Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan och "System Integrity Protection"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-04 01:02

Ett nytt grepp för att öka säkerheten. Visst går det att slå av från restore disken med "csrutil disable". Min fråga är om man verkligen behöver slå på den igen? Är det så farligt?

99% av min tid bakom datorn sitter jag bakom min egen router hemma eller på kontoret. Jag surfar aldrig med datorn på öppna wifi spottar som på kaféer eller liknande. Så min fråga är om jag kan ha "SIP" enabled och inte behöva känna mig speciellt hotad?

Jag jobbar bara med datorn, så inga spel, och besöker inga obskyra sidor.

Någon kanske vet mer än jag, och kan förklara. Mången tack!

  • Avstängd
  • 2015-10-05 07:40

tar du av dig säkerhetsbältet i bilen också för enligt din utsago "kör jag säkert och försiktigt"

låt det vara på är min åsikt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-05 09:02

Motfrågan blir varför inte? Är du drabbad av att något tidigare hack eller tredjepartsmjukvara inte längre fungerar? Generellt är det väl bra att potentiella säkerhetshål är tilltäppta, innan ditt system utsätts för en oförutsägbar framtida risk.

Ars Technica sammanfattar frågeställningen så här:

Citat:

But should you disable SIP? For something like 95 percent of El Cap users, the answer is an emphatic no. There are almost no downsides to SIP for most users. Developers will probably want to toggle it off on their development computers if they’re building complex applications, but most folks should just leave it alone—even the "power users" among us who like to tweak and fiddle.

vidare om nya begränsningar för mjukvaruutvecklare:

Citat:

On the other hand, it also severely complicates the landscape for developers who want to construct extremely complex applications with deep system integration. ... These barriers may not be a problem if you’re sufficiently large—Microsoft and Adobe, for example, have the ability to work directly with Apple for developing OS X versions of Office and Premiere—but SIP’s additions to OS X sandboxing mean that smaller developers now have a lot more rules to follow.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-05 13:03
Ursprungligen av Tcopc:

tar du av dig säkerhetsbältet i bilen också för enligt din utsago "kör jag säkert och försiktigt"

låt det vara på är min åsikt

Man kan köra pansarvagn också Det var bara en fråga. Men jag tackar för era råd och slår på SIP igen.

1
Bevaka tråden