Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 6S "Chipgate"

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

#nyhetstips

Ursprungligen av keptang:

#nyhetstips

Tackar! Det blev en nyhetsartikel:
http://www.99mac.se/artikel/7738-a9-processor...

Intressant
Nu får vi hoppas att alla som fått sin nya 6s laddar ner appen och ser efter vilken processor som sitter i de mobiler vi fått till sverige. Kan kanske skilja mellan olika leverantörer.

  • Medlem
  • 2015-10-08 13:21

Har den bättre TSMC- (N71MAP) -CPU:n i min, men det visste jag innan köpet.

  • Medlem
  • 2015-10-08 13:29
Ursprungligen av Helan:

Har den bättre TSMC- (N71MAP) -CPU:n i min, men det visste jag innan köpet.

Hur visste du det innan köpet?

Har också den bättre TSMC men min är köpt i UK Så förhoppningsvis är det de som säljs i Sverige Samsung hehe!

ps. denna nyhet skrev jag om tidigt i morse, ni är lite sena 99

Jag avvaktar tills anandtech.com har sagt sitt innan jag ens funderar på att bli orolig. Någon måtta får det vara på hur nyheter skapas...

Edit: Det finns väl fler förklaringsmodeller för resultaten. Kan det vara ett dåligt batteri i ena telefonen?

  • Medlem
  • 2015-10-08 13:54
Ursprungligen av Rubi:

Hur visste du det innan köpet?

Testade innan köpet. Kräver att alltid få testa produkten innan köp oavsett vad det är jag köper. Får jag inte det går jag till nästa butik. Har dock aldrig blivit nekad så länge som jag faktiskt kommer köpa produkten om den motsvara mina krav, t.ex. inga pixelfel, färgavvikelser på skärm etc.

Ursprungligen av Helan:

Testade innan köpet. Kräver att alltid få testa produkten innan köp oavsett vad det är jag köper. Får jag inte det går jag till nästa butik. Har dock aldrig blivit nekad så länge som jag faktiskt kommer köpa produkten om den motsvara mina krav, t.ex. inga pixelfel, färgavvikelser på skärm etc.

Berätta mer -var köpte du den och när? Hur gick det till när du testade den? Öppnade de en förpackning åt dig och låt dig sätta upp telefonen med ditt Apple-ID för att kunna ladda ner appen som visar vilken processor som sitter i? Jag vill gärna besöka den butiken.

  • Medlem
  • 2015-10-08 14:05
Ursprungligen av Helan:

Testade innan köpet. Kräver att alltid få testa produkten innan köp oavsett vad det är jag köper. Får jag inte det går jag till nästa butik. Har dock aldrig blivit nekad så länge som jag faktiskt kommer köpa produkten om den motsvara mina krav, t.ex. inga pixelfel, färgavvikelser på skärm etc.

Okej, men för att du skulle kunna se att det var en TSMC- (N71MAP). Ladda du ner Lirum device info tex i butiken då?
Jag måste köpa en iPhone 6s plus från internet, får hoppas att jag får den bara.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2015-10-08 14:23

Haha, jag säger då det, alltid blir det någon kontrovers med en ny iPhone! Och ibland annars också. Det här påminner mig om när jag beställde min Macbook Pro Retina 15" mid-2012, då gällde det att hoppas att lotteriet skulle ge mig en Samsung-panel för att undvika ghosting.

Ursprungligen av Helan:

Testade innan köpet. Kräver att alltid få testa produkten innan köp oavsett vad det är jag köper. Får jag inte det går jag till nästa butik. Har dock aldrig blivit nekad så länge som jag faktiskt kommer köpa produkten om den motsvara mina krav, t.ex. inga pixelfel, färgavvikelser på skärm etc.

Så var köpte du en 6s över disk och fick öppna förpackningen innan de genomförde köpet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 14:35
Ursprungligen av @ndreas:

Så förhoppningsvis är det de som säljs i Sverige Samsung hehe!

Varför hoppas du det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-08 14:43
Ursprungligen av zinned:

Varför hoppas du det?

