Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-02 19:13

Min frus (som pluggar i ett annat land) externa SATA 2.5" hårddisk med Time Machine har dött. Lampan lyser, men blinkar inte som den ska, och dyker inte upp på datorn. Jag har haft samma problem några gånger. Och har alltid haft tur och fått igång den igen. Ibland brukar man lite våld och knackar/slår på hårddisken så hoppar den igång.

Finns det något bättre verktyg än te x. Disk Warrior för att försöka hitta hårddisken och reparera den? Andra förslag är välkomna.

Hon har bytt kabel, och testat den på en PC också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-02 19:48

Spinrite från GRC.

Prova i en annan kabinett. Men om disken strular så är det nog läge att pensionera den med hänsyn till vad den används till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-02 20:00
Ursprungligen av reboot81:

Spinrite från GRC.

Prova i en annan kabinett. Men om disken strular så är det nog läge att pensionera den med hänsyn till vad den används till.

Tack. Undrar om Spinrite från GRC funkar på Windows jag har i Parallels?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-02 20:13
Ursprungligen av Matsaki:

Tack. Undrar om Spinrite från GRC funkar på Windows jag har i Parallels?

Ja och nej.

Själva programmet är egentligen ett operativsystem på en CD/DVD/USB-minne som du startar datorn ifrån, men du skapar den CDm/DVDn från Windows. Bästa resultat får du om du skruvar ur hårddisken och sätter den i en PC, direkt till moderkortet.

Men som sagt, mycket besvär för en disk som borde pensioneras?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-02 20:18
Ursprungligen av reboot81:

Ja och nej.

Själva programmet är egentligen ett operativsystem på en CD/DVD/USB-minne som du startar datorn ifrån, men du skapar den CDm/DVDn från Windows. Bästa resultat får du om du skruvar ur hårddisken och sätter den i en PC, direkt till moderkortet.

Men som sagt, mycket besvär för en disk som borde pensioneras?

Disken har tyvärr viktiga filer som jag måste försöka få över på en ny disk.

Ursprungligen av reboot81:

Spinrite från GRC.

Prova i en annan kabinett. Men om disken strular så är det nog läge att pensionera den med hänsyn till vad den används till.

spinrite är ett bra program.

Men det kräver ju att man har en "PC" då Mac inte stöds för att köra test.

Kanske då inte alltid bästa alternativet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-02 21:04
Ursprungligen av Borttaget:

spinrite är ett bra program.

Men det kräver ju att man har en "PC" då Mac inte stöds för att köra test.

Kanske då inte alltid bästa alternativet.

Något annat jag kan börja med? Något man kan göra i terminalen?

Senast redigerat 2018-07-23 13:43
Ursprungligen av Matsaki:

Något annat jag kan börja med? Något man kan göra i terminalen?

Dyker inte disken upp så hittar man den nog inte i terminalen heller. Annars:

If you are familiar with Terminal, you can also use fsck to check filesystems. To get the device names, first run diskutil list which lists all drives and filesystems and then run fsck -fpy /dev/IDENTIFIER for the actual check.

Senast redigerat 2015-10-03 08:52
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-03 23:10

Först, kika om den syns i Systeminformation, -menyn, Om den här datorn, Systemrapport… och under Maskinvara/USB.
Syns den inte där kan du inget göra direkt.
Nästa steg är att sätta disken i en annan USB-kabinett, eller direkt i en dator.

Jag har använt både Diskwarrior och TechToolPro när diskar inte dyker upp för att reparera och bygga om HD's.
Oftast TTP mer eftersom det inte varit så segt som DW. Nu har jag inte ens skaffat senaste DW, men senaste TTP - inte testad och upgr för 10.11 än. Men funkar bra till det jag hittills använt det till.
Jag skulle ta en titt på TTP om jag var du. Mycket användbart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-04 01:10
Ursprungligen av panther:

Jag har använt både Diskwarrior och TechToolPro när diskar inte dyker upp för att reparera och bygga om HD's.
Oftast TTP mer eftersom det inte varit så segt som DW. Nu har jag inte ens skaffat senaste DW, men senaste TTP - inte testad och upgr för 10.11 än. Men funkar bra till det jag hittills använt det till.
Jag skulle ta en titt på TTP om jag var du. Mycket användbart.

Coolt. Värt att prova kanske. Men vad är TTP? hehe

Ursprungligen av Matsaki:

Coolt. Värt att prova kanske. Men vad är TTP? hehe

Förkortning på TechToolPro....räcker liksom om man redan nämnt det. Tycker det är tydligt ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-04 01:21

Såg sen att du skrivit det hela ordet gång. Jag får skylla på att klockan är 02:20 här. Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden