Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV dyker upp på svenska

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nya Apple TV börjar säljas i slutet av oktober enligt Apple, och nu har en avdelning om produkten dykt upp också på Apples svenska webbplats.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-08 18:14

Aldrig attde kommer kosta 1200 och 1600 i sverige

möjligtvis 1490 och 1890

kommer vi inte ens få siri på engelska?
filmtitlar och sång titlar är ofta på engelska, tycker de är mer gynnsamt att köra siri på engelska i telefonen.

Ursprungligen av dfgh:

kommer vi inte ens få siri på engelska?

Nej, Siri saknas helt och hållet i den varianten som vi får. Osäkert varför.

Ursprungligen av dfgh:

Aldrig attde kommer kosta 1200 och 1600 i sverige

möjligtvis 1490 och 1890

Exklusive moms.

Ursprungligen av dfgh:

Aldrig attde kommer kosta 1200 och 1600 i sverige

möjligtvis 1490 och 1890

kommer vi inte ens få siri på engelska?
filmtitlar och sång titlar är ofta på engelska, tycker de är mer gynnsamt att köra siri på engelska i telefonen.

Siri på Svenska i iOS 9.1 förstår bättre engelska namn när man söker i Apple Music.
Så när det kommer till Sverige är jag inte orolig att det ska fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 19:28

Så länge vi inte får modellen med Siri-remote så kommer det bli ett köp från UK.

Ursprungligen av zinned:

Så länge vi inte får modellen med Siri-remote så kommer det bli ett köp från UK.

Är det någon som sagt det som vet det med 100% säkerhet att så är fallet?
För varför skulle Apple visa på den svenska sidan en fjärrkontroll men skicka en annan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 19:41
Ursprungligen av Megolon:

Är det någon som sagt det som vet det med 100% säkerhet att så är fallet?
För varför skulle Apple visa på den svenska sidan en fjärrkontroll men skicka en annan?

Kom inte infon gällande detta direkt från Apple? Det har jag definitivt för mig.

Ursprungligen av zinned:

Kom inte infon gällande detta direkt från Apple? Det har jag definitivt för mig.

Nej jag tror att det är någon som dragit en felaktig slutsats efter beskedet att Siri inte kommer initialt fungera i Sverige.
Skulle det vara så att den enkla fjärrkontrollen följer med så kommer jag riva upp himmel och helvete eftersom dom har lurat en med falsk marknadsöring på hemsidan vilken fjärrkontroll som dom ger sken ska ingå.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-08 19:49
Ursprungligen av Megolon:

Är det någon som sagt det som vet det med 100% säkerhet att så är fallet?
För varför skulle Apple visa på den svenska sidan en fjärrkontroll men skicka en annan?

Håller med. Bevisen för att fjärren kommer till sverige är starka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 19:50

@Megolon Hittar inte den exakta texten jag har för mig att jag läste tidigare men när man läser på den svenska siten så står där att i förpackningen medföljer "Apple TV Remote" medan på den amerikanska siten står där att "Siri Remote" medföljer.

Ursprungligen av zinned:

@Megolon Hittar inte den exakta texten jag har för mig att jag läste tidigare men när man läser på den svenska siten så står där att i förpackningen medföljer "Apple TV Remote" medan på den amerikanska siten står där att "Siri Remote" medföljer.

Kan vara så att dom namnger den som Apple TV Remote för att inte ge sken att Siri kommer fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 19:54

Här finns texter kring detta med fjärren och Siri, lite beroende på hur man läser dem kan man tolka det lite olika. Vissa skriver det som att hela fjärren är annorlunda, som att det blir standard-fjärren, medan andra skriver att det endast handlar om själva funktionaliteten när man trycker på knappen.

http://9to5mac.com/2015/09/10/siri-apple-tv-l...
http://www.idownloadblog.com/2015/09/09/apple...
http://appleinsider.com/articles/15/09/09/sir...
http://www.engadget.com/2015/09/10/siri-will-...

Skulle tro att dom svenska priserna landar på 1795 och 2295 inkl. moms. Dvs lite mer än 10ggr så mycket som i Amerika, precis som Apple Watch.

Ursprungligen av zinned:

Här finns texter kring detta med fjärren och Siri, lite beroende på hur man läser dem kan man tolka det lite olika. Vissa skriver det som att hela fjärren är annorlunda, som att det blir standard-fjärren, medan andra skriver att det endast handlar om själva funktionaliteten när man trycker på knappen.

http://9to5mac.com/2015/09/10/siri-apple-tv-l...
http://www.idownloadblog.com/2015/09/09/apple...
http://appleinsider.com/articles/15/09/09/sir...
http://www.engadget.com/2015/09/10/siri-will-...

Stämmer det när jag öppnar mitt paket så kommer jag ringa Apple och bråka som fan.
För så jävla svårt kan det inte vara att vara tydlig på sin svenska hemsida vad som gäller innan man köper.
Så än så länge tar jag information som spekulationer och rykten eftersom Apple varken varken dementerar eller bekräftar.

