Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratisperioden av Apple Music snart slut

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har det blivit dags för de tidiga användarna av Apple Music att bestämma om Apple ska få några pengar för sin strömmande musiktjänst. Hur kommer 99mac-redaktionen att göra?

Läs hela artikeln här

Lätt val

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-09-29 17:15

Det blir Spotify.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-29 17:24

Givet att det blir Apple Music.

Jag är fortfarande ambivalent... ?

Jag behåller Apple Music.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-29 17:37

Kan man inte göra polls längre? Vore kul att se resultatet.

Jag stängde av min Apple Music. Gillar inte abonnemang som tickar forever (så därför har jag inte heller Adobe Creative Cloud eller mina bilder i iCloud).

Ursprungligen av pesc:

Kan man inte göra polls längre? Vore kul att se resultatet.

Jag stängde av min Apple Music. Gillar inte abonnemang som tickar forever (så därför har jag inte heller Adobe Creative Cloud eller mina bilder i iCloud).

Det är en poll i anslutning till artikeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-29 17:42
Ursprungligen av Megolon:

Det är en poll i anslutning till artikeln.

Såg det nu. Förut så fanns pollen i forumet också så jag missade det.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-09-29 18:49

Sätter det på "hold", tills Neil Young bestämmer sig för att komma tillbaka. Det blir Tidal så länge, det har funkat bra i många år, så det går säkert bra ett tag till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-29 18:52
Ursprungligen av AndyK:

Sätter det på "hold", tills Neil Young bestämmer sig för att komma tillbaka. Det blir Tidal så länge, det har funkat bra i många år, så det går säkert bra ett tag till.

Många år? Så länge har väl inte Tidal funnits...?

Ursprungligen av zinned:

Många år? Så länge har väl inte Tidal funnits...?

Inte ens ett år

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-09-29 18:55
Ursprungligen av zinned:

Många år? Så länge har väl inte Tidal funnits...?

Hette WiMP innan. Remember...?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-29 19:34

Om man inte aktiverat sin gratis period, har jag inte 3 månader innestående då?

Ursprungligen av Exteron:

Om man inte aktiverat sin gratis period, har jag inte 3 månader innestående då?

Naturligtvis

Jag var fullt beredd att fortsätta betala för Apple Music men bestämde mig kvickt för att skippa det när det framkom att Apple DRM-smittar hela min privata samling av rippade CD-skivor vid användning av Apple Music.

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Jag var fullt beredd att fortsätta betala för Apple Music men bestämde mig kvickt för att skippa det när det framkom att Apple DRM-smittar hela min privata samling av rippade CD-skivor vid användning av Apple Music.

Ska dom inte bli

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Jag var fullt beredd att fortsätta betala för Apple Music men bestämde mig kvickt för att skippa det när det framkom att Apple DRM-smittar hela min privata samling av rippade CD-skivor vid användning av Apple Music.

Det där är redan avhandlat sedan länge.

De låtar du laddar ner med Apple music (om du inte har iTunes match) har DRM på sig, men det händer inget med de låtarna du har rippat in från CD.

Läs mer här:
http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-29 21:48
Ursprungligen av Megolon:

Naturligtvis

Great, jag har inte haft tid att testa det än, så jag avvaktar tills tid finns

Jag brydde mig aldrig om gratisperioden. Har Spotify premium o är nöjd med det

Ingetdera, för mig. Jag köper dock musik från Apple och har i min samling i iTunes, men jag tycker deras UI för musiktjänsten är fullständigt horribel - och seg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-30 07:13

Jag fortsätter med AM. För min del är det bättre än Spotify, ffa rekommendationerna.

Jag är kluven till AM. Jag startade gartisperioden i augusti och gillar faktiskt de föreslagna listorna som blir bättre och bättre med tiden. Men jag provade också att aktivera iCloud Music i min iPhone men det ledde till att många skivor fick felaktiga skivomslag. Jag blev rädd och stängde av iCloud Music och fortsatte använda AM utan men utan iCloud Music blir tjänsten inte vad den är tänkt att vara. Jag kan t.ex. inte bygga spellistor utav musik från AM och jag måste alltid vara online.

Jag har inte vågat att aktivera iCloud Music på min Mac där jag har >20000 låtar, många gamla jazz-låtar i "rätt" versioner och utgåvor. Jag minns också att Jakob Nilsson har haft problem med matchning av t.ex. Beatles i Mono/Stereo som jag också oroar mig för. Kommer mitt musikbibliotek att förstöras om jag aktiverar iCloud Music på min Mac eller var detta bara barnsjukdommar? För mig är detta avgörande för att fortsätta prenumerera på tjänsten AM i framtiden.

Ursprungligen av aquilas20:

Jag är kluven till AM. Jag startade gartisperioden i augusti och gillar faktiskt de föreslagna listorna som blir bättre och bättre med tiden. Men jag provade också att aktivera iCloud Music i min iPhone men det ledde till att många skivor fick felaktiga skivomslag. Jag blev rädd och stängde av iCloud Music och fortsatte använda AM utan men utan iCloud Music blir tjänsten inte vad den är tänkt att vara. Jag kan t.ex. inte bygga spellistor utav musik från AM och jag måste alltid vara online.

Jag har inte vågat att aktivera iCloud Music på min Mac där jag har >20000 låtar, många gamla jazz-låtar i "rätt" versioner och utgåvor. Jag minns också att Jakob Nilsson har haft problem med matchning av t.ex. Beatles i Mono/Stereo som jag också oroar mig för. Kommer mitt musikbibliotek att förstöras om jag aktiverar iCloud Music på min Mac eller var detta bara barnsjukdommar? För mig är detta avgörande för att fortsätta prenumerera på tjänsten AM i framtiden.

Vad är problemet om du har en backup?

Ursprungligen av Megolon:

Vad är problemet om du har en backup?

Backup finns men det tar ändå en del tid att återställa och jag vet inte hur Apples server ställer sig till om jag först använt iCloud Music och sedan dyker upp igen med samma AppleID utan iCloud Music. Det fungerar kanske.

Ursprungligen av aquilas20:

Backup finns men det tar ändå en del tid att återställa och jag vet inte hur Apples server ställer sig till om jag först använt iCloud Music och sedan dyker upp igen med samma AppleID utan iCloud Music. Det fungerar kanske.

Återställa ett iTunes bibliotek tar lika lång tid som det tar att föra över från en extern hårddisk eller TM.
När iTunes Match lanserades var det första jag gjorde var att kopiera hela biblioteket till min NAS.
Samma sak när AM lanserades och än har jag inte behövt lägga tillbaka den

Jag var lite sen på tåget, och har en del tid kvar, men kommer inte fortsätta. Spotify behåller mig som kund. Jag har försökt få igång mitt lyssnande på AM, men hela tiden gick jag tillbaka till Spotify. Delvis tror jag det kan bero på att det var lättare att nå Spotify (i dockan längst ner) än AM (gömd i en mapp), men också att jag har kört på Spotify ett antal år, vant mig vid gränssnitt etc och har alla min spellistor där. Dessutom var mitt första intryck av AM att det var fruktansvärt rörigt. Det har gjort att jag för enkelhetens skull valt Spotify istället.
På ett sätt är jag inne på samma spår som Ida, jag vill slippa ha med telefonen när jag springer. Då behöver jag musik i klockan. Då behöver jag också nya BT-lurar, vilka kommer i december) PUGZ på Kickstarter). Råkade köra mina i tvättmaskinen. Testa inte!

Jag ser fördelar och nackdelar med båda tjänsterna, men i dagsläget vinner ändå Spotify. Jag ska försöka testa AM lite till när det ändå är gratis så får vi se om jag ändrar mig.

Det blir tillbaka till Spotify även för mig. Upplever ljudkvaliteten högre i AM men jag kan inte leva med att det är så otroligt segt att dra igång en låt. Spelar ingen roll om det är wlan/3g/whatever. Trodde det var min iphone som var för trött så hämtade ut en ny på jobbet med samma resultat. Det är ingen bugg utan jag tror helt enkelt AM cashar mer än Spotify vilket kanske är bra i de delar av världen där uppkopplingen är sämre.

Ursprungligen av Megolon:

Återställa ett iTunes bibliotek tar lika lång tid som det tar att föra över från en extern hårddisk eller TM.
När iTunes Match lanserades var det första jag gjorde var att kopiera hela biblioteket till min NAS.
Samma sak när AM lanserades och än har jag inte behövt lägga tillbaka den

Förvisso men om någon på forumet har upplevt problem med matchning av olika versioner av en låtar så behöver jag inte ens prova. Då blir det att köpa musik som förut

Behåller AM. Det har fungerat alldeles utmärkt och utbudet är hittills bra nog för min del. Det enda jag stör mig på är tiden för caching innan uppspelningen börjar.

Det tog ett tag att göra om spellistor och lägga till musik igen, efter att ha kört Spotify. Det var väl inte jättekul, men nu är det gjort i alla fall.

Och en sak som både Apple och Spotify borde åtgärda: Ett "bil-läge" för iOS-appen så att man får reglagen större. Det är så jävla pilliga små knappar nu när man ska byta låt, pausa eller byta spellista. Bedrövligt. Varför inte bara kunna växla till et "bil-läge" där bara det väsentliga finns med? Eftersom det är mjukvarustyrt borde det inte vara så svårt. Kanske till och med att själv kunna välja vilka reglage som ska finnas tillgängliga i det läget.

Bevaka tråden