Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony först med mobil med 4K-skärm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japanska Sony inleder IFA med att avtäcka nya Android-telefonerna Xperia Z5 och blir därmed först ut på marknaden med en smart mobil med 4K-skärm.

Läs hela artikeln här

Bra att mobilen på 5,5 tum spelar i samma liga som 27 tums iMac!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-09-03 13:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Bra att mobilen på 5,5 tum spelar i samma liga som 27 tums iMac!

Ja det måste ju verkligen vara topprioriterat på en mobil

  • Medlem
  • 2015-09-03 20:37
Ursprungligen av onnyt:

Ja det måste ju verkligen vara topprioriterat på en mobil

Jag är varken till eller från när det gäller 4K i en mobil. Jag tycker att 1080p skall man varjefall ha 2015. Men flera VR fantaster jublar nog över detta och längtar till att prova Sonys VR headset

Edit: Sonys Morpheus är stand alone. Så då har de väl gjort detta för att vara först

Ursprungligen av onnyt:

Ja det måste ju verkligen vara topprioriterat på en mobil

Tänk lite längre. VR och 3D kommer starkt nu och då behövs det riktigt hög upplösning för att det ska bli så verklighetstroget som möjligt. Att Sony som är en av de ledande bildskärmsutvecklarna nu börjar masstillverka riktigt högupplösta skärmar är därför mycket lovande. Även fotografer och andra som vill ha bra småskärmar med sig ut på jobb tycker säkert detta är super.

  • Medlem
  • 2015-09-03 20:56

Jag trodde grejen med Retina var att det är fler pixlar än vad ögat kan uppfatta. Kan någon då förklara varför man vill ha dubbelt så många pixlar än vad ögat kan uppfatta? Vad vinner jag på det förutom att jag kan "skryta" för polarn?

Det går väl ändå att se ~300 ppi om man tittar noga och har falksyn. iPhone 6 Plus är över 400 ppi så där är det närapå omöjligt att se pixlarna.

För "retina" måste man även bestämma vad avståndet mellan skärmen och ögat är. Exempelvis är min TV retina då den står 2,5 meter bort, med ynka 48 ppi. När telefonen sitter mitt i fejjan, dock...

Jag kan tänka mig att Sony gör en sån här för att de kan.

  • Medlem
  • 2015-09-03 22:45
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag kan tänka mig att Sony gör en sån här för att de kan.

Marknadsföring enligt devisen: "Högre siffror är bättre siffror".

Ursprungligen av Dalle:

Marknadsföring enligt devisen: "Högre siffror är bättre siffror".

Ja och det stämmer ju i det här fallet högre upplösning ger möjligheter till skarpare text och mer verklighetstrogna bilder m.m.
Tänk också på att om man tänker använda denna skärm till 3D/VR så kan upplösningen halveras.

För VR är det nog ett krav med så höga upplösningar för att få bort pixel-problemet så mycket som möjligt.

1
Bevaka tråden