Ursprungligen av Megolon:

Stämmer det när jag öppnar mitt paket så kommer jag ringa Apple och bråka som fan.
För så jävla svårt kan det inte vara att vara tydlig på sin svenska hemsida vad som gäller innan man köper.
Så än så länge tar jag information som spekulationer och rykten eftersom Apple varken varken dementerar eller bekräftar.

Det är samma hårdvara, skillnaden ligger i mjukvaran men jag vet inte exakt vad.

Jag ska se om jag hittar länken men det finns information på apples developexrsidor

Edit: jag hittar inte länken men om du tittar på bilden i denna länk så är bilden hämtad från Apples dokumentation.

De visar samma fjärrkontroll när de beskriver kontrollerna.

Ok, det är ett antagande från min sida men jag bedömer det som ganska välgrundat även om appleinsider verkar göra en annan tolkning än vad jag gör:) Jag grundar mig på att de visar en bild av mikrofonen högst upp och antar att den då finns oavsett modell - ergo: samma hårdvara, skillnad i mjukvara

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är samma hårdvara, skillnaden ligger i mjukvaran men jag vet inte exakt vad.

Jag ska se om jag hittar länken men det finns information på apples developexrsidor

Edit: jag hittar inte länken men om du tittar på bilden i denna länk så är bilden hämtad från Apples dokumentation.

De visar samma fjärrkontroll när de beskriver kontrollerna.

http://photos2.appleinsidercdn.com/gallery/14199-9536-Screenshot-2015-09-10-051620-m.jpg

Ok, det är ett antagande från min sida men jag bedömer det som ganska välgrundat även om appleinsider verkar göra en annan tolkning än vad jag gör:) Jag grundar mig på att de visar en bild av mikrofonen högst upp och antar att den då finns oavsett modell - ergo: samma hårdvara, skillnad i mjukvara

Som sagt det blir bara spekulationer eftersom ingen egentligen vet till 100% vad gäller.
Men är det bara mjukvaran som skiljer är det ett mindre problem som löser sig lätt med en uppdatering.
Frågan som dyker upp då hur uppdateras fjärrkontrollen? Genom att ansluta den med lightningkabeln till datorn?
Eller är det en uppdatering av ATV4 som släpper på begränsningen?

Än hur som lutar det att köpa en från UK ändå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 20:43
Ursprungligen av Megolon:

Som sagt det blir bara spekulationer eftersom ingen egentligen vet till 100% vad gäller.
Men är det bara mjukvaran som skiljer är det ett mindre problem som löser sig lätt med en uppdatering.
Frågan som dyker upp då hur uppdateras fjärrkontrollen? Genom att ansluta den med lightningkabeln till datorn?
Eller är det en uppdatering av ATV4 som släpper på begränsningen?

Än hur som lutar det att köpa en från UK ändå

Det är i ATV4 som begränsningen tas bort, det är ju där det bestäms vad som ska ske när man trycker på just den knappen.

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2015-10-08 21:46

Är det något man behöver tänka på om man köper AppleTv'n i USA. Det är väl bara att plugga in den i väggen?

Ursprungligen av Ragge76:

Är det något man behöver tänka på om man köper AppleTv'n i USA. Det är väl bara att plugga in den i väggen?

Byta strömkabel lär du göra innan du ens kan göra det.

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2015-10-08 22:49
Ursprungligen av Megolon:

Byta strömkabel lär du göra innan du ens kan göra det.

Såklart men Annars inget annat att tänka på. Föräldrarna är i USA och då tänkte jag att man kan köpa ATV4

Senast redigerat 2015-10-08 23:09
Ursprungligen av Ragge76:

Såklart men Annars inget annat att tänka på. Föräldrarna är i USA och då tänkte jag att man kan köpa ATV4

Köp!

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-09 08:49

Varför blir alla så förvånade att Siri inte kommer att fungera på svenska till en början? Är det konstigt över huvud taget att det inte fungerar direkt? Apples egen TV tjänst fungerar inte heller om den ens kommer hit, så varför en stimma om en bagatell, ni klarade er utan Siri innan, så varför skulle ni inte göra det nu? Har ni tappat fingrarna sedan dess och inte kan trycka på knappar längre?

Ursprungligen av Megolon:

Byta strömkabel lär du göra innan du ens kan göra det.

Räcker det med att göra det? Tänker mest på att de använder 110V och vi har 230V i uttagen.

Ursprungligen av koffas:

Skulle tro att dom svenska priserna landar på 1795 och 2295 inkl. moms. Dvs lite mer än 10ggr så mycket som i Amerika, precis som Apple Watch.

Jag blir lite osäker på det, för den gamla Apple TV kostar $69 via Apple Store i USA och 799kr via Apple Store här (649kr på NetOnNet), men det återstår att se när de svenska priserna är satta. Det som kan komma att ge ett högre pris är det utökade lagringsutrymmet och Copyswede's framfart.

Senast redigerat 2015-10-09 09:04
Ursprungligen av Ragge76:

...Föräldrarna är i USA och då tänkte jag att man kan köpa ATV4

Det kan man, om de är kvar i USA ett tag till, för nya Apple TV är ju inte släppt ännu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 09:58
Ursprungligen av Exteron:

Varför blir alla så förvånade att Siri inte kommer att fungera på svenska till en början? Är det konstigt över huvud taget att det inte fungerar direkt? Apples egen TV tjänst fungerar inte heller om den ens kommer hit, så varför en stimma om en bagatell, ni klarade er utan Siri innan, så varför skulle ni inte göra det nu? Har ni tappat fingrarna sedan dess och inte kan trycka på knappar längre?

Det är ju en fantastiskt bra funktion i tv-soffan, att på ett smidigt sätt kunna söka efter just det material man önskar titta på. Speciellt om man använt ATV tidigare, då vet man hur strulig och omständig sökningen är.

För övrigt, jag ser absolut ingen anledning till att inte ha den aktiverad för svenska användare. Vi har fullt Siri-stöd här i alla andra av Apples produkter så varför ska de strypa denna? Inte logiskt.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-09 10:35
Ursprungligen av zinned:

Det är ju en fantastiskt bra funktion i tv-soffan, att på ett smidigt sätt kunna söka efter just det material man önskar titta på. Speciellt om man använt ATV tidigare, då vet man hur strulig och omständig sökningen är.

För övrigt, jag ser absolut ingen anledning till att inte ha den aktiverad för svenska användare. Vi har fullt Siri-stöd här i alla andra av Apples produkter så varför ska de strypa denna? Inte logiskt.

Antagligen för att det ev. kommer senare, men det är varken en issue eller en dealbreaker för hurvida man vill köpa den eller inte i dagsläget, jag vill ha den för att det äntligen finns en appstore så jag kan välja själv vilken streamingtjänst jag vill kunna använda och inte bara ha det som är förinstallerat. Med denna kan jag äntligen skaffa HBO Nordic och och äntligen börja följa Fear the Walking Dead, har familj så jag är inte så ensam att jag kräver att få prata med TV'n.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 10:44
Ursprungligen av Exteron:

Antagligen för att det ev. kommer senare, men det är varken en issue eller en dealbreaker för hurvida man vill köpa den eller inte i dagsläget

Visst kommer det men det finns ingen anledning att den inte skulle komma direkt då Siri finns i sverige och på svenska sedan länge.

Sedan får du sluta att uttala dig som att du har ett facit för alla, detta är subjektiva saker. För vissa är det viktigt, för andra inte.

Ursprungligen av Exteron:

...varken en issue eller en dealbreaker för hurvida man vill köpa den eller inte i...

Ursprungligen av zinned:

...uttala dig som att du har ett facit för alla, detta är subjektiva saker. För vissa är det viktigt, för andra inte.

Men han menar kanske inte alla. Han är kanske en sån som säger man när han i själva verket pratar om sig själv.

Mycket vanligt fenomen, och enligt mina erfarenheter klart överrepresenterat bland idrottsutövare - se nästan vilken intervju som helst i Sportnytt. Det är bara man, man, man hela tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 11:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men han menar kanske inte alla. Han är kanske en sån som säger man när han i själva verket pratar om sig själv.

Mycket vanligt fenomen, och enligt mina erfarenheter klart överrepresenterat bland idrottsutövare - se nästan vilken intervju som helst i Sportnytt. Det är bara man, man, man hela tiden.

Mycket möjligt att det är så, dock bör man här tänka efter hur man uttrycker sig innan man skriver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 11:29
Ursprungligen av zinned:

Det är ju en fantastiskt bra funktion i tv-soffan, att på ett smidigt sätt kunna söka efter just det material man önskar titta på. Speciellt om man använt ATV tidigare, då vet man hur strulig och omständig sökningen är.

För övrigt, jag ser absolut ingen anledning till att inte ha den aktiverad för svenska användare. Vi har fullt Siri-stöd här i alla andra av Apples produkter så varför ska de strypa denna? Inte logiskt.

Kan det handla om rättigheter? Att Apple (som vanligt) bara har hunnit/orkat förhandla med de stora innehållsleverantörerna i de stora länderna? Den "universella djupsökningen" i ett antal mediatjänster kräver säkerligen ett antal underskrivna papper. Eddy Cue säger ju också i presentationen att sökningen kommer inkludera flera tjänster så småningom.

Jag har känslan av att Apple inte släpper loss Siri förrän också den universella sökfunktionen fungerar. Hårdvaran verkar ju vara identisk. Det finns ju t o m mic på den "svenska" kontrollen.

Bevaka tråden