Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okänd bild i bildström

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Jag har min iphone kopllad till bildström, även en iMac och en Macbook till samma icloudkonto. På datorerna dyker plötsligt ett foto upp, som jag inte känner igen. Den enda information som finns är att fotot är taget med en iphone 6. Fotot finns inte i min telefon. Känns lite creepy, faktiskt. Är det något man borde anmäla till Apple på något vis, och iså fall hur??

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-01 19:56

Har du en iPhone 6?

Japp! Men fotot finns inte i min telefon.

  • Avstängd
  • 2015-10-05 08:21

troligtvis en bild du har tagit men glömt bort att du tagit

Nej vet du vad!!! Det är två ben med shorts och skor som ligger på en balkong och jag vet mycket väl att de benen tillhör varken mej eller någon som skulle haft tillgång till min mobil den dagen.

  • Avstängd
  • 2015-10-05 08:37

då är det någon som hackat din bildström...ring polisen...kontakta apple.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-05 09:16

Byt lösenord.

Därefter kan du ladda upp bilden här och eventuellt se vart och vem som tagit bilden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-05 09:25
Ursprungligen av Greta723:

Nej vet du vad!!! Det är två ben med shorts och skor som ligger på en balkong och jag vet mycket väl att de benen tillhör varken mej eller någon som skulle haft tillgång till min mobil den dagen.

Om man sparar en bild från t.ex webben till bilder i telefonen så laddas den också upp med bildström. Kan det vara så att någon lånat din telefon och råkat spara en bild men också ångrat sig och raderat den från kamerarullen? Det skulle väl förklara varför den inte finns i telefonen, men genom att den hann laddas upp med bildström så finns den kvar på dina datorer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-05 09:59

Eller en annan app med bilder, t ex iMessage, WhatsApp...?

Ursprungligen av reboot81:

Byt lösenord.

Därefter kan du ladda upp bilden här och eventuellt se vart och vem som tagit bilden.

Jag håller med reboot81: kolla upp exif-data i bilden. Det talar om vad, när, var och mycket annat som kan vara intressant

Vart ska jag isåfall kunna hitta information om var bilden är tagen??

Och vart och varför ska jag byta lösenord??

Ursprungligen av Greta723:

Och vart och varför ska jag byta lösenord??

Om du misstänker att någon kommer åt ditt konto bör du byta lösenord. Jag tror dock inte att det är det som har hänt.

Ursprungligen av Greta723:

Vart ska jag isåfall kunna hitta information om var bilden är tagen??

Reboot hade en länk men om du kan lägga upp bilden här så kan vi kanske hjälpa dig att plocka ut informationen från fotot. Det ligger lagrat som meta-information i bilderna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-05 13:59
Ursprungligen av Greta723:

Vart ska jag isåfall kunna hitta information om var bilden är tagen??

Reeboot gav en länk i inlägg #7 där du kan ladda upp en bild för att se all EXIF-info.
Men om min teori om att det är en bild sparad från t.ex webben som hamnat i din bildström så kan den bilden sakna det mesta av ursprunglig info - då är det också en ledtråd. Jämför med en bild du säkert tagit själv med din iPhone.

Ursprungligen av Greta723:

Och vart och varför ska jag byta lösenord??

Om du misstänker att någon felaktigt har tillträde till din bildström från en enhet som inte är din - då är det en säkerhetsåtgärd att byta lösenord på ditt iCloudkonto.

Det finns ingen information om location i bilden. Den ligger i en mapp som verkar importerad till iphoto 150817, bilden är tagen 150605. I samma mapp ligger bildersom är tagna mellan 110812 - 150731, både från min iphone och från den samsung som jag också har. Jag har 169 mappar i iphotolibarary/masters/2015/08/17 de flesta är timma men i en del verkar det vara ett sammelsurium av gamla och nya bilder, ingen ordning alls. I en av dessa mappar ligger den här bilden. Alla andra bilder känner jag igen, utomför några märkliga som följde med samsung mobilen, men de är ju inte tagna med iphone. Jag förstår verkligen inte varifrån den här bilden kommer. Kan jag på nåt sätt spara ner det jag får fram som exif information och visa er?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-05 20:17

Ja, antingen genom att lägga upp bilden, tex på Dropbox i din publika mapp och ge oss länken. Eller så sparar du ner resultatet från exif viewer.