Precis det är ju lite elakt att vi i Sverige skulle få all crap . Skadeglädje kanske men den kan snabbt slå tillbaks om man inte passar sig

Skulle inte förvåna mig om Samsung är medvetna om detta
och lite i smyg försöker trycka till Apple fastän dom biter sig i sin egen svans till sist.

Ursprungligen av zinned:

Varför hoppas du det?

Var mest ironi
Hämtar ju ut till imorgon, så då de det väl säkert samsung på den. Inget jag gråter över

Senast redigerat 2015-10-08 17:20
  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-08 16:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Så var köpte du en 6s över disk och fick öppna förpackningen innan de genomförde köpet?

Det gjorde han där han fick göra det. Du kan ju själv pröva hans metod.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 16:34
Ursprungligen av juanito:

Det gjorde han där han fick göra det. Du kan ju själv pröva hans metod.

Med tanke på att det lär vara försvinnande få butiker som tillåter detta så är det intressant att få hans svar på frågan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2015-10-08 16:37

Appen ifråga verkar inte gå att hämta hem längre!!? :-/

Jag tror inte att någon butik sprättar upp ett iPhone-emballage för att potentiell köpare "vill testa den" (det innebär ju även att man aktiverar den med SIM och AppleID etc etc - ja, när man kickar igång en ny iPhone/iPad så gör man de facto sista installationscykeln). Jag tror inte detta har hänt helt enkelt. Jag säger inte att någon ljuger...jag säger bara att jag inte tror på det.

Det är förresten många produkter som man aldrig kan "testa" innan köp. Skulle man kräva test innan köp på allt så skulle man tvingas avstå från en hel del grejer i sitt liv.

Ursprungligen av juanito:

Det gjorde han där han fick göra det. Du kan ju själv pröva hans metod.

Jag var ironisk om någon inte förstod det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 17:00
Ursprungligen av jnes:

Appen ifråga verkar inte gå att hämta hem längre!!? :-/

Nej, den verkar var bortplockad nu.

Testa appen Status istället, den verkar iaf på min iPhone 6 visa samma typ av info.

Ursprungligen av Helan:

Testade innan köpet. Kräver att alltid få testa produkten innan köp oavsett vad det är jag köper. Får jag inte det går jag till nästa butik. Har dock aldrig blivit nekad så länge som jag faktiskt kommer köpa produkten om den motsvara mina krav, t.ex. inga pixelfel, färgavvikelser på skärm etc.

Vilken matbutik handlar du i som tillåter dig att öppna och provsmaka allt du köper? ??

Ursprungligen av Helan:

Testade innan köpet.

Skitsnack

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-08 17:29

Hoppas man har tur imorgon och får rätt chip, men i vilket fall som helst så kommer jag vara nöjd. Tror inte jag kommer märka så stor skillnad på en vanlig 6s då jag inte gör något avancerat med den.

Ursprungligen av zinned:

Nej, den verkar var bortplockad nu.

Testa appen Status istället, den verkar iaf på min iPhone 6 visa samma typ av info.

Fungerar inte heller. Kommer bara upp - about: blank......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 19:24
Ursprungligen av adress@mac:

Fungerar inte heller. Kommer bara upp - about: blank......

Ok.

För övrigt, så märkligt att den där @Helan nu är som bortblåst...

Ursprungligen av adress@mac:

Fungerar inte heller. Kommer bara upp - about: blank......

Det hade kommit in skräptecken i början av länken. Det gick att komma "fram" om man redigerade länken.

Denna länk borde fungera bättre...

Ursprungligen av Legolon:

Han kanske tycker det är pinsamt att bli avslöjad som lögnare/mytoman

Tror inte att han är bekymrad över det... De är sällan det...

Ursprungligen av BlackSmp:

Tror inte att han är bekymrad över det... De är sällan det...

Sant
BTW hur kan det komma sig att jag bytt namn när du citerar mig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-08 20:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Det hade kommit in skräptecken i början av länken. Det gick att komma "fram" om man redigerade länken.

Denna länk borde fungera bättre...

Märkligt ändå då jag bara pastade länken från urklipp som togs direkt från AppStore på telefonen...

Bevaka tråden