkar det?
Du tar ett livefoto och sedan för över det till AW
Rör det sig konstant?

Ursprungligen av PaO:

Hur funkar det?
Du tar ett livefoto och sedan för över det till AW
Rör det sig konstant?

50% rätt

Du gör som för vanliga kort och för över kortet till klockan. Sedan gör du urtavlan. Men fotot rör sig bara en gång och det är när du väcker urtavlan. Dessvärre så fungerar det bara för fotourtavlan. Det fungerar inte på urtavlan som loopar runt bland alla dina foton (som jag föredrar pga omväxlingen)

Jag har dåligt med livsfoton men detta använder jag för tillfället - gjorde det för att se hur det blev:)

  • Medlem
  • 2015-10-11 11:33
Ursprungligen av BlackSmp:

50% rätt

Du gör som för vanliga kort och för över kortet till klockan. Sedan gör du urtavlan. Men fotot rör sig bara en gång och det är när du väcker urtavlan. Dessvärre så fungerar det bara för fotourtavlan. Det fungerar inte på urtavlan som loopar runt bland alla dina foton (som jag föredrar pga omväxlingen)

Jag har dåligt med livsfoton men detta använder jag för tillfället - gjorde det för att se hur det blev:)

Trevligt ju
Urtavlor kan man inte få för få av enligt mig

Ni som har era 6S:er hur är telefonen för er jämfört med 6:an? Står inför ett möjligt köp, sålde 6:an då jag inte helt trivdes med den. Men förstärkt glas och 3D touch verkar fint?

Ursprungligen av D_Odell:

Ni som har era 6S:er hur är telefonen för er jämfört med 6:an? Står inför ett möjligt köp, sålde 6:an då jag inte helt trivdes med den. Men förstärkt glas och 3D touch verkar fint?

Jag gillar den starkt och har haft svårt o slita mig från den i helgen. Jag har 6s och jag tycker den ligger helt perfekt i handen. Inte alls lika "tvålig" och hal som 6an kunde ge en känsla av, utan materialet runt om känns otroligt skönt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-12 08:50

Framför allt - 6s är snaaaaaaabb, likaså Touch ID. Blazing fast. Den är så snabb att om man trycker på Home-knappen och har för avsikt att inte komma in i telefonen utan endast väcka den så man kan se notiser på skärmen så är det svårt. I nio fall av 10 så hinner Touch ID autentisera ens fingeravtryck och gå in i telefonen. Man får lära sig att verkligen bara trycka snabbt

Ursprungligen av zinned:

Framför allt - 6s är snaaaaaaabb, likaså Touch ID. Blazing fast. Den är så snabb att om man trycker på Home-knappen och har för avsikt att inte komma in i telefonen utan endast väcka den så man kan se notiser på skärmen så är det svårt. I nio fall av 10 så hinner Touch ID autentisera ens fingeravtryck och gå in i telefonen. Man får lära sig att verkligen bara trycka snabbt

Låter som du får gå Power sen Home för att lyckas se notiserna då
Hur upplevs 3D på olika sätt eller är det för tidigt med för få implanteringar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-12 09:06
Ursprungligen av D_Odell:

Ni som har era 6S:er hur är telefonen för er jämfört med 6:an? Står inför ett möjligt köp, sålde 6:an då jag inte helt trivdes med den. Men förstärkt glas och 3D touch verkar fint?

Vad gjorde att du inte var helt nöjd? Det var väl inte avsaknaden av 3Dtouch och förstärkt glas du saknade...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-12 09:14
Ursprungligen av D_Odell:

Låter som du får gå Power sen Home för att lyckas se notiserna då
Hur upplevs 3D på olika sätt eller är det för tidigt med för få implanteringar?

Ska man vara säker på att inte missa notiserna så får man ju skippa Home och bara trycka på Sleep

3D Touch är suveränt, så länge inte utvecklarna av någon outgrundlig anledning skippar det så kommer det bli stort.

Ursprungligen av kenjon:

Vad gjorde att du inte var helt nöjd? Det var väl inte avsaknaden av 3Dtouch och förstärkt glas du saknade...?

Stämmer.. Det var först att 8ggr av 10 funkade inte touch id. Samt lätt repig skärm. Sedan det outgärdade för stor skärm, måste flytta handen för att komma åt vissa knappar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-12 09:23

TouchID har blivit bättre. Läs också in två-tre fingrar, men använd samma fysiska finger, det snabbar upp inläsningen betydligt.

En sak som jag reagerat på (och som jag hoppas är en bugg) är att kameran numera alltid tar över ljudet när den öppnas. Om jag lyssnar på podcast eller musik och öppnar kameran så tystnar uppspelningen.

Jag kan förstå det för video eller livefoton men inte för vanliga foton.

Ursprungligen av BlackSmp:

En sak som jag reagerat på (och som jag hoppas är en bugg) är att kameran numera alltid tar över ljudet när den öppnas. Om jag lyssnar på podcast eller musik och öppnar kameran så tystnar uppspelningen.

Jag kan förstå det för video eller livefoton men inte för vanliga foton.

Är det inte för att Live Photos är aktiverat?

Har det inte varit så en längre tid?

Edit, var säker på att musiken brukade tystna på mina lurar förr när man startar kameran, men ser nu att det inte är så på min 6:a med iOS 9.1.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Är det inte för att Live Photos är aktiverat?

Nope, jag trodde också det så jag provade alla varianter och det blev alltid tyst:)

Jag tror att jag till och med provade med att slå av "Hej Siri" för att se om det påverkade.

Ursprungligen av pmarriott:

Har det inte varit så en längre tid?

Edit, var säker på att musiken brukade tystna på mina lurar förr när man startar kameran, men ser nu att det inte är så på min 6:a med iOS 9.1.

Mitt minne för sådant där är alltid fruktansvärt kort så du kunde mycket väl haft rätt.

Men jag var rätt säker för mitt minne var att musiken tystnade när jag bytte till video, men inte på foton.

Ursprungligen av zinned:

3D Touch är suveränt, så länge inte utvecklarna av någon outgrundlig anledning skippar det så kommer det bli stort.

Det som slagit mig skulle va att arbetandet av fina menyer minskas för du använder ändå 3D för att ta dig till menyvalet från iOS istället för appen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-12 13:37
Ursprungligen av kenjon:

TouchID har blivit bättre. Läs också in två-tre fingrar, men använd samma fysiska finger, det snabbar upp inläsningen betydligt.

Jag behövde aldrig ta något sådant grepp tidigare, än mindre nu...

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Är det inte för att Live Photos är aktiverat?

Live Photo har ju ingen koppling till ljud.

Bevaka tråden