Ursprungligen av Greta723:

Nej vet du vad!!! Det är två ben med shorts och skor som ligger på en balkong och jag vet mycket väl att de benen tillhör varken mej eller någon som skulle haft tillgång till min mobil den dagen.

Är det din balkong?

Nej, inte min balkong, känner inte alls igen omgivningen, känner inte igen shorts, ben eller skor!

Jag ska erkänna att jag skulle gärna komma åt den där bilden i original. Jag gillar deckargåtor

Och jag skulle gärna vilja ha svaret på gåtan. Det finns inget sätt att du kan komma åt det du vill? Skickar jag den eller lägger upp den nånstans så följer väl inte original informationen med??

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-06 09:58
Ursprungligen av Greta723:

…Skickar jag den eller lägger upp den nånstans så följer väl inte original informationen med??

Det är ju det som är meningen, om du lägger upp bilden med bildinfon intakt så kanske man kan se varifrån bilden kom.

Om du kan lägga upp originalbilden så kommer informationen med. Det borde gå att exportera bilden i originalformat och lägga upp den (men jag är på jobbet så jag kan inte komma med beskrivningar hur man gör i iphoto)

Är övertygad om att lösningen är mindre dramatisk än vad någon vill få det till ?

Ursprungligen av Megolon:

Är övertygad om att lösningen är mindre dramatisk än vad någon vill få det till ?

Jag vet inte om någon av oss tror på en speciellt dramatisk lösning. Jag är mest nyfiken på att se vad metadatat säger och om det kan leda framåt. Det är i alla fall ett teknisk problem att gräva ner sig i - i motsats till diskutera personliga uppfattningar om diverse designval som Apple gjort (som så många av våra diskussioner tenderar till att bli)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet inte om någon av oss tror på en speciellt dramatisk lösning. Jag är mest nyfiken på att se vad metadatat säger och om det kan leda framåt. Det är i alla fall ett teknisk problem att gräva ner sig i - i motsats till diskutera personliga uppfattningar om diverse designval som Apple gjort (som så många av våra diskussioner tenderar till att bli)

Min gissning är att bilden är antingen en screenshot eller importerad av misstag ?

Ursprungligen av Megolon:

Min gissning är att bilden är antingen en screenshot eller importerad av misstag ?

Den behöver inte ens vara importerad, utan det kan vara så att du eller någon som använt din mobil av misstag sparat bilden från t.ex. Safari eller Facebook (genom att trycka på den och välja Spara foto) och att bilden råkade vara tagen med en annan iPhone 6.

Jag har råkat ut för liknande saker. Ett vanligt skäl är om man har ett antal konversationer med grupper i t.ex. Viber. Om Viber är inställt på ett visst sätt så sparas allt som någon lägger ut i ditt bibliotek och följaktligen även i bildströmmen. Finns nog många appar som gör så. Kolla andra eventuella appar där du kommunicerar med grupper.
Jag fick plötsligt en bild på en motorcykel i mitt bibliotek som jag inte visste vart den kom ifrån, visade sig vara en bekant som var med i samma Viber-gruppchatt.
Även bilder som kommer från delade mappar i Dropbox kan bete sig så här.
Lycka till i sökandet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-06 17:04

Precis vad jag avsåg i #9.

Problemet löst! Jag bildgooglade och det visade sej att bilden fanns på en blogg. Lite obegripligt i alla fall, eftersom det är en blogg jag kanske snabbtittar på 2 ggr per år. Måste ha varit en sån där gång när jag håller på att tappa mobilen och råkar trycka på något som jag inte tänkt (typ som när jag skickar vänförfrågningar som inte var tänkta....)

Tack för allt engagemang och alla tips, nu har jag ju lärt mej att hitta exif-information också!!

Bevaka tråden